2013. február 23., szombat

Gondolatok a tanítás – tanulásról 1.




Ennek a blognak a megírására Fóti Péter Tanítás és tanulás című cikke ösztönzött, mely a Tani-tani 2005/2006/3 .számának 28-37.oldalán olvasható. A dátum beszédes, a cikk elég régen íródott, de már meg sem lepődtem, hogy tartalma még ma is aktualitásokat tartalmaz. (Bár ne így lenne.)

Másfelől a mai napon éreztem először azt, hogy még egy ilyen tanulmány elolvasása, és…
Evvel csak azt akarom mondani, hogy szakvizsgás képzésem 2 éve alatt, az ott elolvasott szakirodalmakban, az órákon elhangzott tananyagokban és az általam azóta elolvasott egyéb cikkekben talán túl sokszor jelent meg a jelenlegi (akkori, régi :-)) iskolarendszer kritikája. Ezekkel még az elején többnyire egyet is értettem, néha kritika nélkül, hiszen egy gyakorló pedagógus érzi, hogy „valami gond van” az oktatásban és úgy gondolja (feltételezem, hogy igaz is), hogy akik „tanítják, azok tudják is”, hogy mi a gond. És ezzel nincs is semmi baj. Inkább csak azzal, hogy ezekhez a jól megírt tanulmányokhoz nem nagyon társul gyakorlati útmutató, hogy hogyan is lehet jobban. Valamint, hogy a „régimódi tanítási stílusú” pedagógus kép kritizálása mellé nem társul semmiféle kutatás, amely azt bizonyítja, hogy ezeknek a pedagógusoknak a  munkája eleve kudarcos. (Természetesen sok tanulmány tényként közli ezt, de alátámasztását még nem nagyon láttam.) Persze én is érzem, hogy „nem mehet ez így tovább”, de vajon azon az áron működik-e majd az új, hogy a „hagyományost” egyszerűen „kiirtjuk” és hirtelen mindenkinek modernné kell válnia. (Nem akarok nagyon előre szaladni: de a „modernné válás” szerintem egyik lehetséges módja, hogy a tanárképzésben a fiatal pedagógusokat, a megfelelő eszközökkel, modern gondolkodású és nyitott tanárokká képzik.)
Azt is megjegyzem, hogy lehet, hogy nálam már későn esett le a tantusz, ennek a gondolatsornak a megírása már egyáltalán nem időszerű, mert érzésem szerint az oktatás éppen nem a modernitás felé halad.
Fóti Péter cikke érdekes dolgokat feszeget:
A summerhilli iskola kísérlet eleve érdekes, érdemes tájékozódni róla minden pedagógusnak. Mégis számomra abszolút utópisztikus a „kérésen alapuló” oktatás képe. Még akkor is, ha én is úgy gondolom, hogy az iskolába lépő gyerekek 60%-a az első félév végére elveszíti kezdeti tanulási motivációját. Mégsem gondolnám, gyakorlatomból kiindulva, hogy ezen segíthetne az, hogy ha a gyerekek kérhetnék, hogy tanulhassanak.
Én abszolút tanító szemmel gondolkodom. Először is a gyerekeknek tudniuk kellene, hogy mit kérjenek. Tudniuk kellene, hogy mit akarnak tanulni. Míg csecsemő és óvodás korban ez szinte egyértelmű: mászni, ülni, állni, szocializálódni, játszani, rajzolni, addig a szellemi táplálék megszerzése idejében ez már nem biztos, hogy az. És most nem a nyelvtani szabályokra gondolok. Tételezzük fel, hogy azon az állásponton vagyok (és ezen vagyok :-)), hogy az alsó tagozaton a gyereket olvasni, írni, számolni kell megtanítani úgy, hogy majd alapozhasson a későbbiekben ezekre a képességeire. De ha egy gyerek még nem akar megtanulni olvasni? Elvan anélkül is jól? Tudja-e az „iskolarendszerben”, hogy őneki azt kérnie kell? Még eléggé liberális gondolkodásomat is megviseli az az elképzelés, hogy majd mindenki akkor tanul meg olvasni, amikor arra igénye van. (Szerintem azért Mária Terézia is érzékelte azt, hogy ez így nem jól van…)
Summa summárum, úgy gondolom, hogy a „kicsiknek” muszáj „kötelező dolgokat” tanítani, legfeljebb a „Hogyan”-ban tudom elképzelni a kínálat megjelenését.
2.b
Gondolataim cikáznak, de talán világosak valamennyire. A summerhilli és a Sudbury-Valley iskola igazi jó kísérletek, de a teljes közoktatásban szerintem nincs létjogosultságuk.
Fóti Péter a tanulásról felállított hármas rendszerével egyet tudok érteni. (Bár avval nem, hogy a külső motivációra épülő tanulás káros! Mindenesetre, az, hogy csak ez legyen jelen tanításunk során, nagyon is kerülendő.) Idilli helyzet az, amikor egy osztályban úgy jönnek össze a gyerekek, hogy az első két kategóriába beilleszthetők: tehát képesek egyedül is tanulni és képesek segítséget kérni mástól. (Nem feltétlen csak diáktól, de a tanártól is.) 


1.Egyéni tanulás 2.A tanuló segítséget kér egy másik gyerektől, felnőttől, vagy tanártól. (asked for help) 3.A tanuló nem kér segítséget, de mégis tanítják (unasked for help)
Belső motiváció Belső motiváció Külső motiváció


A belső motiváció nagy áldás és nagy szó. És sajnos (bár abszolút gyerekpárti vagyok), éppen ez az, ami a gyerekek egy részéből hiányzik. Az okokon mindenképpen érdemes elgondolkodni. Ezt érdemes lenne kutatni (bár tudom, hogy néhány embernek erre kész válasza van). A kutatás végén nem ártana jó megoldásokat találni a „hiány pótlására”. (Értem, hogy a szerző az általa leírt iskolamodellt lehetséges megoldásnak tartja, de talán más megoldásokon is lehet gondolkodni.)
Mióta tanulmányaim során rengeteg emberrel kapcsolatba kerültem, látom, hogy mennyi jó gyakorlat működik a jelenlegi iskolarendszeren belül is. Digitális oktatás, projektek, egymástól tanulás, sorolhatnám.
Sajnos ezek hosszú évek óta csak kísérletek, de nem általánosan elterjedt módszerek. Nem is nagyon forognak „közszájon”, bár a mostanában gyakran megrendezett konferenciákon sok ilyet látni.
nyirlugos.sulinet.hu
Itt kelnék azonban a hagyományosan tanító kollégáim védelmére. Azokéra, akik igazi tanáregyéniségek. Lehet, hogy már nem akarnak „digitális pedagógussá” válni, de ők még a legmotiválatlanabb gyereknél is elérik személyiségükkel, hogy legalább gondolkodjon a „tanulás hasznán”. (A gyerek, akinek se felszerelése, se házi feladata, mégis egy matematika órán kölcsönkéri a körzőt tanárától, és mert érdekli a téma, és „lenyűgözte” a tanár, otthon készül az órákra. Lelkesen szerkeszt a körzővel és még emlékszik is az előző óra anyagára.) A zárójeles történet persze azt igazolhatná, hogy a gyerek „tudja, hogy neki mi a jó” és éppen akkor érett meg arra, hogy a matematikai szerkesztéseket megtanulja. Annyiban igaz ez, hogy a belső motivációval nem rendelkező gyerekeket is bizonyos tanár egyéniségek, bizonyos „szerencsés csillagzat alatt” el tudják varázsolni.
És az intézményesített oktatás kapcsán valahol itt van az igazság: Hol vannak a „tanáregyéniségek”? Úgy gondolom, hogy a szerző által említett demokratikus iskolakísérletekben is ilyen tanárok vesznek részt. Azok, akik nyitottak diákjaikra, akik segítőként (közkedvelt szó mostanában: facilitátorként) képesek működni, élni, akik törődnek a tanulók igényeivel.

A jelenlegi intézményesített oktatásban valóban pocsék és elviselhetetlen, hogy „erőszakkal”: osztályzással, fegyelmezéssel, büntetéssel próbáljuk megtanítani a diákokat arra, amit előírnak nekünk, és amire esetleg a diáknak soha nem lesz szüksége. És a jó tanárok is néha ezt teszik (bár sokszor próbálnak kitörni ebből a gyakorlatból), mert a politika, az egyetemek, a szülők…elvárják, hogy így legyen.
Mit tegyünk? Mi a megoldás? Nem tudom. Nincs recept. Csak néhány elgondolásom van:
A szülői ház tartsa fontosnak, hogy a gyerek „művelt és tanult” legyen. Segítse a gyereket a nehéz úton azzal is, hogy igenis elvárásokat fogalmaz meg.
A pedagógus figyeljen a gyerekre, tudja, hogy milyen előképzettséggel rendelkezik, hogy milyen hiányosságai vannak, hol igényel segítséget. Próbálja változatossá és érdekessé tenni az iskolai környezetet, a tananyagot, az elsajátítás módját. És ha már egyszer számonkérés: az arra koncentráljon, hogy mit sikerült a gyereknek megtanulni és ne arra, hogy mit nem. Legyen segítője a gyereknek a tanuláson kívüli gondok megoldásában is, ha a gyerek igényli. Segítse a szülőket. Legyen a pedagógus „saját maga”. (Nem szeretem a hiteles szót.)
Tudom, hogy csupa közhelyeket írtam az utolsó két bekezdésben, de ahhoz képest, hogy közhelyek, kevésszer valósulnak meg, vagyis tettekben cseppet sem elcsépeltek. (Sajnos.)



3 megjegyzés:

  1. Mariann! Nagyon igazad van. Péter szivárványos és rokonszenves gondolataival nekem az a gondom, hogy nem veszi tudomásul, hogy a mai gyerekek nem olyanok, mint akik számára a reformpedagógia elindult. Sokkal több és erősebb hatás alatt nőnek fel, tehát ha túl lágyak vagyunk, akkor az erősebb sodrások viszik magukkal a gyerekeinket, tanítványainkat ki tudja hová. De éppen Neked magyarázom ezt? Viszont adtál egy ötletet ezzel a kommenttel. Lesz májusban a digitális pedagógus konferencia, most tervezzük. Ne csináljunk erről egy szekciót? Akár Fóti Péterrel mint vitapartnerrel, jó tanítókkal. A munkacím: A belső motiváció kialakulásának az esélyei a digitális korban. Lehetne éppen a kisiskolásokra fókuszálni. Mit gondolsz erről? Nagyon számítanék Rád!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Júlia! Péter szerintem leírt egy számára tetsző modellt. Ami elindította a gondolataimat, hogy a közoktatással vetette össze. A közoktatásban van helye reformpedagógiának, de a teljes iskolarendszer véleményem szerint nem épülhet a cikkben leírt módszerre. Ha másért nem, mert vannak kimeneti követelmények. Bár ha belegondolok, hogy ha a közoktatás a summerhilli reformiskolára épülne, akkor Fehér Péter Tanár úrnak csak olyan tanítványai lennének, akik valóban tanulni akarnak... :-)
      Köszönöm a megtisztelő felkérést a DigPed Konferenciára! A Te irányításoddal benne vagyok! :-) (Azt azonban tudnod kell, hogy március végéig csak szellemileg tudok bárhol is jelen lenni, mert bokatörés miatt szobafogságra ítéltek!) :-)

      Törlés
  2. Jobbulást kívánok. Ezek szerint a Digitális Nemzedék konferencián sem tudsz itt lenni. Legalább pihensz egy keveset, bár ennek lehetett volna kellemesebb apropója is.
    Nagyon jó lenne összehozni valami közös szekciót a következő konferenciára, és örülök, hogy nyitott vagy erre.
    Fehér Péterrel van némi fenntartásom, ezt mondtam is neki már: mintha nem igazán kedvelné a fiatalokat. Ő ezt váltig tagadja. Ennek ellenére jókat diskurálgatunk egymással virtuálisan.
    Fóti Petitől olykor kicsit ideges leszek, mert úgy viszonyul Summerhillhez mint valami valláshoz, onnan jön a megváltó, megvalósítja a modellt, és azután ráköszönt az iskolákra a Kánaán. De nem akarom bántani, mert nagyon rokonszenves dolgot képvisel annak ellenére, hogy a realitásokat, a valós szükségleteket nem hajlandó tudomásul venni. Igazad lehet, a két Péter együtt megoldaná a gondokat. Fóti létrehozná a maga reformiskoláját, ahová csupa motivált, tanulni akaró gyerek járna, és ettől a druszája is elégedett lenne. Ilyen egyszerű ez, nem is értem, miért görcsölünk.

    VálaszTörlés