2016. november 30., szerda

I. Mobileszközök az oktatásban konferencia


Egyike vagyok azoknak, akik használhatják ezt a logot. Büszkén mondom ezt, büszkén mondtam már a nyári, szentendrei "tudós tábor" után is. Remek pedagógusok a tagjai a csoportnak és örülök, hogy én is csapattag lehetek.
Az I. Mobileszközök az oktatásban konferencia óta (2016.november 11-12.) különösen. Idő hiányában kevéssé tudtam kivenni a részem a konferencia körüli teendőkből (bár az absztraktot megírtam és az egyik szekcióban - remélem, hogy a megfelelő színvonalon - elő is adtam), ezért csak ámulattal figyelhettem, hogy a csoport tagjai milyen profi konferenciát hoztak össze. Minden a helyén volt a regisztrációtól, egészen a zárásig, működtek az eszközök, működött a wifi, színvonalas volt a helyszín, az ellátás. De a programok nagyszerűsége volt az, ami leginkább lenyűgözött. Neves előadók, innovatív pedagógusok, érdekes témák - ez az, ami jellemezte az esemény két napját.
A megnyitó

De nézzük sorban:
Első nap a plenáris előadásokon Molnár Gyöngyvér a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének professzora beszélt az eDiá-ról. Az eDia technológiai eszközökkel támogatott értékelő eszköz, melyet a Szegedi Tudományegyetemen fejlesztenek. Az iskoláknak lehetőségük van kipróbálni, sőt referencia iskolává is válhatnak.
Beszélt arról, hogy miért is van szükség ezekre az értékelő eszközökre, miért érdemes a tanulók, az oktatási folyamatok értékelésébe időt, energiát fektetni. Elmondta, hogy a tanulók körében (különösen a hátrányos helyzetű tanulók között) végzett rezilencia kutatások alacsony értéket mutatnak, vagyis a tanulók nagyon kicsi hányada rendelkezik a megküzdési stratégiákkal, a rugalmas alkalmazkodóképességgel. Ennek fejlődését nem segíti elő a tananyagközpontúság. Azok a tanulók, akik egyáltalán nem rendelkeznek ezzel a képességgel, nehezebben teljesítik a követelményeket és erre az iskola általában a lehető legrosszabb választ adja, a buktatással, homogenizált csoportok létrehozásával. Molnár Gyöngyvér elmondta, hogy a sikeres iskolakezdés megalapoz dolgokat, pl. a tanuló tanuláshoz való viszonyát (szívemből szólt)! Vagyis az alsó tagozatnak nagy a felelőssége.
Bemutatta az eDiát: annak kisgyermekeknek (óvodás korúaknak is) kifejlesztett eszközeit, megtudhattuk, hogy 16 területre készítettek már értékelő anyagokat, hogy Geogebra modulja is van , a feladatok empirikus eredményeken nyugszanak. Megjelentek az ún. Framework kötetetek, melyek az interneten is megtalálhatók. Ezekben típusfeladatok állnak a pedagógusok rendelkezésére.
Dr. Molnár Gyöngyvér

Dr. Csapó Benő, egyetemi tanár, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének professzora az eDia tudományos megalapozottságáról tartott egy nagyon érdekes és szellemes előadást Az értékelésre alapozott differenciált fejlesztés lehetőségei címmel. Gondolatai közül az alábbiak voltak a legérdekesebbek és számomra abszolút relevánsak:
  • 12 évig mindenkinek iskolába kellene járni 
  • Az iskolai szelekció nálunk a legnagyobb - iskolák és osztályok között is - erről mérhető adataink vannak 
  • A szelekció eredménye: nagy a lemorzsolódás (13%), és, ami meglepő (hmm), alacsony a kiemelkedők száma!! (A városi legenda ellenére!)
  • A homogén osztályok is kitermelik a szelekciót.
  • Nincs egyszer is mindenkor kialakult különbség a gyerekek között!!!!
  • az egyetemet végzett hallgatók 3%-ának kellene dr-i képzésben részt venni, de lényegesen kevesebben végeznek ilyen jellegű iskolát  
A legjobban tetsző mondata ez volt: "Régen az összevont osztályokban nem volt a differenciálás valamiféle tudományos fogalom."😊
Dr. Csapó Benő számomra legjobb diája
A második nap plenáris előadásán Dr. Kárpáti Andrea, az ELTE professzorasszonya a mobileszközök vizuális nevelésben való alkalmazhatóságáról tartott érdekes előadást. A honlapja is nagyon szemléletes, érdemes meglátogatni.
Előadásában említette a Mobil learning week nevű Unesco kezdeményezést, ajánlotta a The learning generation-ről szóló tanulmányokat, kihangsúlyozta, hogy ezek nem a bulvárirodalomhoz tartozó művek, hanem fontos olvasmányok a pedagógusok számára. Bemutatta a Moholy-Nagy művészeti modult, beszélt arról, hogy az identitás kifejezése Facebook képekkel tulajdonképpen egy újkeletű, de jól használható módszer. Már Facebook ikonográfiáról is beszélhetünk.
Véleménye szerint a rajztanítás lassan reagált a 21.századi kihívásokra. Jó kezdeményezésként mutatta be a Szent László Gimnáziumban megvalósult projektet, melynek keretében régi diákok vizuális alkotóközösségeket hoztak létre - pl. Manga közösséget -, beemelve ezt a regionális rajz tantervbe. Említette, hogy a Geogebra mozgó ábrái téri modellezésre is alkalmasak.
Előadásának legérdekesebb része a Múzeumi vezetők létrehozásáról szólt. A magyar és nemzetközi múzeumi multimédia eszközök között óriási szakadék van - az unalom jellemző sajnos a magyar tárlatlátogatásokra, míg például a Louvre-ban műkincsrablást szimuláló vezető szoftvert alkalmaznak, hogy a tárlatvezetést izgalmasabbá, látványosabbá tegyék.
Végül, de nem utolsó sorban beszélt a Minecraft játékról, melynek a téri képességek fejlesztésében nagy szerepe lehet. Szerencsére ezt az oktatás más szereplői is már felfedezték, és egyre többen alkalmazzák a gamifikáció egyik elemeként a Microsoft által kifejlesztett játékot.
A plenáris előadások mellett szenzációs szekciókat sikerült a konferencia szervezőinek létrehozni. Sajnos nem sok helyre tudtam beülni, pedig jó lett volna osztódni!
Az egyik szekcióban (az a kitüntetés ért), hogy én is előadhattam olyan neves személyiségek társaságában, mint Csányi Judit (a Vörösmarty Mihály Tagintézmény Orosháza tanítója), Kőrösné Mikis Márta (az ISZE tiszteletbeli elnöke), Villányi Györgyné (a Kisgyermek” szakmai folyóirat felelős szerkesztője)…és még sorolhatnám az óvónőket, tanítókat, akik ott voltak.


Judit...
...és az ő előadása
Akik a legjobban tetszettek (azok közül, akiket láthattam):
Csányi Judit, aki Barangolás a hangok földjén projektjét mutatta be, Lukács István a Virtuális „kincskeresés” a 21. században előadása miatt és Fehér Péter – Czékmán Balázs – Aknai Dóra Orsolya, a Kompetenciafejlesztés AR alkalmazások segítségével című interaktív bemutatója okán.
Lukács István


Czékmán Balázs (Forrás: a konferencia oldala)
Megvettem Fegyverneki Gergő IKT-s ötlettár című könyvét, élvezettel hallgattam a közte és Fehér Péter között lezajlott beszélgetést. A kötetet ajánlom mindenkinek.
Fegyverneki Gergő (Forrás: a konferencia oldala)
A 2 nap alatt 14 szekcióban 47 gyakorlati bemutatón vehettünk részt, megismerve a mobileszközök oktatásban való alkalmazhatóságát. Az absztrakt kötetből előzetesen tájékozódhatnak azok, akik nem vehettek részt idén az eseményen és hamarosan „érkezik” a tanulmánykötet is. A jó hír pedig az, hogy „jövőre veled ugyanitt”, vagyis ugyanitt, ugyanebben az időpontban is lesz Mobileszközök az oktatásban konferencia.
Köszönet az ideiért Fehér Péternek, Czékmán Balázsnak, Aknai Dóra Orsolyának, a főszervezőknek, Gálik Zsófiának, Barsy Annának, Komaság Margónak, Bátfai Erikának, Csányi Juditnak, Csányi Lászlónak, az aktív segítőknek!
A kutatócsoport (Forrás: a konferencia oldala)

(Ui.: egy új alkalmazás, amit megismertem/ismerkedem vele: spiral.ac)

Mások írták a rendezvényről:
Neteducatio
Kecskemét Online
Benedek Hajni
OFF Veszprém