2017. március 27., hétfő

Education Exchange - E2 Torontó

Torontó a CN toronyból
 
Ez többé - kevésbé egy szakmai blog. Most, itt a bejegyzés elején egy cseppet sem leszek szakmai, hiszen ez mégis csak egy blog. Pontosan két hete érkeztem haza. ("Harmincöt perc múlva" szállt le a gépem.) És még most sem tudom felfogni, hogy valóban megjártam a "világ túlsó felét", hogy átkeltem az óceánon. Néha azon kapom magam, hogy gondolkodom, az utazás előtt vagyok-e még. Fiatalkoromban sokat utaztam a táncegyüttessel, bejártam szinte egész Európát, de eljutni az amerikai kontinensre valahogy mindig is elérhetetlennek tűnt számomra. Tehát valószínű ezért indokolatlanul "nagy ügyet csinálok" ebből az utazásból. (Azt már el sem mesélem, hogy hogyan álltam hozzá, amikor megtudtam, hogy engem választottak a részvételre. 😌)


A legnagyobb ijedelmem, hogy a hétköznapok sűrűje annyira visszaránt, hogy az érzések, amik az események gyors egymásutánja során keletkeztek bennem, elmúlnak és hamarosan semmit nem fog jelenteni az, hogy "ott" voltam. Hiszen csak 6 napot voltam távol. Persze az időeltolódás miatt egy kicsit többet, de itthoni idő szerint 6 napot. Abból 30 órát utaztam. Egy vasárnapom volt még "regenerálódni" és visszatekinteni, azután a munka, a hétköznapok jöttek, a szó legrosszabb értelmében. Nyilván, annak, aki sokat utazik, különösen munkából kifolyólag, nincsenek ilyen érzései.


De miért és hogyan kerültem Torontóba? Hosszú hónapok óta (már években is mérhető), hogy részt veszek a Microsoft oktatási programjában. (Ha belegondolok nem is tudom, hogyan kezdődött, hiszen a digitális világban nagyon sok helyen megfordultam/megfordulok. Csatlakoztam a Microsoft által létrehozott innovatív pedagógus csoportokhoz, elvégeztem képzéseket, egy nagyszerű csapat tagja lettem. Emellett tanítóként "osztom az észt" vagy "hirdetem az igét" (ki-ki döntse el maga😁) az IKT eszközök oktatásban való alkalmazhatósága témában. Ez az út úgy kezdődött, hogy jött egy telefon...Írtam angolul egy pályázatot a mindennapi munkámról, a projektjeimről, arról, hogy hogyan használom az IKT eszközöket (többek között a Microsoft termékeit) mindennapi munkámban. És jött még egy telefon, hogy engem (is) kiválasztottak arra a feladatra, hogy a Microsoft E2 konferenciáján Magyarországot képviseljem. A megtiszteltetés óriási volt. Hiszen én egy tanítónő vagyok (már nem merem írni, hogy csak, mert megróttak érte), nekem nagy megtiszteltetés, hogy az innovatív pedagógusok egyike lehetek. Két remek kollégával utaztam: Gecsei Évával és Nemes-Nagy Erikával. Mindkettőjüknek van már "nevük" különböző szakmai csoportokban.



Az E2 konferencia helyszíne tavaly éppen Budapest volt és emlékszem, hogy "irigykedve" figyeltem kollégáimat, akik akkor részt vehettek az eseményen.

Mert az esemény, a konferencia 3 napja kiválóan volt megszervezve. Már 1 hónappal előtte egy webináriumon mondták el a főszervezők a legfontosabb tudnivalókat, az elvárásokat és azt, hogy "miben is lesz részünk".
A OneNote-ban megosztott jegyzetfüzetben előre megkaptunk minden, a részvételhez szükséges információt.

Az üdvözlő szöveget Anthony Salcito "jegyezte".

"Welcome to Toronto!
Microsoft in Education is thrilled to welcome you to Toronto, Canada for the E2| Education Exchange, Microsoft’s premier event for educators. You were selected as one of the most innovative educators from around the world and we are looking forward to three days of collaborative learning and exploring how to further improve student outcomes worldwide.
Throughout the week, you will hear from education thought leaders, connect with other educators who are driving amazing innovation in their classrooms, and receive professional development from your peers and industry experts. The sessions and trainings over the next three days were developed by educators, for educators, and we hope you will be inspired. This week, we challenge you to try something new and to take an opportunity to learn from educator peers who are also pushing the boundaries of innovation in the classroom.
We hope you enjoy your stay at the Fairmont York. Do not hesitate to notify the hotel staff or the E2 Registration Desk if there is anything we can do to make your visit more comfortable."

IMG_1862-32
Pedagógus kollégák a világ minden tájáról - Forrás: a rendezvény hivatalos fotóiból a Flickr
És valóban így volt. A rendkívül feszített 3 napban rengeteg kiváló, innovatív pedagógussal találkoztunk, dolgozhattunk együtt, megismerhettük egymás munkáját, hallhattunk a Microsoft és a "társpartnerek" újításairól, workshopokon vehettünk részt és magunk is alkothattunk, ötletelhettünk, inspirálódhattunk.
Ilyeneket szerezhet, aki regisztrál
Olyan sok program zajlott - néha párhuzamosan, hogy még mindig nem rendeződtek az események a fejemben.


Szelfik
Remek nyitó-, záró- és egyéb előadásokon vehettünk részt. A nyitóelőadáson megtisztelt bennünket Reza Moridi (Minister of Minister of Research, Innovation and Science) és a nyitó műsort tehetséges kanadai gyerekek adták.


A kanadai himnusz
 
Az egyik kiemelt feladat az ún. Group Challenge volt, melyben a különböző országokból érkező pedagógusokat összesorsolták egy közös projekt kidolgozására.
Ebben az évben kiemelt téma a "Make whats next"  vagyis "Mi legyen a következő lépés". Hogyan tudunk a  jövő oktatásához jó ötletekkel, innovációkkal hozzájárulni?  Hogyan lehet a diákok aktív tanulási kedvét növelni, hogyan lehet őket felelős, empatikus, segítő, aktív állampolgárokká nevelni például a digitális tartalmak segítségével? Hogyan lehet konkrétan a WE.org keretrendszert implementálni ehhez? Ötleteket, történeteket kellett röviden kidolgozni a témához. Két nap állt rendelkezésére minden csoportnak, a legjobb ötleteket a záró "díszvacsorán" jutalmazták.
Csoportomban, melyben 4 remek kollégával dolgozhattam, ez az ötlet született.
"SteveSpeak" 


A Minecraft ezen a konferencián az egyik kedvenc alkalmazás volt.

A workshopok közül először egy Minecraftos bemutatót választottam, majd másodikként a Introducing Microsoft MakeCode – Making Computing Fun! bemutatót, ahol szert tettem egy micro-bit-re. (A Digitális témahéten nagy hasznát vettük, hiszen mese jelképeket programoztak "bele" tanítványaim.)

A harmadik napon számomra a rendezvény fénypontja következett, a Learning Marketplace. Ezen a kb. 6 órás programon a 300 pedagógus bemutatta egy-egy táblán saját munkásságát. Egy igazi soknemzetiségű happening. Egy teremben a világ szinte minden nemzete. Bemutathattuk magunkat, meglátogathattuk kollégáink standját, beszélgethettünk, ismerkedhettünk, kapcsolatokat építhettünk, apró ajándékokat gyűjthettünk be. Óriási volt a forgatag és még kanadai iskolások is meglátogatták a rendezvényt és szavaztak a tábláinkra. Azt tapasztaltam, hogy azok a standok voltak a legnépszerűbbek, ahol a robotikát, a programozást, a természettudományokat népszerűsítették kollégáim. 
Tar Marianna tanító standja







Sok tanító munkájával is megismerkedtem, például az USÁ-ból és Új Zélandról.

A záró Gálavacsora Toronto Music Halljában zajlott excluzív körülmények között. 




 
Végül, de nem utolsó sorban, pazar volt az ellátás, a rólunk való gondoskodás, három napig ünnepeltek és kényeztettek bennünket. A régiós vacsorák, a workshoppokon és a zárórendezvényen a felszolgálások elkápráztattak mindenkit.



Gumicukor hegyek


A vége (bár rengeteget lehetne még mesélni, de akkor sohase lenne vége) újra személyes. Jó lett volna még pár nap, hogy Kanadát mint országot, Torontót mint várost felfogjam. Azok a rövid órák, melyekkel szabadon rendelkeztünk, kevésnek bizonyultak. Európából minden országnak van illata az emlékeimben, sajnos Kanadából nem maradt illat


A városháza

Mint Újpesten

Az utolsó napi Niagar Falls-i látogatás azonban kárpótolt mindenért.



szönöm mindenkinek, aki lehetővé tette, hogy ebben a (nekem) világraszóló élményben lehessen részem.

Végül egy kis szubjektív fotóválogatás a 700 db általam készített fényképből. 
Hivatalos fotók pedig ITT

Indul a 7,5 óra

A levegőben

A belváros felé


Aludni jó

Okosodom a királyné égisze alatt

Szálloda ablakból

Fermont Royal York

Nemzetközi kapcsolatok

Magas

A csapatom

Robotkéz

Lelkes építők




Nemzetközi kapcsolatok

A 4 nap alatt kitavaszodott

Esős reggel

Csodás

Hazafelé


      










2017. február 19., vasárnap

A héten történt

Ezen a héten a 3.b-ben is sok minden történt. (Ebben a blogban általában csak oktatási tartalmak jelennek meg - szerencsére.💗)
Rumini után a következő kedvencünk Csukás István A téli tücsök meséi. Jó, hogy az olvasókönyvben is vannak részletek, mert már az előző osztályom is szerette ezt a bájos történetet. Ők akkor elolvasták az egészet (kötelezően 😊), a mostaniaknak csak szorgalmiként adtam fel. Természetesen jó páran már végigolvasták. Szeretem, amikor a tanítói felolvasást hallgatják, meg amikor ők olvassák hangosan a szöveget, de azért több van ebben a történetben (is).
Olvassuk le a QR kódot!

Digitális olvasónaplónk van a Padleten. Még nem publikus, mert olyan szerkesztési módot választottam, hogy közösen szerkeszthessék, hogy ha beágyazom ide, akkor mindenki hozzáférhet a felülethez. Hamarosan készen vagyunk és akkor megtekinthető lesz.
Az olvasónapló felületére már felkerült a mese elérhetősége, Csukás István rövid életrajza és néhány olvasás füzetbe elkészített házi feladat. 
Házi feladatként kapták a gyerekek az első rész önálló írásbeli feldolgozását. A szöveggel az órán megismerkedtünk, beszélgettünk róla, megbeszéltük az esetleges ismeretlen szavakat, készítettünk szófelhőt a tartalom elmondásának megkönnyítéséhez. Délután a cím felírása után ki kellett gyűjteni a szereplőket, a helyszíneket és 3 kérdésre kellett írásban válaszolni. Ezután pedig következett, amit a legtöbben szeretnek, az illusztráció elkészítése.

Másnap a csoportokban lévő gyerekek értékelték egymás munkáját és a legjobb alkotásokat (szempontsor alapján: szép külalak, kevés helyesírási hiba, esztétikus, szép illusztráció) kiválasztották. Ezután a tabletekkel lefényképezték a füzetet (digitalizálták). 

A táblán kivetített QR kód leolvasása segítségével jutottak el a Padlet olvasónaplójához és megtanulták, hogyan tudnak képet feltölteni oda. Sajnos technikai akadály ismét akadt, de sikerült elhárítani, hiszen már egyszer belefutottunk: tabletjeink saját böngészőjéből hiányzik egy bővítmény, így először a Padlet táblára való feltöltési lehetőség nem működött. A Mozillát megnyitva elhárult az akadály.

Made with Padlet


Az olvasónaplónk pedig folyamatosan bővül. Hamarosan megtekinthetik az érdeklődők.

Egy tegnapi innovatív találkozón elhangzott mondat kapcsán gondolkodtam azon, hogy tulajdonképpen az alsó tagozaton mindent meg lehet csinálni papír alapon, itt talán egyáltalán nincs értelme digitális technológiát alkalmazni a tanulás - tanítási folyamatban, de mi nagyon szeretjük. Pusztán a motiváció miatt megéri.

2017. február 15., szerda

Microsoft Matiné

2017. február 18-án újra együtt a csapat a Grafisoft Parkban, a Microsoft rezidencián. Egy kis 3 percessel készültem.



Jó volt találkozni, jó volt a program, bár nagyon pörgősre sikeredett és nagyon kevés idő volt egymásra. A prezentációt se sikerült végig megmutatnom, habitusomnál fogva mindig így járok a teachmeet-ekkel. Ennek ellenére nagyon jól éreztem magam egész nap.

A ráhangolódást Setényi János oktatáskutató kb. 1 órás interaktív előadása segítette. A prezentációból ki-ki lépve kérdezte az ott ülő Nádori Gergelyt, mit gondol az elméleti felvetésekről és ezek gyakorlatban való megvalósulásáról. Gergő profi módon kapcsolódott a kutató gondolataihoz. Jó volt hallgatni őket.
Szó volt arról, hogy a magyar diákok a nemzetközi megmérettetésben mennyire individuálisak, nem ismerik a csoportban való együttműködés fogalmát, nem tudnak ilyen munkaformában hatékonyan együttműködni. Ezért jó pár feladatban háttérbe szorulnak (természetesen a PISA felmérések kapcsán merült ez fel). Azt a lehetőséget pedig, hogy a világhálón működjenek együtt, ne adj isten  más nemzetiségű tanulókkal, nagyon kevesen aknázzák ki és ismerik. A pedagógusok között még kevesebben.  (Ezért van szükség például a Mystone típusú képzésekre a külföldi egyetemre készülő diákok körében.)
Az együttműködés lehetőségei a digitális világban pedig óriásiak. 
Csapattársak - évek óta

A prezentációban hangsúlyos volt, hogy mire is jó nekünk a digitális technológia, mire alkalmas, az oktatás során hogyan lehet elkerülni ennek öncélú használatát. Hát érdekes gondolatok indultak el bennem is.
Azt mondta Setényi János, hogy amit digitális eszköz nélkül is meg tudunk a mindennapi tanításban oldani, ahhoz ne használjunk ilyen eszközt. Csak akkor releváns ezek alkalmazása, ha a tevékenység során hozzáadott érték születik. 
Az alsó tagozaton tulajdonképpen mindent meg lehet oldani papír alapon. Ennek az elvnek mentén én szinte csak motiválásra használom az eszközöket. Meg azért, mert szeretjük, a gyerekekkel együtt. Ez elég öncélúnak tűnik, ugye?

21.századi képességek (forrás: flickr.com)


De akkor hol van a 21. századi képességek, a digitális írástudás fontossága? Szóval azt hiszem (saját gondolatomra válaszolva), mégsem öncélú a technológia használata alsó tagozaton, hiszen ezek alkalmazása számtalan szükséges kompetenciát fejleszt.
De félre a nagy szavakkal, nem unjuk magunkat halálra, megmozgatnak, gondolkodásra és alkotásra késztetnek ezek az eszközök bennünket.

Minap egy "beadandóba" írtam ezt kissé nagyképűen és lehet nem nagyon szerencsés angol nyelv használattal.
"My students don’t like if I speak a lot, but they love the cooperation, collaboration and to speak with each other."

Érezte már valaki azt egy-egy frontális munka után, hogy értelmetlen volt az egész. (Persze nem mindig van ez így.) És amikor 1-1 tabletes feladat során a tanulók egymással beszélgetnek, együtt oldják meg a kapott feladatot, mennyire más érzés? Én inkább ez utóbbit választom, még ha egy papírra is leírhatnák egyedül, magukban a megoldást.   

Került néhány szó az előadásban a DOS-ról. Szerettem Nádori Gergely reflektálását erre. 
És rengeteg jógyakorlatról vagy lehetőségről is szó volt. Csak felsorolásképpen:
  • Közösségi tanulási terek
  • Design Factory Global Network Dfgn.org
  • Skype kapcsolatartás
  • globális házi feladat megoldó cset 😀
Az angoloknál (egy 1990-es tanulmány szerint) az iskolai tanfelügyeletnek 4 fontos értékelési szempontja (is) van, azzal kapcsolatban, hogy hogyan működnek együtt egymással az iskolák. Ezek a szempontok egyszersmind fokozatok is:
    • történetmesélés/beszélgetés
    • támogatás kérés
    • megosztás
    • online együttes munka
A saját intézményben történő pedagógus továbbképzéseké a jövő. Európának nyitnia kell abban a tekintetben, hogy a különböző országokban élő diákok és pedagógusok között is hatékony tudásmegosztás legyen. Egymástól tanulásról, tanulópárokról, hatékony tanulási formákról is szó volt.
 
Szóval érdekes volt a nyitás és elgondolkodtató.
Ezután a win10 néhány szemgyönyörködtető és praktikus lehetőségéről valamint a 3D-s nyomtatásról láttunk egy-egy bemutatót. Engem mindkettő lenyűgözött.  

A program második felében piactér-szerűen kerültek kapcsolatba a Microsoft Innovatív Iskola programban résztvevő intézmények vezetői valamint azok a képzők, akik elvégezték a szintén a cég által által indított képzést. Ők elmondták mit szeretnének, mi elmondtuk mit tudunk felajánlani. Na ez az idő volt nagyon kevés. Úgy tűnik a Microsoft segíti majd a köztünk lévő további kapcsolattartást, mert most még arra sem volt idő, hogy mindenki-mindenkit legalább egyszer "megnézzen".

A napot a teachmeet-ek zárták, melyek során megint hallottam új embereket, új alkalmazásokat is megismerhettem. Csak reménykedem, hogy az én "gyorsvonatom" is hasznos volt mindenkinek!


ÉS, ahogy már írtam a Facebookon:
It has been published now, I will travel to Toronto to E2 conference. I am really looking forward to meet for the other innovative educators!


       

2017. február 2., csütörtök

Rumini

   A 3.b osztálynak másodiktól van egy könyvajánló programja. A tanulók egy űrlap segítségével tölthetik fel egy adatbázisba azokat a könyveket, amiket olvasnak, majd az irodalom óra egy részében ajánlják a könyvet társaiknak. Az adatbázisból könnyen "kinyerhető", hogy ki olvasott a legtöbbet abban a tanévben, az első 3 helyezett egy kis jutalmat is kap. Az adatbázisnak azonban a legnagyobb haszna, hogy a gyerekek új olvasnivalót kereshetnek benne.



   Így a Rumini könyvek már sok gyerek számára ismertek voltak. A 3.-os olvasókönyv külön fejezetet szentel ennek az élvezetes regényfolyamnak. A szövegek azonban elég hosszúak, és vannak olyan tanulók, akiknek egy kicsit nehezek is. Ezért (és a jó hangulatért is), bevetettük a szokásos, már jól ismert digitális eszközeinket az olvasmányok feldolgozásához. (A hagyományos feldolgozási módok sem maradtak el: volt tanítói felolvasás, önálló olvasás ismeretlen szavak gyűjtésével...)
Használtuk ismét az Answergardent és ennek kinyomtatásához a Tagxedo-t. Gondolattérképet egy egyszerű és új alkalmazással készítettünk. Ez a Google Rajzoló.

   A két tanóra végén offline munka is született. Kíváncsian várom a tartalom elmondását a készített "eszközök" segítségével.










2017. január 15., vasárnap

Az újság

A 2016/17-es tanévben két projekt kerül megvalósításra a 3.b-ben. Az egyik már le is zajlott, címe Szenzáció. Az előző bejegyzésben már leírtam egy részletét, hiszen az Őszi Pedagógiai Napokon tartott bemutató óra témája is ez volt. Ez a projekt nem volt olyan hosszú, mindössze másfél hónapig tartott, összesen 15 órát ölelt fel. (Persze ez csak nekem rövid, hiszen mi a gyerekekkel 3 hónapig is elmunkálkodunk egy-egy témával.) Mindösszesen 3 termék készült el a munka során - 2 Google dokumentumban megírt újságcikk, 1 PowerPointtal készített összefoglaló (a jó prezentáció szabályait még be nem tartva, mert a cél az egységbe szerkesztés és a bemutathatóság volt) és 1 online újság, melynek lapozható változatát a youblisher-ben lehet megtekinteni. Az újság dizájnja a Canva alkalmazással készült. A "kicsik" miatt 1 postafiókot készítettem az alkalmazásban az egész osztálynak és közösen dolgoztunk benne.
A pedagógiai célok meghatározása könnyű volt, hiszen a fogalmazás belépő új tantárgy harmadik osztályban, és az ehhez kapcsolódó célokhoz tökéletesen illeszkedett a projekt.
A szövegek nagy részét a tanulók 1-1 csoportban közösen készítették, kivételt képez az újságba bekerült Mikulás-levél, melyet a tanulók már önállóan írtak.
A csapatok között verseny zajlott a már megszokott módon, a ClassDojo-ban dokumentálva, a győztes "rovat" tagjai 1-1 valódi, nyomtatott magazint nyertek.

Most a félévzárás során mi is a hagyományos tanulási formákat alkalmazzuk, talán eretnekség, de félévi felmérőket is írunk, melyben természetesen a kerettantervben szorosan meghatározott tananyagtartalmak vannak. Kíváncsian várom a projektmunka "hasznát".



Szenzáció