2016. március 10., csütörtök

A varázsképek

Régóta érdekel az AR technológia (emlékszem az első (?) Digitális nemzedék konferenciára, amikor Turcsányi Szabó Márta mutatta be az ELTE IK-n folyó munkálatokat...a prezentációját azóta is őrzöm...majd kedves IKT Műhelyes csoporttársaimra, akik erről tartottak szintén egy konferencián előadást), és most Fehér Péter inspirálására újra (vagy először komolyan) kipróbáltam. 
Jelesül az Aurasma alkalmazást, most éppen az iPad-en.
A varázsképet vagyis az életre kelő fotót a neten, az Aurasma Stúdióban készítettem el (könnyebb volt a billentyűzetet használni és az egeret, mint az érintő képernyőt), kinyomtattam és az irodalom órán a gyerekek kezébe adtam. Nagyon élvezték. 
Miután még mindig csak a saját eszközeimet vethettem be, csoportban dolgoztak, és továbbadták az eszközt.
De már van egy osztálynyi tabletünk, így hamarosan akár egyénileg is kipróbálhatják.
Ez az Aurasma például plusz feladatnak, a gyorsabban dolgozóknak differenciálásra alkalmas. A képzelőerőre bízom, hogy hogyan!

Az alap:
Forrás: mora.hu

Hogy mi lett belőle? Ahhoz le kell tölteni az Aurasma applikációt. 

És a gyerekek:





De ezzel még nincs vége:

Közeledik március 15-e, nemzeti ünnepünk. Az igazság az, hogy olyan sok beteg gyerek volt ezen a héten, hogy kedden 10-en voltunk az osztályban. Komoly dolgot nem tanultunk, hogy a betegeknek ne kelljen sokat pótolniuk, kicsit gyakoroltuk a szépírást, de valami még kellett. Reggel 15 perc alatt szétdobtam Petőfi Nemzeti dal című versének első versszakát QR kódokba, kinyomtattam és elhelyeztem az osztályban különböző helyekre.
Két csoportot alakítottunk: fiúk, lányok (5-5)
Ismét kölcsönadtam a tabletet és a telefonomat a gyerekeknek (annak a kevésnek), akik leolvasták a verssorokat. Amikor egyet megtaláltak, le kellett írniuk egy papírra. Végül számozással sorba állítottuk a sorokat és elszavaltuk a verset. A két csoport versenyzett egymással, hogy ki lesz először készen.
Azt mondták, hogy "jó vóót"! 





A lányoknak a végén kicsit kellett segíteni a lejegyzésben, mert vége lett az órának.




2016. március 5., szombat

Szövegfeldolgozás AnswerGardennel és Pinteresttel

Újra él a digitális énem (egyre gyakrabban).


Irodalom órán Janikovszky Éva: Már iskolás vagyok című könyvének a részletét olvastuk. Két oldal az olvasókönyvben, lehet, hogy a másodikosoknak ez egy kicsit hosszú. (Bár az osztálykám szerencsére nagyon jól olvas.)
Hagyományos módszerrel: részekre osztottuk, elolvastuk, megértettük, 1-1 kérdést fogalmaztunk meg minden részhez, ezekre a kérdésekre válaszoltunk. Lehet, ennyi elég is lett volna, mert a kisgyerekek nagyon rendesen dolgoztak így is. De szerettem volna ha, (velem együtt) ők is jól érzik magukat a tanórán. Hát összeszedtem az összes mozdítható digitális eszközt a közelemben, és kölcsönadtam nekik. (Hamarosan lesznek tabletjeink, akkor már erre nem lesz szükség).

iPad

saját laptop

az osztályban lévő számítógép a táblával

az igazgató néni laptopja


A különböző eszközökről a gyerekek az AnswerGarden alkalmazás segítségével kulcsszó gyűjteményt készítettek, melyet közösen a Wordle szófelhő készítőbe exportáltak.

Itt érhető el:




Így néz ki:



AnswerGarden szógyűjtemény

Wordle szófelhő

A szófelhőt kinyomtattam, beragasztottuk az olvasás füzetbe. Kiírtuk a szereplőket, helyszíneket, hogy a szépírást is gyakoroljuk. Ezt az oldalt használhatják vázlatnak a gyerekek, amikor mesélik a történetet.

Az olvasmányban a különböző figyelemfelhívó táblákról van tulajdonképpen szó, ezért készítettek sajátot, a Pinterest oldalamon. Témája a kutya és a park. :D
Ez így sikerült:




A történetmesélésből már született egy ötös osztályzat.  Rövid közvélemény kutatásom eredménye az lett, hogy nagyon élvezték a munkát. A ClassDojoba jó értékelést is választhattak maguknak.