RKK6 - ahogy becsületes rövidített nevén emlegetik a konferenciát.
2023. április 14-én került sor az ELTE Tanító- és Óvóképző karán a már hagyományosnak számító konferenciára. Előtte való nap érkezett a hír, hogy szekcióvezető leszek. :)
A konferencia témája 2017 óta az algoritmikus gondolkodás fejlesztése, a kódolás alapozása és a robotika alkalmazása 3-10 éves korosztályban.
<A plenáris előadást 3 nagyszerű előadó prezentálta és a témák is izgalmasak voltak.
Dr. Nagy Enikő egyetemi docens az Óbudai Egyetemről az Ember-gép interakciók szerepe a tanulási folyamatokban - fókuszban a NAO humanoid robot címmel tartott előadást. A robotot élőben, működés közben is megtekinthették az résztvevők.
Novák Károly tanító, fejlesztő támogató profilú mesterpedagógus, a Ceglédberceli Eötvös József Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanára, az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar oktatója előadása MI lesz? MI van! - A mesterséges intelligencia használatának lehetőségei az iskolában címmel a mesterséges intelligencia gyakorlati megközelítéséről szólt.
Dr. Lénárd András az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának egyetemi docense, dékánhelyettes Robotika az alsó tagozatos tankönyvekben címmel az első tanítási tapasztalatokról beszélt.
Dr. Lénárd András |
Novák Károly |
Hogy a teljes kép meglegyen a rendezvényről, a 3 szekcióban elhangzott előadások címét is idemásolom (forrás: a résztvevőknek kiküldött levél), hiszen csak 1 szekciót láttam teljes egészében, amiről szubjektíven be is számolok. A szervezők ígérete, hogy hamarosan megjelenik egy tanulmánykötet, amiben az absztraktokat is olvashatják.
1. Szekció Élményközpontú oktatás - szubjektív beszámoló
Dr. Farkas Károly Óbudai Egyetem: Játékos Robotika
Élvezetes előadása a robotokról és a kisgyermekkori játékról szólt, ez volt mondandójának a vezérfonala is. Merészen egészen a görögöktől indult, majd Offenbach Hoffmann meséin keresztül jutott el a mai robotokig. Megtudtuk, hogy az emberiséget mindig is foglalkoztatta, hogy vajon milyenek lehetnek a humanoid "gépek". Láthattuk a prezentációban Atlas robotot, aki képes a Dirty dancing kedvenc slágerére táncolni. Hallottunk a JIO-ról, a játékos informatika oktatásról, az értelem és érzelem kapcsolatáról, arról, hogy a gyermeknek át kell élni a programozást, csak azután tudja kognitív képességei segítségével megvalósítani azt. És végül, de nem utolsó sorban megismerkedtünk Alpha minivel és Yanshee robottal, akiket "gazdájuk", az előadó szuper dolgokra volt képes programozni (például a nyelvtanulás területén).
Dr. Czékmán Balázs Kispesti Puskás Ferenc Általános Iskola: A programozás tanulásának körülményei általános iskolában
Balázsnak, amellett, hogy igazgatóhelyettes, informatika tanár, a fő profilja a kutatás. Most is az aktuális kutatása részeredményeiről számolt be a hallgatóságnak, akiket nagyon is érintenek ezek az eredmények. A digitális kultúra tantárgy bevezetésével, már alsó tagozaton nagy hangsúlyt kapott a robotika tanítása. A kutató a megvalósíthatóság körülményeit, az iskolában meglévő vagy hiányzó eszközöket vizsgálta, kutatásának másik része pedig a gyerekek robotikával, digitális kultúrával kapcsolatos attitűdjével foglalkozik. (Az eredmények értékelése még zajlik, ez utóbbi egy másik konferencia témája lesz majd.) Az előadó prezentációja, sok - sok adattal a Facebookon szakmai csoportokban elérhető. Elmondta, hogy a szülők, ha az iskola nem is adja meg gyermeküknek a digitális eszközökhöz való hozzáférést, mindent megtesznek, hogy megteremtsék gyermekeik számára ennek a feltételeit. Akár fizetős szakkörökbe, tudásközpontokba is beíratják gyermekeiket. Erre azért is szükség lehet, mert a kutatás részeredményei is bizonyították, hogy iskolák és iskolák között valós különbségek vannak például eszközellátottságban. Elmondta, hogy az infrastruktúra hiányában, a tanárképzés hiányosságaiban és a pedagógushiányban mutatkoznak meg a negatívumok, és csak néhány pozitívum tudja az eszközellátottságot bővíteni. Ezek azonban csak időnként megjelenő lehetőségek, mint a Meet and Code pályázat, a piaci szereplők belépése a folyamatba vagy a vándorrobot programok. A kutató előadásában méltatta a digitális kultúra tantárgy megjelenését alsó tagozaton, valamint a 3-8. osztályos tankönyveket is.
Dr. Czékmán Balázs |
Ezután a szekción belüli szekció következett. Nem csak azért, mert csupa kiváló fiatalember mondta el gondolatait, de azért is, mert mindhárman digitális élményközpontból érkeztek.
Novák Sára Anna Edu&Fun Digitális Élményközpont: Vizuális kultúra és technológia az Edu-ban
Jómagam is részt vehettem elsős és ötödikes gyerekekkel az Edu&Fun foglalkozásain, melyeket Sára tartott, tapasztalatból tudom tehát, hogy mennyire élvezik a gyerekek.
Sára arról mesélt, hogy mi is az az Edu&Fun élményközpont. Majd szemléletesen mutatta be, hogy hogyan lehet a vizuális történetmesélést összekapcsolni a technológiákkal. Az ő előadása is az "ősöktől" indult, mi pedig lelkesen éltük meg az "AHA" élményt, amikor arról mesélt, hogy hogyan rajzolták a figurákat a Disney központban, mi volt az a Zootróp, a Flipbook vagyis a pörgetős füzet. Hiszen a tanórákon (unalmunkban) mi is rajzoltunk ilyesmiket a füzetlapok sarkára és lelkesen pörgettük azokat, kezdetleges rajzfilmet készítve ezzel.
A jelen azonban nagyon komoly egy-egy ilyen foglalkozáson: littlebits-eket kapcsolnak össze a tanulók és ezekkel a kis áramkörökkel teremtik meg a történetmesélés alapjait. Majd thaumatropot is készítenek, ami 2 körből áll, melynek mindkét oldalán képek vannak, a littlebits segítségével pedig mozgóképpé változnak. Ezenkívül mesélt a Flipaclip, a Stopmotion, Greenscreen technológiáról is, amiket a gyerekek mind-mind kipróbálhatnak az élményközpontban. Az előadó szemléletesen, élvezetesen beszélt ezekről a tevékenységekről, öröm látni, amikor nem csak a gyerek, hanem a tanár is élvezi, amit csinál.
Novák Sára Anna |
Varga Levente Edu&Fun Digitális Élményközpont: Micro:ökológia-képességfejlesztő nyári tábor digitális eszközökkel
Levente szintén az Edu&Funból érkezett. Máshol, máskor hallottam őt már beszélni a Maker's Red Box-okról, emlékszem azt is élvezettel hallgattam. Most egy ötnapos nyári táborról mesélt a hallgatóságnak, a táborról, ami tevékenykedtetésre épül, a globális célokkal is foglalkozik, blokkprogramozás tanít a gyerkőcöknek és számos készséget fejleszt. Ami nekem a legkedvesebb volt az előadásában (persze a bemutatott eszközökön kívül), az az, hogy a tanulók, akik sokféle helyről érkeznek, csoportokban alkotnak, megismerik egymást az öt nap alatt, sőt közösen hoznak létre "terméket". A tábor napjai alatt zajló petákgyűjtés végén a csapatok egy teljes projektet vásárolhatnak meg, amit azután együtt valósítanak meg. A gyerekek 21. századi készségei teljes mértékben ki vannak aknázva.
Varga Levente |
Fekete Ákos Digitális Tudásközpont Veszprém: Digitális élmény- és tudásközpontok szerepe az algoritmikus gondolkodás fejlesztésében
Ákos a digitális tudásközpontok szerepéről és arról beszélt, hogy ezek hogyan tudnak részt venni a gyerekek algoritmikus gondolkodásának fejlesztésében. Prezentációjában kitért arra, hogy többféle tudás és élményközpont is van, amik hasonlóképpen működnek: hétköznap a köznevelési intézmények diákjait fogadják (bármilyen korosztályt ezen belül), hétvégén pedig a családok érkeznek hozzájuk. Igyekeznek a közoktatás kiegészítése lenni, egyelőre ingyen biztosítják a hozzáférést a drága eszközökhöz. A tudásközpontok filozófiája STEAM megközelítésű, tehát nagyon fontos, hogy nem csak a természettudományos tárgyak, de a művészetek is megjelennek alkotótevékenységeikben. Az ő előadását is végig kísérte az a vezérfonal, hogy a játék kisgyermekkorban mennyire fontos.
Fekete Ákos |
Fári János Kecskeméti Katona József Gimnázium: A CsámoborGo algoritmizálást segítő készlet bemutatása
Fári Jánost nagyon rég óta ismerem, sokszor hallottam már előadni, többek között itt a TÓK-on is. Előadásai attól különlegesek, hogy népzenész lévén az elején mindig megénekelteti és táncoltatja a közönséget. (Most egy kicsit visszafogottak voltak a résztvevők.) Nevéhez fűződik a Robotcsámborgás kezdeményezés, ami BeeBot robotokat utaztat az ország iskoláiba, hogy mindenhol kipróbálhassák azokat. De többféle robot nyelvén is "beszél". Most egy unplugged kódolós játékot talált ki, modellezve a gyerekek élő kódolós játékait, amelyben "csak" az előre-hátra-jobbra-balra irányokat használhatják. A játék leírása remélem hamarosan megjelenik, mert a csomag már útrakész, hiszen ez a csomag is csámborogni fog. Amit, egyelőre laikusként megértettem, hogy a színek nagy szerepet játszanak a "kódsorban", és az ismétléseket és programcsoportokat dobókockák segítségével tudják majd modellezni a gyerekek.
A szekcióm fergeteges volt, nagyon sok új dolgot láttam, hallottam kiváló kollégáimtól.
2. Szekció Robotika, kódolás az óvoda világában
Liszkai Anikó Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Könd utcai Telephely: ArTeC robot az óvodában
Sölétormos Éva Esztergomi Honvéd Utcai Óvoda: Kódolás az óvodai mindennapokban
Máté Hajnalka Edu&Fun Digitális Élményközpont: Kerettörténetre alapuló projektek kicsiknek
Tolnai Zsuzsanna Nyirádi-Ángyánné Cserna Viktória, Szeiler Mónika Enyingi Szirombontogató Óvoda: A robotika integrálása az óvodai nevelés különböző területein
3. Szekció Kódolás és robotika az iskolában
Kiss András Egri Balassi Bálint Általános Iskola: A versenyek szerepe az algoritmikus gondolkodás fejlesztésében, az Országos Méh-Ész Logikai Verseny eddigi hat évének bemutatása
Józsa Tímea PTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium 1. Számú Általános Iskolája: Társasjátékok padlórobotokkal
Tóthné Orgován Zsuzsa Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola: Scottie és Pottie kalandjai az űrben – Kódolás és algoritmikus gondolkodás fejlesztése kisiskoláskorban
Oszoli-Pap Márta PTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium 1. Számú Általános Iskolája: Népmesék kódolva
Csányiné Guszter Lídia Noémi Móra Ferenc Általános Iskola és EGYMI: TANAKodók és a robotok
Antaliné Miss Lilla DUE Bánki Donát Technikum: Bánki Kódmentor, avagy tanítva tanulunk kódolni
A konferencia ideje alatt a Stiefel Eurocart Kft. robotjait, robotpályáit, egyéb termékeit és az Abacusan Stúdió épített robotjait tekinthették meg az érdeklődők.