2016. szeptember 28., szerda

Újra az iskolában

És valóban. Elkezdődött az új tanév, a gyerekek harmadikosok lettek.
A szörnyecskék és persze az okos baglyok is megérkeztek.
Néhány változás állt be életünkben, két új osztálytárs érkezett és egy új tanító néni. Fülöp pedig Dominikára költözött. A ClassDojo osztályba szépen beilleszkedtek az új gyerekek. Sajnos a tavalyi értékelő mondatainkat nem sikerült átmenteni. Bár, lehet ez nem is olyan nagy baj, hiszen  a "nagy" harmadikosoknak már más értékelő mondatokra van igényük. Szépen gyarapodnak az újak, közösen fogalmazzuk meg őket a gyerekekkel.
Óriásplakáton is szerepelünk. :-)


A szokásos Mi történt veled a nyáron? beszélgetés és rajzolás mellett készítettünk közösen egy diavetítést a Sway-ben. Remekül mulattunk, mert a szülőktől bekértünk fotókat, a tanórán meg is rajzoltuk legnagyobb élményünket, majd megírtuk a kísérő szöveget, begépeltük, rendezgettük a diákat, kitaláltuk a vetítés formáját...szóval nagyon sokat dolgoztunk. Sikerélmény, hogy a gyerekek már egyedül gépelték a szöveget és a Sway kártyák kezelését is megtanulták. A bemutatót csak zárt körben, a szülőkkel és gyerekekkel tudjuk megnézni, hiszen kicsi gyerekek fürdőruhás képei is szerepelnek benne, melyet nem kívánok közzé tenni a neten. A "biztonságos internetezés" égisze alatt a szülőket is megkértem, hogy ne osszák meg a prezentációt. A szülők körében nagy sikert aratott munkánk.
Amikor a palotási testvérosztályunk újra bejelentkezett hozzánk Skype-on, a képernyőmegosztás lehetőséggel levetítettük nekik nyári élményeinket, és a mikrofonba kommentáltuk közben az eseményeket. Sajnos a wifi minősége miatt nem nagyon hallottak minket, de a fotókon és a rajzokon jót mulattak.































A rajzokat mindenki maga fényképezte le a telefonommal, nekem csak a gépre kellett töltenem.
És, hogy milyen készségek/képességek fejlődtek ezalatt a szórakoztató feladat alatt: hát pl. a rendszerezés képessége, az esztétikus feladatvégzés képessége, a kommunikációs készség...az olvasó biztos talál még mást is.

Lassan a "nagyon uncsi" tanulásba is beleszoktunk. Mostanában elég sokat olvasok arról, hogy mi is a tanulás, milyen készségek kellenek hozzá. (Persze arról is sokan írnak, hogy mi is a tanítás.) Sokan sok helyen vitatkoznak arról, hogy legyen-e a tanulás játék vagy inkább "kő kemény komoly munka" legyen. Páran úgy vélekednek, hogy "a mai fiatalok nem képesek erőfeszítéseket tenni", "ki kell fordulnunk önmagunkból, hogy motiválni tudjuk őket"...no én ezeken keveset szoktam gondolkodni, de azt tudom, hogy ha csak és kizárólag hagyományos módon akarnám a gyerkőcök "fejébe tenni a tananyagot" (juj!), halálra unnám magam. És szerintem az is fontos, hogy a pedagógus jól érezze magát. Szerencsére a harmadik b-re semmi sem igaz, amit a "rossz nyelvek" beszélnek, szeretnek tanulni így is, úgy is.
Szóval azért, hogy ne legyen annyira "uncsi a tanulás", sok-sok gyűjtő munka van/lesz idén. Az első ebben a műfajban az őszi versek gyűjtése volt, melyekből azután remek QR kódok készültek. Még nem volt rá idő, de ha majd tabletes óra lesz, differenciálásra lesznek alkalmasak ezek a QR kódok. Aki elkészül az "alap" feladattal, az a tablettel leolvashatja a kódot, mely elviszi a vers internetes oldalára és máris lehet önállóan tanulni az adott verset. 8 QR kód készült, ez elég ahhoz, hogy a gyerekeknek legyen választási lehetőségük.
"Melyik vers vagyok?"

Részt vettünk A világ legnagyobb tanórája eseményen. Az erre az évre kiemelt globális cél egy kicsit még nehéz volt a 8 éveseknek, ezért arról csak keveset, az ő szintjükön beszélgettünk. (A legkedvesebb szlogenjük, melyet azonnal megemlítettek a téma kapcsán: "Lányoké az elsőbbség, fiúké a dicsőség")
Informatika órán megnézték a honlapot, a felsorolt globális célokat és találtak közöttük maguknak kedvencet. Irodalom órán kommunikációs készség fejlesztése céljából korteskedtek a kiválasztott globális cél mellett, megpróbálták az "eszme" mellé állítani társaikat. Nagyon jól, összeszedetten, pontosan fogalmazva beszéltek.


Mit tehetünk az egészséges életért?



Fontos a megújuló energia
Az irodalom óra végén megnéztük a témához ajánlott rajzfilmet, melyben nagy örömükre felfedezték "osztálytársukat", hiszen hozzánk is jár egy aranyos ELIF.
Otthonra hazavitték az ajánlott képregény linkjét is.
Egyelőre csak szóban értékeltük az eseményt, mindenkitől "jelest kapott", úgy érzem mindenkinek kedvére való volt a téma.

Elif a törökországi innovatív kislány, aki feltalálta a banánhéjból készített műanyagot.

Örömmel fedeztem fel a nyáron, hogy az olvasókönyvünk néhány fejezetének a címe Magazin, és ezekben rövid újsághír formájú tudnivalók jelennek meg. Ehhez kapcsolódva találtam ki, hogy a tanév első (és ígérem rövid) projektje egy osztályújság elkészítése lesz. Kiválóan kapcsolható a téma a szövegértés, szövegalkotás irodalmi tananyaghoz és az újonnan belépő fogalmazás tantárgyhoz. Így, hogy az olvasókönyvben első kézből mintát is láthatnak a gyerekek, könnyű dolgom lesz.
Pályázhattak a rovatok címére és vezetésére és végül 5 fő rovat lesz újságunkban. Kiváló gyűjtőmunkát végeztek a gyerekek és igazán felelősségteljesen pályáztak a rovatvezetői posztokra.
Egyelőre egy kis online powerpoint készült ebből.

Ennyi fért a szeptemberbe. Legkedvesebb offline tevékenységünk egyike szeptember 30-ra marad, amikor is kirándulni megyünk Esztergomba. A Bazilika, a kisvonat, a Duna Múzeum, a párkányi híd remek szórakozás lesz. Úgy tűnik az időjárás is a barátunk.
Ha már nyár, akkor tenger.