Az Intel®Teach
Essential képzésről
Az Intel®Teach
Essential képzést az Educatio Nonprofit Kft. Digitális Pedagógiai Osztálya
hirdette meg 2012 novemberében. A cél az volt, hogy a résztvevők megismerjék az
IKT-val támogatott oktatási projektek kidolgozásának és megvalósításának
menetét.
Látható, hogy ez egy
régi történet, valahogy a mappáim között kallódott, de most, hogy újra zajlanak
a képzések, úgy gondoltam megosztom a tapasztalataimat.
Mielőtt a bemutatnám a
tanfolyamot, először az Intelről egy keveset. Az Intel, mint igazi informatikai
nagyvállalat, a mikroprocesszorairól híres, de hivatalos európai honlapját
megtekintve, látható, hogy nem csak „alkatrészek” gyártásával foglalkozik. Fő
profiljába beletartozik a kutatás és innováció, az oktatás és a „public policy”
vagyis a politika is egy kicsit. Ha kalandozunk honlapjukon és az oktatás fülre
kattintunk, azonnal látjuk, hogy a pedagógusok képzése egyik profiljuk. Innen a
név, mely „márkajelzés” is egyben: Intel®Teach. Kitűzött
céljuk, hogy a pedagógus hatékonyabban tanítson, szakmailag fejlődjön és
megtanulja az innovatív technikákat használni pályafutása során. (A cég Európában
már 1,3 millió tanár képzésében vett részt.)[i]
Visszatérve a
magyarországi képzésre, a tartalma mellett nagyon vonzó volt, hogy az 50 óra
ingyenes. A költségeket az eTwinning Magyarországi Szolgáltatópontja állta. (Az
eTwinning az oktatásban megvalósuló, iskolák közötti nemzetközi projektjeiről
ismert.) És talán éppen ezért a követelmények szigorúak voltak. Az 50 óra 5
%-át lehetett hiányozni, de az igazi elvárás az volt, hogy minden résztvevő a
teljes képzés során jelen legyen. Cserébe egy remek, adaptált programmal
ismerkedtem meg és az 50 óra során, professzionális módon elkészíthettem saját
projektemet. Aki részt vett az oktatáson, az bizton állíthatja, hogy olyan
alapkészségek és segédanyag birtokába jutott, mellyel színvonalasabbá,
érdekesebbé teheti mindennapi munkáját a 21. századi készségek, képességek
segítségével.
A 4 napban mindenki
elkészíthette (ki első, ki sokadik) saját projektjét, alakíthatta, bővíthette,
professzionálissá tehette. Természetesen nem akarom eltitkolni, hogy ez sok
befektetett munkával járt.
forrás: egyszervolt.hu |
Az első nap első fele a
bemutatkozással telt. Már ezen az egyszerű programon is egy újabb, a „digitális
tolltartóba való eszközzel” ismerkedtem meg. Ez a TeamUp, mely csoportok
alkotására, témák elosztására kiváló program. Érdemes kipróbálni osztálytermi
környezetben is, miután magyar nyelvű változata is van, használata igazán
egyszerű.[ii]
A képző cég egy
Pendrive-val ajándékozott meg minket, melyen a teljes tananyag megtalálható.
Bátran mondhatom, hogy ilyen részletesen kidolgozott, nagy mennyiségű
segédletet, „mankót” és jó gyakorlatot tartalmazó oktatási anyaggal már régen
találkoztam. Maga a szöveg is digitális formátumban, telepítve jelent meg
gépemen, beleírhattam, kiemelhettem részeket a szövegben, jegyzeteket
csatolhattam az anyaghoz és ezeket a változtatásokat el is menthettem. Így egy
idő után a központi jegyzet már egyénre szabott, saját jegyzetté vált. Az Intel
digitális kézikönyvnek nevezi segédletét.
A tartalomban sokszor
találtam hivatkozást az Intel® Help Guide-jára, ami bizonyos feladatokat
lépésről lépésre elmagyarázott. Ez a teljes kézikönyvre jellemző egyébként: ha
elakadnék egy oktatási segédlet megtervezésében. melyet projektemhez akarok
használni, azonnal találok egyet a „könyvben”, melyet kedvem szerint
átalakíthatok vagy egy az egyben felhasználhatok.
A kézikönyv elején
olvashatjuk az Intel vezérigazgatójának gondolatait is: „Az elkötelezett pedagógusok fejlesztik a fiatalok innovációs
képességeit – ezzel felkészítik őket egy olyan világba való belépésre, ahol a
technológia ismerete a sikerük záloga lehet. Az Intel számára a tanítás
ugyanúgy szenvedély, ahogy Önnek is, hiszen tudjuk, hogy ez az alapja az
újításoknak és a lehetőségeknek. Éppen ezért az Intel nevében szeretnék
köszönetet mondani, amiért részt vesz ezen a tanfolyamon.”
Maga a tananyag 8
modulból áll: Projektalapú tanítás, Saját projekt tervezése, Kapcsolatok
létesítése, A projekt tanulási eredményeit bemutató produktumok, A tanulói
projektek értékelés, A tanulói siker tervezése, A technológia mint segédeszköz,
A projektportfóliók bemutatása. Minden modul jelentős számú feladatot tartalmaz.
Számomra a két
legnehezebb, de egyben a legjobb készségfejlesztő rész az a Tanulói projektek
értékelése és a Tanulói siker tervezése volt.
A két modul
feldolgozása során kaptam észbe, az általam használt értékelő módszerek és
eszközök tárháza igen csak kicsi, és elgondolkodtam, hogy vajon módszertanilag
megalapozottak-e ezek az eszközök. Amikor túl voltam a „csodálkozáson”, örültem,
hogy ennyi féle értékelő segédeszközt kaptam a kezembe. Nagy segítség a
Kézikönyvben az Eszközök menü alatt található Értékelés rész, mely 27 pontban
ad támogatást egy saját projekten belüli értékelés megtervezéséhez,
lebonyolításhoz. Ehhez társul még a már kidolgozott és megvalósult projektek
tárháza, melyben komoly mennyiségű mintát, „jó gyakorlatot” találtam.
Az Értékelő modul másik
nagy erénye, hogy számtalan tanulói önértékelő segédletet tartalmaz. Vélhetően
a pedagógusok munkájuk során ezeket az eszközöket használják legkevésbé, pedig
ezek egyfelől megkönnyítik a tanár munkáját, másfelől segítik a tanulót helyes
önértékelésének kialakításában.
A Tanulói siker
tervezése modul során pedig a résztvevőknek kellett létrehozni egy tanulói produktumot,
melyet „sikerkritériumok” segítségével értékelni is kellett. Nehéz volt
belehelyezkedni egyszerre mindkét oldal szerepébe. Remek alkotások születtek:
PowerPoint bemutatók a sportról, Einsteinről, kiadványok a karácsonyról és
természetesen blogok (pl.: meseblog).
A képzés végére a
gyakorlat mellett a projektportfólió is elkészült, mely tartalmazta minden
résztvevő gondosan tervezett, kidolgozott és leírt projektjét, a hozzá
használható segédeszközöket, az értékeléseket, önértékeléseket.
Az utolsó 3 órában
megismerhettük egymás munkáit, egy PowerPointos „börzén”. Így valósult meg az
egymástól való tanulás folyamata is.
forrás: nepek-mesei.eu |
Az Intel és az általa
kidolgozott tananyag „szlogenje” a 21. századi képességek, végig jelen volt a
képzés során. A résztvevők internetes közösséget alkottak, a csoportban
kommunikáltak, mikroblogokat írtak munkájukról, melyekben értékeltek,
önértékeltek, segítséget kértek. Szavazásokon vettünk részt a képzéshez
kapcsolódó fontos kérdésekben. Állandóan jelen volt az oktatás során a csoportmunka,
közös dokumentumok születtek a Google Drive segítségével, pl. A digitális
tolltartóba betehető digitális eszközök gyűjteménye címmel.
1-1 nap végén
üzenőfalon osztottuk meg egymással legfontosabb gondolatainkat, az alkalmazást
ajánlom mindenki figyelmébe![iii]
A képzés elején még
bátortalan pedagógusok is az utolsó napon feltöltődve, optimistán és egy kész
projekt birtokában térhettek haza, valószínű, hogy ők már gyakrabban
alkalmazzák a megtanult módszereket, színesítve ezzel saját és diákjaik életét.
Ajánlom mindenkinek a
képzést! A szervezők az eTwinning Magyarország oldalán, hírleveleiben és a
Sulinet oldalain hirdetik meg az időpontokat.[iv]
[i]
http://www.intel.com/content/www/eu/en/corporate-responsibility/education.html
Felhasznált
irodalom: Az Intel®Teach Essential tanfolyam Kézikönyve
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése