2024. január 7., vasárnap

Felfedezések

A cím megdolgoztatott. (És még mindig nem érzem, hogy megfelelő lenne ehhez a bejegyzéshez.) Ebben az évben egy számomra egészen furcsa és egyelőre még megemészthetetlen dologhoz értem, közelítek a hatvanhoz, de most mégsem a koromról fogok nyafogni. Mégis, valamiféle számadásról is szó lesz most.

Miközben az elmúlt években (vagy akár évtizedekben) hivatásomat gyakoroltam annyi minden felemelő és lesújtó is történt, de ezeket se részletezem most, mert aki rám keres a Google-ön, az nagyjából (ezt a Google mondja) 79600 találatra lel. Ez önmagában is elképesztő. Ha csak az első 10-et megnézi, nagyjából már tudja mire számíthat. 

Ma éppen egy felemelő történt velem (legyen az bármilyen gyerekes is). Mindig is nyitott voltam azokra az újdonságokra, amit tanítási gyakorlatomban a saját és a gyerekek örömére alkalmazni tudtam. Most éppen a már elég rég óta tartó őrületben, a mesterséges intelligencia alkalmazásokban merültem el. A hosszú téli szünet után (mely alatt egyszer se nyitottam ki számítógépet - arra a "kevés" dologra elég volt a telefon) gondoltam megnézem a kollégáim által már reklámozott Magic School AI-t. Elvégeztem az 1. leckét (valljuk be, nem volt nehéz), és elkezdtem kipróbálni néhány lehetőséget az appban. 



Bár "csak" angolul beszél, de a promtot simán meg lehet írni a Google fordítóban, elég jól értelmezi az alkalmazás. Az Edge böngészőben pedig a "fordítás magyarra" lehetőséget választva, könnyen elboldogulok. (Igaz, angolul is menne, de több idővel és sokkal több odafigyeléssel.) 

Kiválasztottam a Lesson Plan vagyis az Óraterv készítőt. A prompt (ez szakzsargon, hívjuk meghatározásnak), amit megadtam ez volt:

The children learn about winter in the framework of the Hungarian literature subject. It would be great if they used a collection of famous winter tales.

Beírtam még, hogy második osztályosoknak készüljön, meg, hogy projektben, csoportban szoktak dolgozni a gyerekek. Nem a szaktanácsadás keretében nálunk szokványossá vált táblázatos elrendezést használta, hanem a megadott elemekből inkább egy óra forgatókönyvét alkotta meg az alkalmazás. Nem az az érdekes, amit készített belőle, bár az is nagyon profi, hanem ez a rész: 

"Irányított gyakorlat:

  • Oszd a tanulókat kis csoportokra, és adj minden csoportnak egy téli mesét a gyűjteményből.
  • Csoportjaikban a diákok együtt olvassák el a téli mesét, és megvitatják az általuk észlelt kulcsfontosságú elemeket, a korábban tárgyalt kulcsfontosságú pontok felhasználásával.
  • Figyelemmel kíséri a csoportok megbeszéléseit, tisztázza az esetleges zavarokat, és útmutatást nyújt számukra a kulcsfontosságú elemek pontos azonosításához.
  • Ezután segíts elő egy egész osztályos beszélgetést, kérd meg az egyes csoportokat, hogy osszanak meg egy kulcsfontosságú elemet, amelyet a téli meséjükben azonosítottak, és állítsanak össze egy kollektív listát a táblán."
Éppen decemberben meséltem a kollégáimnak, hogy hogyan lehet sok-sok időt nyerni a projektek különböző tevékenységeire azzal, hogy egy irodalom órán nem az egész osztály foglalkozik 1 olvasmánnyal, hanem az (általában) 5 csoport 5 különböző olvasmányt dolgoz fel, és minden csoport a sajátját megosztja a többiekkel. Végül mindenki, mindegyik szöveget megismeri.

És itt jön a korom: 60-hoz közelítek, legalább 15 (20?) éve így csinálom. Honnan tudta a mesterséges intelligencia, hogy ez az óraterv kedvemre lesz? Hiszen ezt a módszert nem tanultam senkitől, sőt volt olyan időszak, amikor ez eretnekségnek számított (eltérni a hagyományos óravezetéstől), egyszerűen csak időt akartam nyerni ahhoz, hogy magyar órán is lehessen Micro:bit-et, padlórobotokat és egyéb oda nem illő eszközöket használni. És egyszer csak visszaköszön egy mesterséges intelligencia alkalmazás oldalán a gyakorlatom.

Ha a bejegyzés túl filozofikusra sikerült, köszönhető a MI-nak...no meg a koromnak.
De, hogy gyakorlatias is legyek, bár még csak kis részét próbáltam, valóban remek alkalmazás ez a @MagisSchoolAI, mindenkinek ajánlom!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése