2024. október 16., szerda
2024. március 19., kedd
Helyi/Nemzetközi kapcsolatok
Helyi/nemzetközi kapcsolatok | |
Miért lehet érdekes ez a téma (előzmények) | |
|
2024. január 17., szerda
Mi lesz a felfedezésekből?
Tényleg nagyon klassz ez az alkalmazás. Megmutatom majd a kollégáimnak is.
Részt veszek a programban is, ezért azután jelvényt is kaptam:
Már a 3. képzésen is túl vagyok. Sőt @MagicSchoolAI pólót is kapok majd.
Frissítés: a póló megérkezett, az osztályfényképezéshez fel is vettem, hadd tudja mindenki, hogy a pedagógusok mágikusak.😀
Írok egy kicsit a gyakorlati alkalmazásról is.
Javában zajlik a Medve projekt a 2.b-ben. A projekt Kányádi Sándor Talpas történetek című könyvére épül. De más olvasmányokat is megismernek majd a gyerekek, például az olvasókönyvükből. Gondoltam létrehozok a Magic School AI felületén egy egyéni chatbot-ot, ami csak a témához kapcsolódik. A gyerekek majd az én felületemen használhatják ezt a chatbotot.
Szerintem remekül sikerült, bár csak egyszerű kérdéseket tettem fel.
A létrehozás kritériumai még angol nyelven kerültek be:
"Útmutató a chatbothoz:
I am a 2nd grade Hungarian language and literature teacher. We are currently working on the Bear project with my students. I would like them to learn a lot about the bear, about bear stories and to be able to ask about them. (Az alkalmazás azonnal magyarul válaszolt, ahogy beazonosította a magyar nyelv és irodalom tantárgyat.)
A létrehozott chatbot:
Én vagyok a barátságos Bear Buddy Botod! 🐻 Azért vagyok itt, hogy segítsek neked és 2. osztályos diákjaitoknak mindent megtanulni a medvékről és a medvetörténetekről magyarul. Nyugodtan tegyen fel nekem bármilyen kérdést, vagy kérjen forrásokat a medvékkel és a medvetörténetekkel kapcsolatban. Merüljünk el együtt a medvék világában! Hogyan segíthetek ma neked?
A kérdés:
"Milyen könyveket ajánlasz a medvék tanításához?
Örülök, hogy érdekel a könyvek használata, hogy megtanítsd a diákjaidat a medvékre! Íme néhány javaslat:
- - Barna medve, barna medve, mit látsz? szerző: Bill Martin Jr. és Eric Carle - Ez a klasszikus képeskönyv élénk illusztrációkon és ismétlődő szövegeken keresztül vezeti be a gyerekeket a különböző állatokba, beleértve a medvéket is.
- "Bear Shores On" Karma Wilson és Jane Chapman - Ebben a szívmelengető történetben egy medve átalussza a téli vihart, miközben barátai összegyűlnek a barlangjában. Ez egy nagyszerű könyv a hibernáció és a barátság megvitatására.
- Michael Rosen és Helen Oxenbury "We're Going on a Bear Hunt" című könyve - Csatlakozz egy családhoz izgalmas medvevadászati kalandjukon ebben az élénk és interaktív könyvben. Tökéletes arra, hogy diákjait ismétlődő nyelvbe és mozgásba vonja.
- Mary Batten "Medvék hibernálása" - Ez a nem fikciós könyv bemutatja a fiatal olvasókat a hibernálás és a különböző medvefajok fogalmának. Érdekes tényeket és gyönyörű fényképeket kínál.
- "Jegesmedve, jegesmedve, mit hallasz?" Bill Martin Jr. és Eric Carle - Ez a "Barna medve, barna medve" társkönyv bemutatja a gyerekeket a különböző állatok, köztük a jegesmedvék hangjainak.
- David Litchfield "A medve és a zongora" - Ez a megható történet egy medvét követ, aki felfedez egy zongorát az erdőben, és tehetséges zenésszé válik. Ez egy nagyszerű könyv az álmok, a tehetségek és a barátság fontosságának megvitatására.
Ne felejtse el a könyvek olvasási szintjét és tartalmát a második osztályos tanulókhoz igazítani. Élvezze a medvék világának felfedezését osztályával! Tudassa velem, ha további ajánlásokra vagy egyéb forrásokra van szüksége.
Magyar nyelvű könyveket tudsz-e ajánlani?
Természetesen! Itt van néhány ajánlás magyar nyelvű könyvekből, amelyek segíthetnek a medvékkel kapcsolatos témák tanításában:
- "Medve mesék - A medve és a lepke" - Nagy László - Ez a gyönyörűen illusztrált könyv egy medve és egy lepke barátságáról mesél. A történet segíthet a gyerekeknek megérteni az összetartozás és a barátság fontosságát.
- "Bogyó és Babóca - Bogyó és a medve" - Bartos Erika - A Bogyó és Babóca sorozatban Bogyó és Babóca új barátokat szerez a medvék között. A könyv játékosan bemutatja a medvék életét és szokásait.
- "Bori és a medve" - Tamás Éva - Bori egy kisgyerek, aki barátságot köt egy medvével. A történetben felfedezhetők a medvék világának néhány érdekes jellemzője.
- "Medve mese" - Nemes Nagy Ágnes - Ez a könyv több rövid történetet tartalmaz a medvékről. A mesék segíthetnek a gyerekeknek megismerni a medvék különböző viselkedési formáit és tulajdonságait.
- "Vadonatúj medvés mesék" - Tóth Krisztina - Ez a könyv tele van izgalmas és szórakoztató medvés mesékkel. A gyerekek élvezni fogják a különböző kalandokat és tanulságokat, amelyeket a történetek nyújtanak.
Remélhetőleg ezek a magyar nyelvű könyvek segítenek a medvékkel kapcsolatos témák feldolgozásában. Ha további ajánlásokra vagy bármilyen más erőforrásra van szükséged, ne habozz megkérdezni!
Felajánlott újabb kérdések:
Melyik könyvet ajánlanád a medvék életéről és szokásairól?
Van-e olyan könyv, amely segít az összetartozás és barátság témájában?
Szerintem szuper! És ez 3 perc alatt.
2024. január 7., vasárnap
Felfedezések
A cím megdolgoztatott. (És még mindig nem érzem, hogy megfelelő lenne ehhez a bejegyzéshez.) Ebben az évben egy számomra egészen furcsa és egyelőre még megemészthetetlen dologhoz értem, közelítek a hatvanhoz, de most mégsem a koromról fogok nyafogni. Mégis, valamiféle számadásról is szó lesz most.
Miközben az elmúlt években (vagy akár évtizedekben) hivatásomat gyakoroltam annyi minden felemelő és lesújtó is történt, de ezeket se részletezem most, mert aki rám keres a Google-ön, az nagyjából (ezt a Google mondja) 79600 találatra lel. Ez önmagában is elképesztő. Ha csak az első 10-et megnézi, nagyjából már tudja mire számíthat.
Ma éppen egy felemelő történt velem (legyen az bármilyen gyerekes is). Mindig is nyitott voltam azokra az újdonságokra, amit tanítási gyakorlatomban a saját és a gyerekek örömére alkalmazni tudtam. Most éppen a már elég rég óta tartó őrületben, a mesterséges intelligencia alkalmazásokban merültem el. A hosszú téli szünet után (mely alatt egyszer se nyitottam ki számítógépet - arra a "kevés" dologra elég volt a telefon) gondoltam megnézem a kollégáim által már reklámozott Magic School AI-t. Elvégeztem az 1. leckét (valljuk be, nem volt nehéz), és elkezdtem kipróbálni néhány lehetőséget az appban.
Bár "csak" angolul beszél, de a promtot simán meg lehet írni a Google fordítóban, elég jól értelmezi az alkalmazás. Az Edge böngészőben pedig a "fordítás magyarra" lehetőséget választva, könnyen elboldogulok. (Igaz, angolul is menne, de több idővel és sokkal több odafigyeléssel.)
Kiválasztottam a Lesson Plan vagyis az Óraterv készítőt. A prompt (ez szakzsargon, hívjuk meghatározásnak), amit megadtam ez volt:
The children learn about winter in the framework of the Hungarian literature subject. It would be great if they used a collection of famous winter tales.
Beírtam még, hogy második osztályosoknak készüljön, meg, hogy projektben, csoportban szoktak dolgozni a gyerekek. Nem a szaktanácsadás keretében nálunk szokványossá vált táblázatos elrendezést használta, hanem a megadott elemekből inkább egy óra forgatókönyvét alkotta meg az alkalmazás. Nem az az érdekes, amit készített belőle, bár az is nagyon profi, hanem ez a rész:
"Irányított gyakorlat:
- Oszd a tanulókat kis csoportokra, és adj minden csoportnak egy téli mesét a gyűjteményből.
- Csoportjaikban a diákok együtt olvassák el a téli mesét, és megvitatják az általuk észlelt kulcsfontosságú elemeket, a korábban tárgyalt kulcsfontosságú pontok felhasználásával.
- Figyelemmel kíséri a csoportok megbeszéléseit, tisztázza az esetleges zavarokat, és útmutatást nyújt számukra a kulcsfontosságú elemek pontos azonosításához.
- Ezután segíts elő egy egész osztályos beszélgetést, kérd meg az egyes csoportokat, hogy osszanak meg egy kulcsfontosságú elemet, amelyet a téli meséjükben azonosítottak, és állítsanak össze egy kollektív listát a táblán."
2023. október 25., szerda
2023. október 6., péntek
II. Code Week Magyarország Konferencia
2023. október 7.
A konferencia hivatalos oldala
A prezentációm:
Tanulási lehetőségek tanári tanulócsoportokban a Code Weeken | |
2019 óta 7 kurzus, az idei lesz a 8. | |
|
2023. június 11., vasárnap
Infoparlament 2023
Az Infoparlament az Infotér által
szervezett, az Országházban és a Várkert Bazárban zajló nívós esemény, idén
tizennegyedszer került megrendezésre. Blogomban már többször is tudósítottam a
konferenciáról.
A 2023-as rendezvény legfontosabb,
bevezető gondolatait ITT találjuk, és ezek
voltak azok a szavak, ami miatt nagy várakozással készültem az eseményre.
Ugyanis az idei rendezvény fő témája a
Mesterséges Intelligencia volt. Bármerre nézünk – politika, külpolitika,
egészségügy, oktatás, ez ma a vezető hír. Hogyan „jutottunk idáig”, mit
kezdjünk a MI-val, féljünk-e vagy örüljünk a térnyerésének?
A plenáris
előadásokat az Országházban hallgathattuk meg, a Várkert Bazárban pedig kiváló,
érdekes témákat több szempontból boncolgató kerekasztal beszélgetésekre került
sor.
A konferenciát
Soltész Attila az Informatika a Társadalomért Egyesület elnöke nyitotta
meg, a fenti linken el is olvashatjuk bevezetőjét. Elmondta, hogy előadásának
egy szakaszát a CHATGPT és a Google fordító használatával írt. Nem lett rossz a
szöveg, bár néhány tárgyi tévedés került bele és egy kissé sematikus lett a
mondatszerkezet. A következtetés tehát az, hogy kell az ember a mesterséges
intelligencia felülbírálásához. Előadásának kulcsszavai voltak még: „Mátrix,
Orwell 1984, a kezünkben van a jövőnk.” Ő is, mint szinte minden előadó
beszélt arról, hogy sürgető probléma a mesterséges intelligencia előretörésének
idején, hogy meg kell védeni a polgárok adatait, magánéletét. Ahogy a
technológia folyamatosan fejlődik, a törvényeknek lépést kell tartania ezekkel
a gyors változásokkal. Utalt a digitális szakadék meglétére, felhívta a
figyelmet arra, hogy a technológia gyors fejlődése óriási egyenlőtlenségeket is
teremthet a társadalomban.
A második előadó,
Fábián Gergely kormányzati szempontból vizsgálta a mesterséges
intelligenciát és annak hatékonyságát.
Ő említette a Hype görbét is,
mely most a ChatGPT-nek köszönhetően felfelé ível. (A ChatGPT rendkívül
népszerű volt minden előadónál. 😊) Kitért
arra is, hogy a most megjelenő generatív AI merőben más, mint az eddigiek,
számtalan előnye van és lesz, de számtalan kihívást is tartogat. Előadásának
egyik diája egy 5 évvel ezelőtti kutatás eredményét mutatta.
Ezután Kaszás Zoltán
előadása következett, ami számomra a délelőtt legérdekesebb része volt, annak
ellenére, hogy az OTP-nél történő fejlesztések ismertetése sok-sok adatot,
számot tartalmazott. A felszólalás azzal kezdődött, hogy mind a terem, mind az
MI nagy - nagy alázatra kötelez bennünket. Itt is szóba kerültek az 5 évvel
ezelőtti jóslások, találgatások, amik nem váltak igazán valóra, mert senki sem
jósolta a mesterséges intelligencia ilyen mértékű előretörését akkoriban. A
megjelenő transzformatív technológiák eddig is átalakították és ezután is át
fogják alakítani az életünket. Kezdetben minden ilyen technológiához
szkeptikusan vagy félelemmel viszonyultunk, majd lassan „elsimultak” a dolgok.
Az AI-jal se lesz ez másképp. Lassan a gazdaság mindennapjaiba is beépül a
mesterséges intelligencia, de ha nem ismerjük jól a működését, számos problémánk
lehet belőle. Ezért az OTP-nek feladata a munkatársak szemléletformálása, a képességek
fejlesztése. Itt az előadó párhuzamot vont az oktatással is.
Megismerhettük
az OTP legújabb fejlesztését, amit egy 5 milliárd dolláros amerikai startuppal
együttműködve végez, nagy hangsúlyt fektetve a magyar nyelvi modellre. Első
lépésként a Gyűrűk urát tanították meg az MI-nek magyarul, kipróbálva, hogy mit
eredményez ez. 😁
Kérdés,
hogy magyar nyelvi vagy nemzetközi modelleket kell-e építeni? – ezt a kérdést
tette fel Kaszás Zoltán. Feltétlen fontosnak tartja a magyar nyelvi modelleket,
ezért együttműködnek ebben a projektben az ELTÉ-vel és a Szegedi
Tudományegyetemmel is. Azt is elmondta, hogy a ChatGpt – nek óriási
infrastruktúra igénye van, az OTP modellnek 25 és 30 milliárd paramétere lesz. És,
hogy miért nem a ChatGpt-t használja az OTP? Mert így a saját rendszerben lévő
adatokat kontrollálni tudja, és az adatok is pontosabbak lehetnek.
Budai Gergő, a
Vantage Tower cégtől igen szemléletes módon a mesterséges intelligenciát
kiszolgáló hazai mobil infrastruktúráról beszélt, hasonlóképpen Rakoncza
Zsolthoz, a DELL képviselőjéhez.
Az utóbbi előadó előadásában
volt azonban 2 igen elgondolkodtató dia, mely ugyan a vállalkozásokat
vizsgálta, de nem tudtam megállni, hogy le ne fordítsam az oktatásra is ezek
mondanivalóját. (Sajnos a két fotó nem lett túl jó, de talán értelmezhető.)
Kübler - András Judit,
cége az AWS munkáját ismertette.
Ezután következett Porkoláb
Imre dandártábornok a Védelmi Innovációs Kutatóintézettől, akinek az
előadása szintén nagyon érdekes volt. Talán ez a dia összefoglalja, hogy mit is
csinálnak ők a kutatóintézetben és a hadseregben:
Elnyerte tetszésemet a „digitális
katona” kifejezés. Most éppen a VR szemüvegek kipróbálása következik egy
kiképzés során.
A Microsoft sem hiányozhatott
a plenáris előadásról. Képviseletében Szabó Péter elmondta azokat az új
fejlesztéseket, amikről előző nap egy fiatal IT szakembertől is hallhattam a
Microsoft Innovatív Iskola zárórendezvényén. A Parlamentben hallhattunk az
OpenAI-ról, a ChatGPT-ről, a CoPilotról, ami kiváló segítő lehet egy
prezentáció elkészítésében, az excel kezelésében, a párhuzamos értekezleteken
való részvételben. (Sajnos a Copilot az oktatásba még nem érkezik meg, pedig
ott is nagy hasznát tudnánk venni.) Az előző napi Microsoft Iskolás
rendezvényen szóba kerültek azok az oktatási alkalmazások, amiket viszont már rég
óta használhatunk, hogy megkönnyítsék a tanulók, pedagógusok munkáját.
(Immersive Reader, Searching Coach, Learning Accelerator, Insight).
És, hogy miért most? Ezt
talán elmondja a kép:
A délelőtt utolsó előadásában
Balla Attila beszélt a Neumann 2023. eseménysorozatról, melyről ITT is tájékozódhatunk.
A hajókázás és a kiváló ebéd
után következett két kerekasztal beszélgetés, melyek közül én csak az egyiken
vettem részt.
Igazából nehéz feladat lenne
szavakkal leírni az egész beszélgetést. Csak a benyomásaimról tudok beszámolni.
Kiválóak voltak a kérdések, az élet számos területéről érkeztek a beszélgetőpartnerek.
Engedték egymást kibontakozni, meghallgatták egymás véleményét, és persze más
volt a megközelítése a Google, a Microsoft szakemberének, egy oktatási
szakembernek, egy pszichológusnak, egy egyházi képviselőnek, de abban
egyetértettek, hogy a mesterséges intelligencia csak egy eszköz és rajtunk múlik,
hogy hogyan használjuk. Ha a kérdés elment a kicsit már közhelyes félelmek vagy
a „hypolás” irányába, akkor is válaszaikkal helyes útra terelték a
beszélgetést. Nagyon élveztem, még hallgattam volna tovább is.
És az talán megbocsájtható,
hogy leginkább az oktatási szakember gondolatai fogtak meg, bár ő igyekezett
nem csak az oktatás szemszögéből megközelíteni a kérdést.
Setényi János néhány gondolata
ragadt meg bennem:
1.
A mesterséges intelligencia működéséhez rengeteg
infrastruktúrára, szerverre van szükségünk. Ezeket az óceánok fenekén tárolják manapság,
mert hűteni kell őket. Egyfelől segít minket ez a transzformatív technológia,
másfelől felmelegíti az óceán vizét. (A téma kapcsán gondoltunk már erre?)
2.
Többször is elmondta, ő külön is, hogy ez csak
egy technológia és nem lehet a haladás útjába állni. Kár már – már közhelyesen „parázni”
attól, amit egyébként az ember alkot, hoz létre.
3.
És végül nagyon megfogtak a zárásképpen,
mégiscsak az oktatásról elmondott mondatai (amit, lehet sokan nem bocsájtanak
meg majd nekem, hogy lejegyeztem), amik így szóltak:
Arra
a kérdésre, hogy milyen szakmák fognak megszűnni a mesterséges intelligencia
hatására, ezt válaszolta: „A tanári pályán azok a tanárok lesznek bajban a
mesterséges intelligencia miatt, akik 45 percen keresztül rezegtetik a
hangszalagjukat és a könyvet tanítják, de azokat, akik a mesterséges
intelligenciát is használva Szókratészi vitákat, értekezéseket folytatnak a
diákjaikkal, nem fenyegeti az AI veszély.”