A 2013/14-es tanévben bevezetésre
kerülő pedagógus életpályamodell minősítő rendszere előírja a tanári portfólió
meglétét. Annak fényében, hogy augusztus végén ül össze a kormány, hogy
megtárgyalja az oktatási törvény ezirányú módosításait, nehéz a kezdőmondat
jogszabályi hátterét megvilágítani. Egy biztos, hogy a jelenlegi oktatási
törvény 64. és 65. §-a rendelkezik erről.
Ez a két paragrafus említi ugyanis a
életpályamodell "fokozatait" és a minősítő eljárás menetét. A neten
rengeteget lehet erről a kérdésről olvasni, de amíg meg nem jelenik az ehhez
kapcsolódó rendelet, valljuk be, teljes a bizonytalanság. Az azonban
bizonyosnak látszik, hogy portfóliót kell készítenünk.
A portfólió lényegét tekintve olyan
dokumentumok gyűjteménye, amelyek megvilágítják valakinek egy területen
szerzett tudását, gyakorlottságát.[1]
De hogyan készítsük? Papír alapon
vagy digitálisan? Ha digitálisan, akkor egy egyszerű Word-ben, netán
PowerPoint-ban vagy esetleg a nagyon tetszetős e-portfóliós szoftverekkel? Mit
tegyünk bele? Lineárisan gyűjtsük vagy kompetenciák mentén? Sok kérdés felmerül
egy pedagógusban, amikor a témával foglalkozik. Jó lenne egy mindenre kiterjedő
részletes leírás. Nagyon - nagyon jó és részletes Kotschy Beáta A portfólió szerepe a
pedagógusok minősítési folyamatában című írása, mely a TÁMOP 3.1.5
Pedagógusképzések kiemelt pályázatra íródott.[2]
forrás: www.kreativfolio.hu |
Az
egyetemeken már viszonylag régen megkövetelik e dokumentumgyűjtemény készítését,
van, ahol kiváltják vele a szakdolgozatot is. A hallgató többnyire a képzésen
szerzett tudást, az ezt bizonyító szakmai dokumentumokat teszi bele a
portfóliójába. És természetesen a reflexióit, önreflexióit. Az ELTE szakvizsgás
képzésén kiderült, hogy ez utóbbi elkészítése egy külön "szakma",
külön tantárgy foglalkozik vele. Teljesen érthető, hiszen ami egészen biztosan
nem volt az elmúlt tanítási éveimnek az eleme, az a saját munkámra való
reflektálás. Mára már az is kiderült számomra (több képzésen és a
szakirodalmakat olvasgatva), hogy a tanítványainkra való reflektálást sem
biztos, hogy jól végezzük. De biztató, hogy ezt is meg lehet tanulni. Az
önreflektálást viszont nagyon nehezen. (Remélem, hogy a fiatal, pályakezdő
kollégáknak ez már belsővé válik!) Most is emlékszem az egyetemen készített
portfólióm első mondatára: "Nehezen írok magamról." Azt mégis
elfogadom, hogy ez egy fontos eszköz ahhoz, hogy a pedagógiai folyamatban
rálássunk magunkra, sikereinkre, netán hibáinkra, hogy folyamatosan változni,
javítani, korrigálni tudjunk.
De
visszatérek a portfólió készítésére. Ha papíralapú, akkor fontosnak
tartom (nyilván tanítói mivoltom miatt) a külalakját. Lehet persze ez egy nagy
gyűrűskönyv, de érdemes kidíszíteni. Mondjuk tanítványaink, olvasmányaink
fotóiból dekupázsolhatjuk a borítót. A belsejében pedig az egyes témakörök
között jó, ha szép színes elválasztókat használunk. Az elejébe tegyük a szintén
frappánsan, kreatívan elkészített fedőlapot, a tartalomjegyzéket, az önéletrajzunkat
(lehetőleg EuroPass-os formában). Nem árt ha készítünk egy táblázatot a
pedagógus kompetenciákról, amelyben az egyes témakörökről bejelölhetjük, hogy
melyik téma, mely kompetenciaterülethez tartozik. Kezdődjön egy átfogó
önreflexióval, mely tulajdonképpen a bemutatkozás. (Honnan jövünk, hová
tartunk?)
A
gyűjteményünk elrendezése? No ez nagy kérdés. Hiszen egy pályakezdő dönthet
úgy, hogy időrendben, lineárisan szerkeszti portfólióját. Mert készül arra,
hogy az elkészített óravázlatait, gyerekekről, gyerekeknek készített
dokumentumait gyűjteni fogja. De egy sok éve a pályán lévő pedagógus, aki most
szembesül azzal, hogy ezeket el kellett volna tennie, nehéz helyzetben van.
Erről a Facebook-on közvéleménykutatást is tartottam, igen az derült ki, hogy
nem nagyon őrzünk meg (legalábbis papíralapon nem) egyik évről a másikra
dokumentumokat. Néhány éve már elterjedt, hogy a számítógépen készítjük
anyagainkat, de ezek kinyomtatása, legalábbis kétséges. Tehát a hosszú évek óta
tanítóknak a kompetenciák mentén való iratrendezést ajánlom. Néhány nagyon jó
dokumentum elhelyezése, mely tükrözi, hogy kompetensek vagyunk abban, amit
csinálunk és az ezekre készített reflexióink vonzóvá tehetik gyűjteményünket.
Ha mindent csatoltunk a Záróértékeléssel fejezzük be alkotásunkat.
Természetesen munkánkat sosem tudjuk igazán lezárni, hiszen amíg a pályán
vagyunk, addig keletkeznek anyagaink, melyeket érdemes csatolni, így a
Záróértékelést majd mindig bővítenünk kell.
forrás: www.kreativfolio.hu |
Sok
minden szól amellett, hogy digitális portfóliót készítsünk. Az első az, hogy ha
rendelkezni akarunk a 21. századi készségekkel, képességekkel, akkor ez
alapkövetelmény. Másodsorban olvastam az
EMMI által a Kormány elé terjesztett rendelettervezet szövegét egy blogon,
melyben arról írnak, hogy a szakvizsgázott pedagógusok szeptemberben kérhetik
ideiglenes felvételüket a Pedagógus II. kategóriába. Nekik portfóliójukat egy
megadott felületre kell majd feltölteniük. Túlságosan nehéznek találom a
papíralapút először beszkennelni, majd azután feltölteni egy felületre. Főleg,
ha nem képként szeretnénk dokumentációnkat kezelni.[3]
Ha digitális
(elektronikus), akkor milyen legyen. Lehet Word alapú, ahogy már írtam. Ekkor
írhatunk a papír alapon meglévő dokumentumainkról, beválásukról, hibáikról
reflexiót, de ebbe nehézkes beleszerkeszteni a szkennelt változatot. (De
lehetséges.) Egybeszerkeszthetjük az eleve számítógépen készült anyagainkat.
Egy kicsit látványosabban megtehetjük ugyanezt a PPt-vel is. Kérdés, hogy a PPt
műfaja megengedi-e a bő lére eresztett reflexiókat?
Nem titkolom
elfogultságomat az e-portfólióval kapcsolatban. És ha e-portfólió, akkor
Mahara. Ingyenes, bárki számára hozzáférhető, regisztrációhoz kötött lehetőség.
Olyan, mintha weblapot készítenénk vele. Könnyű használni, találunk néhány
egyetemi oldalon leírást is hozzá, ha a Google-be beütjük a "Mahara
használata" keresőkifejezést, 255 ezer találatot kapunk. (Az elsők között
igen jó tutorialokat is.)
Úgy gondoltam, hogy esetleg segítség lehet blogom
olvasóinak (remélem, hogy nem találják szerénytelennek), ha saját készítésű
oldalamat megosztom itt. Blogom fejlécében, oldalaim közül, ha bárki a
Portfólió fülre kattint, oda érkezik, amit most éppen "gyártok". Nem
kis munka, folyamatosan próbálom frissíteni, "ápolgatni", és a Tanári
portfólió oldalon még édeskevés anyag van fenn, de nekem örömet okoz ennek
szerkesztgetése. Hogy azután hogy fogom ezt bárhova is feltölteni, ha szükségem
lesz rá, az még a jövő zenéje. :-) Az Egyetemi portfólió oldalon pedig megtalálhatók azok a dokumentumok, melyek az egyetemi teljes anyagot tartalmazzák és ennek a végén bőséges bibliográfiát is talál az olvasó.
forrás: www.kreativfolio.hu |
Végül arról írnék,
hogy a próbaminősítésen, mely május tájékán zajlott néhány iskolában, mit
vártak el a portfóliótól.
A portfóliót elektronikusan kellett
benyújtani, ez a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy egy Word dokumentumban
készült, a beszkennelhető mellékletek csatolásra kerültek. A feltételek között
szereplő óravázlatokat akkor, a portfólióba készítette el a kolléga, akitől
információim származnak. (A kérdés fennáll: tükrözi-e ez a tanár szakmai
fejlődését?) A "szaktanácsadó" (?) a végzettségeket nézte, azt, hogy
a leírt pedagógiai hitvallás koherens volt-e a bemutató órákon látottakkal, és
néhány a reflexiókban leírt dologra kérdezett rá. A felület, ahova fel kellett
tölteni, meg volt adva és egy kötetlen megbeszélés során kellett a gyűjteményt
"megvédeni".
Azóta már megjelent az életpálya modellről szóló rendelet, és a "piacot" is elárasztották a portfóliókról szóló írások, előadások. Vagyis bőven van lehetőségünk tájékozódni.
És elérkezett 2014. márciusa. Amikor is már nem vagyok olyan biztos abban, hogy helytálló, amit feljebb leírtam. Az OH által kiadott 163 oldalas tájékoztató világossá tette, hogy a Mahara már egyáltalán nem állja meg a helyét. Az is világossá vált, hogy a "gyűjtögetett" dokumentumaim nagy része csak a szabadon feltölthető dokumentumok közé fér be. (Ennek helyességét erősen megkérdőjelezem.) Az is látható, hogy az e-portfóliónak nevezett minisztériumi "találmány" PDF fájlok gyűjteménye, kicsi tárhely foglalással. Az Europass-os önéletrajzot egyáltalán nem lehet feltölteni, cserébe azonban rengeteg adatunkat átemeli a KIR rendszerből. Véleményem szerint a szakmai életutunkat is csak akkor tükrözi portfóliónk, ha azt egy PDF dokumentumban megírjuk. Vagyis az e-portfólió egy megírandó dolgozattá értékelődött le. A szép, papíralapú gyűjteménynek meg ma már egyáltalán nincs relevanciája.
Azóta már megjelent az életpálya modellről szóló rendelet, és a "piacot" is elárasztották a portfóliókról szóló írások, előadások. Vagyis bőven van lehetőségünk tájékozódni.
És elérkezett 2014. márciusa. Amikor is már nem vagyok olyan biztos abban, hogy helytálló, amit feljebb leírtam. Az OH által kiadott 163 oldalas tájékoztató világossá tette, hogy a Mahara már egyáltalán nem állja meg a helyét. Az is világossá vált, hogy a "gyűjtögetett" dokumentumaim nagy része csak a szabadon feltölthető dokumentumok közé fér be. (Ennek helyességét erősen megkérdőjelezem.) Az is látható, hogy az e-portfóliónak nevezett minisztériumi "találmány" PDF fájlok gyűjteménye, kicsi tárhely foglalással. Az Europass-os önéletrajzot egyáltalán nem lehet feltölteni, cserébe azonban rengeteg adatunkat átemeli a KIR rendszerből. Véleményem szerint a szakmai életutunkat is csak akkor tükrözi portfóliónk, ha azt egy PDF dokumentumban megírjuk. Vagyis az e-portfólió egy megírandó dolgozattá értékelődött le. A szép, papíralapú gyűjteménynek meg ma már egyáltalán nincs relevanciája.
[1]Kotschy
Beáta: A portfólió szerepe a pedagógusok minősítési folyamatában 2012.
http://www.oktatas.hu/kozneveles/projektek/tamop_315_pedkepzes_fejl/projekhirek/tamop315_kotschy_beata_portfolio/
[letöltve: 2013.július 27.]
[2]Hollósi Hajnalka Zsuzsanna –
Szabó Antal: Tanári portfólió
http://www.nyf.hu/pkk/sites/www.nyf.hu.pkk/files/tanarkepzo_anyagok/tanari_mesterkepzes/osszef_szakm_gyak/06_tanari_portfolio.pdf [letöltve:2013.július 25.]
[3]http://atlatszooktatas.blog.hu/2013/0/16/itt_a_pedagogus_eletpalya_rendeletet_es_kozneveles_torveny_modositasa
[letöltve: 2013. július 31.]