2018. december 29., szombat

Karácsonyra olvasni?(!)

Ez a bejegyzés egy pozitívan, de akár negatívan is megítélhető folyamatról, gyakorlatról fog szólni. Nem akarok álszent lenni, én a pozitív oldalon állok.
Az apropóját az adja, hogy a téli szünetben, mikor időm engedi elmélkedni, újra rájövök, hogy milyen okos, szorgalmas, aranyos gyerekeket "kaptam kölcsönbe" egy kis időre tanítóként. (Ezt a gondolatot egyszer valahol olvastam.)
Elmélkedem azon, hogy hogyan is telt a első 4 hónap az iskolában, az 1.b-ben, hogyan birkóztunk meg az óvoda - iskola átmenettel (jelentsen ez bármit is), egyáltalán lezárult-e már ez a folyamat? 😉😆😍
Egy biztos, magyar órán felszállt az űrhajó és elindultunk a Betűbolygóra. Ahogy ez lenni szokott, a projekt igazi része még nem valósult meg, de apró dolgok már történtek.


Amiről igazából írni szeretnék (a pozitív és negatív), hogy mind a 22 gyerkőc bármit el tud már olvasni (karácsonyra). Pedig még nem fejeztük be a betűtanulást és senki nem tudott olvasni, amikor iskolába érkezett.😊

Nagyon sokáig az iskolánkkal ismerkedő szülők "kedvenc" kérdései voltak, hogy milyen olvasástanítási módszerrel tanítjuk a gyermekeket és, hogy kell-e karácsonyra olvasniuk. Mostanában már csak az első kérdés maradt, a másodikra, valószínű, "kollektív emlékezettel" tudják a választ.
(A Google-ben egy 2009-es internetes fórumban lehet például erről a kérdésről pozitívat, negatívat olvasni.)
Ha szakmailag nézem saját tanítási gyakorlatomat, akkor az 1-2. tanév egy egység nálam. (A Kerettanterv szerint is így van.)
De most már a 3. ciklusban (egy ciklus 1-4.-ig tart) használom azt a módszert, amit a saját gyermekemnél megfigyeltem, azt hogy hogyan is tanult meg, belső motivációtól vezérelve még az iskola előtt olvasni.
A mostani 1.b-seket is "megkínáltam" a második héten az összes hívóképpel. Szerencsére a Mozaik ABC-Ház című tankönyvében a belső borítón rajta van az összes betű kártyája. 
Játszottunk: kimondtuk a képen lévő dolog nevét, leválasztottuk az első hangot, megnéztük, hogy hogyan néz ki a hozzá tartozó kicsi és nagy betű. Az Ó ti már tudtok is olvasni! felkiáltással nagyon megdicsértem őket. Megbeszéltük, hogy ha van kedvük hozzá, hétvégén elmesélhetik a szüleiknek, hogy mit lehet játszani a hívóképekkel. (Természetesen már a következő héten volt olyan gyermek, aki végig fújta: "autó - A", "bab - B".) 


Azután többet nem beszéltünk erről, elkezdtük a szokásos "eljárásrend" szerint megtanulni a betűket. Egy - egy betű megtanulásának ideje azonban rendkívüli módon megrövidült . Amikor két betű összeolvasásának technikáját is megtanulták, akkor játszottunk: az olvasókönyvben bármelyik oldalon össze lehetett olvasni 2 betűt, olyan betűket is, amiket még nem tanultunk. (Ez kb. október közepén lehetett.) Ekkor már megjelentek a különbözőségek a gyerkőcök között, ami egyáltalán nem volt baj, nem volt szégyen. Volt, aki azonnal felismerte az idegen betűt is és rendkívül rövid idő alatt összeolvasta az összes magánhangzóval, volt, aki segítségül hívta a könyv elején lévő hívóképeket, olyan gyerkőc is volt, aki a betűket nagyon hamar felismerte, de az összeolvasás technikája  nehezen ment neki. Lettek gyerkőcök az osztályban, akik segítségére lehettek társaiknak.


És ekkor elindult a Betűbolygó projekt. Ebben mindenki választhatott 1 betűt magának, amelyik a legjobban tetszik neki és amelyikkel az űrhajóba száll. Ez 22 betűt jelentett, de megbeszéltük, hogy a maradék betűket is visszük magunkkal, amint megtanultuk őket. Mindenki megtanulta saját betűjének tulajdonságait, a különböző tulajdonságok csoportalakításhoz is jók lettek. (Például: a hívóképen milyen a színe, csak egyenes vonalakból áll, van benne ferde egyenes, kétjegyű betű, magánhangzó...)
Rengeteget játszottunk a hangokkal és betűkkel, a gyerekek keresték "egymás párjait", először csak kétbetűs értelmes szavakat kellett alkotniuk, azután három, négy betűs szavak következtek. Minden betű részt vett a játékban, nem csak azok, amiket már tanultunk.

Az olvasókönyvünk szerint először a nagy nyomtatott betűket tanuljuk, és majd egyszer csak jön a "nagybetű - kisbetű megfeleltetés". Úgy gondoltam, miért ne próbálhatnánk meg ezt is már hamarabb, ha nem megy, nem csinálunk belőle ügyet, később visszatérünk rá. A magánhangzók és a tanult mássalhangzók esetében néztük meg a kisbetűs oldalakat is. Ekkor ért az igazi meglepetés, ezeken az oldalakon bármilyen szót el tudott olvasni mindenki az osztályban, ki azonnal, ki egy kicsit lassabban, ki nagyon lassan, de mindenki kisilabizálta az oda nyomtatott szavakat.

A betűk alapos elmélyítése, az új betűk pontos, precíz megtanulása természetesen ezután sem marad el, de örömömre szolgál, hogy már ügyelnem kell a differenciált feladatkiadásra is.
November közepe óta mindig van Reggeli üzenet a digitális táblán. Megbeszéltük, hogy mindenki megpróbálja elolvasni reggel fél 8 és 8 között. Többnyire meg is teszik és minden alkalommal meg is értik a rövid mondatokat, amiket írok nekik.


Nagyon sokat köszönhetnek a gyerekek lelkes szüleiknek, akikkel megbeszéltük, hogy séta közben, vásárlás közben is mindent elolvastatnak a gyerkőccel. Sokat köszönhetnek nekik, mert gondot fordítanak arra, hogy az otthoni hangos olvasás is rendben legyen (napi 10-15 perc), bár mindenki tudja, hogy ez a kezdeti szakaszban igen unalmas tud lenni.

Az, hogy a kezdeti sikerekből, kinél hogyan lesz majd szövegértő olvasás, az persze még a jövő zenéje.
Miért is írok most erről? Hát, mert a blog műfaja lehetővé teszi ezt. Mert büszke vagyok kis tanítványaimra, hogy milyen sokat elértek belső késztetéssel, saját akaratukból!

És talán azért is, mert kedves IKT-s barátnőm, Klacsák Ágota a napokban mesélt finnországi tanulmányútjáról és beszámolójában azonnal felfigyeltem arra, hogy ott az iskolaelőkészítőben valami hasonlót csinálnak. Talán szerénytelenség részemről, hogy párhuzamot vonok, de amit eddig ismertem a finn oktatásból, amit eddig hallottam róla konferenciákon, olvastam róla szakirodalomban, az mind tetszett.
Például, az önértékelő excel táblát, amit januárban szeretnék bevinni az 1.b-be, Pekka Peurától és Ágotától tanultam. Ez egy nagyon egyszerű változata az eredetinek: az oszlopnevek a betűk, a sorok a tanulók, a megfelelő cellát a gyerekek színezik be. A színek: zöld - a nagybetűt felismerem, kék - a nagybetűt segítséggel felismerem, piros - a nagy és kisbetűt bárhol felismerem, tudok segíteni a megtanulásában.



 Nagyon várom már a januárt!



2018. október 11., csütörtök

2018. április 19., csütörtök

Robotika, kódolás kisgyermekkorban 2.

Tiszteletteljes meghívást kaptam a Tanítóképző Főiskolán megrendezésre kerülő konferenciára.


2018. március 2., péntek

Projektzárás

A mostani 4.b-t is lenyűgözték a történelmi olvasmányok. Szerették beleélni magukat a hősök életébe. Álmos (Krisztofer) vezette őket a rögös úton.
Alapvetően a munka közös felülete a Teams (Office365) volt, itt kerültek kiosztásra a feladatok.
A csoportok a "beadandókat" a beépített Osztályjegyzetfüzetben készítették el.


A feladatokért kapott pontok a ClassDojo csoportjainál kerültek rögzítésre. A csoportok között verseny zajlott.



Alakult az idővonalunk is.


A Padlet lehetőségeit is kipróbáltuk, ide gyűjtötték a gyerekek (a blog helyett) a korok zárásához elkészített szöveges munkáikat.

A Classdojoban gyűjtött pontok mellett ellenőrzőlisták segítették a projektzárást. Ezek segítségével sokrétűen értékelték a tanulók saját munkájukat, a társaikét és a csoportét is. A többféle szempont szerinti értékelést felhasználva osztályzatot is kaptak irodalomból.

Áttekintő táblázat csoport értékeléshez
A "záró fogalmazás" feladat a legmagasabb pontszámú, a Teams-ben kiosztott feladat volt, melynek elkészítése akár megfordíthatta volna a csoportok közötti verseny állását is. De a gyerekek értékelése alapján a legjobb fogalmazás a nyerésre álló csapat egyik tagjáé (Leventéé) lett, így ők nagy fölénnyel győztek. Érdekes látni, hogy mit is szűrtek le az olvasmányok megismerése során az egészből.

https://csvmg-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/tar_marianna_csvmg_onmicrosoft_com/ET9mJtQomSFApU2ximtfBNUBxFrHR6jEYs_cc_j2xFf8Zg?e=xdPnuk
Kattints a képre!
DTH
A Digitális témahéten ezzel a projekttel a 4.b is részt vett a közös iskolai nagyprojekten. Vállaltuk, hogy a testvérosztályt tanítjuk Skype-on keresztül. Ehhez remek vázlatokat készítettek a gyerekek a Teams felületén létrehozott Osztályjegyzetfüzetben, majd a vázlat segítségével q törzsek előadásokat tartottak a választott történelmi témából. A tudást a végén egy megosztott Kahoot! teszttel ellenőriztük. (Szárnyalásainknak a WIFI minősége azért egy kicsit gátat vetett. 😕)

Minecraft
A projekt legjobban tetsző része (számomra pedagógusként és a gyerekeknek is) az volt, hogy a Minecraftban megépítettük a korabeli építményeket. A legjobban a gyerekek fantáziáját a várak mozgatták meg, remek alkotások születtek.








A projektet természetesen eredményhirdetéssel zártuk. Tas törzse győzött: Panni (a törzsfő), Ákos, Ramszi, Milán, Krisztofer (ő a fővezér is volt) és Levente örülhettek a jutalomnak.

A győztes csapat
A jutalmak:
  1. Sötétben világító PLA-ból nyomtatott Creeper gyűrű (3D nyomtatóval, Minecraft)
  2. Történelmi játszófüzet
  3. Fagyi


2018. január 31., szerda

Amerikába megyünk

Ez a bejegyzés nem a történelmi projektről fog szólni.
Holnap Amerikába "megyünk", ráadásul New Yorkba 😋. Ottani iskolásokkal találkozunk és együtt ünnepeljük a Hangos olvasás napját


Ezt tudtuk meg róluk:
We live in Oceanside, NY in the United States.
We are about 30 minutes from New York City.
We live in the suburbs. It is not as busy as the city.
We start school at 8:15am and end at 3:05pm.
We have 25 students in our class.
We like to play sports (soccer, baseball, cheer leading, dance), play video games, and hang out with friends.
We speak English. We are learning Spanish in school.
We have four seasons. Right now it is winter. It gets very cold and we have snow throughout the winter. Sometimes school gets cancelled because of the snow.
Our summer is very hot and humid. We love visiting the beach (we live a few minutes from the Atlantic Ocean) and swimming in the summer. 

Mi is írtunk már magunkról, Budapestről, az iskolánkról nekik. És nagyon készülünk a találkozóra. Rövid mesét olvasnak majd néhányan angolul, de videóüzenetet is készítettünk nekik, amelyben Bosnyák Viktória Tündérboszorkány című kötetéből magyarul olvasnak fel részleteket a gyerekek. Az angol feliratozást  Lili néni lektorálja. 

Hamarosan következik a teljes anyag, amelyen gyönyörűen olvasnak a gyerekek. 💓 A képre kattintva nézhetik meg az érdeklődők a videót.

http://csvmg.hu/sikereink_2017_18

Remekül sikerült a találkozó. (Márta néni, az angol tanár segítségünkre volt.) Az amerikai iskolások örültek a feliratozott videónak, néhány magyar kifejezést már a Skype-on keresztül is igyekeztek elsajátítani.
Szeretem ezeket a Skype-os órákat, a tanítványaim persze azt kérdezik: "A tavaszi szünetben elutazunk New Yorkba?"




  



2018. január 24., szerda

Az "öt törzs"

...és persze Álmos! Tegnap délelőtt a  6 kiválasztott gyermek "Álmost választott". Kicsi ráhatásra és a lányok belátó döntése miatt az egyetlen fiú győztes, Krisztofer lett Álmos.
Tegnap délután ("házi feladatként") a törzsfők maguk köré szervezték a törzsi tagokat. "Mily szép" is a negyedik évfolyam, ma reggelre volt 5 honfoglaló törzs és 1 Álmos. 😊😋


Ezt dokumentáltam is a ClassDojoban
(Ha jó lenne a Wifi, ha menne rajta a 26 db tablet, akkor...na, de ez itt nem panasznap!) Szóval kinéztem, hogy üres az infoterem, így 1 órát ott dolgozhattunk.
Az Office365 Teams alkalmazásába most már mindenki be tud lépni. Megtanultuk, hogyan használjuk az osztályjegyzetfüzetet. A törzsfő személyes jegyzetfüzetébe létrehozta a törzsi lapot, begépelte a törzsi tagok nevét.
A csetfalon kiosztottam az első feladatot.




A Rege a csodaszarvasról olvasmányhoz kötődött a feladat. Az első része már az infoteremben elkészült.
A második magyar óra elején, a teremben fejezték be a feladatot a gyerekek.
Még nincsenek készen, de már így is nagyon jók az offline szófelhők.






Ennek a feladatnak a befejezéseként az egész osztály együtt dolgozott, össze kellett rakniuk a részletekből az egész történetet. Nem is volt olyan egyszerű, az elejét és a végét könnyen meg lehetett állapítani, de a többi részletet nagyon odafigyelve kellett egyeztetni. Most is remek volt az együttműködés.




"Ez a mienk"
Lehet, hogy a pedagógus jobban élvezi a Teams használatát, mint a gyerekek? Szorgalmi házi feladatként még megosztottam a felületen egy feladatot, hozzá javasoltam két alkalmazást és este 7 órakor már jött is egy megoldás. Nagy örömet okozott. (Hiszen 10 évesekről beszélünk!)


Logaster
Az Órai jegyzetfüzet "Hasznos linkek" lapján a Logaster logo készítő alkalmazást és egy online rajzoló programot kínáltam fel a gyerekeknek a törzsi címer elkészítéséhez.

A gyerekek szavajárásával: nagyon klassz volt a mai nap!