2017. október 30., hétfő

Tanulás újratöltve - Learning Reloaded

Október 25-én a FinnAgóra szervezésében valósult meg a konferencia egy nagyon impozáns helyen, a Budapest Music Centerben. A FinnAgora Finnország Budapesten működő intézete, ahogy olvashatjuk róla.


Az eseményre a konferencia felhívás alapján olyan magyar tanítókat, tanárokat vártak az alap-, közép- és felsőfokú oktatásból, akik nyitottak az új oktatási módszerekre, a digitalizációra.
A rendezvényen igen sokan voltak, de megfigyelésem szerint nagy százalékban jelentek meg nem pedagógusok is.


Szerencsére ismét találkoztam ismerős arcokkal abból a pedagógus közösségből, akikkel szívesen vagyok együtt, mert úgy érzem, hogy hasonlóan gondolkodunk a gyerekekről, a tanulás-tanítás folyamatáról. Egyikőjük, Szeverényi Irma aközött a tíz pedagógus között is ott volt, akik a plenáris Teachmeet-en és workshop keretében is bemutathatták munkájukat. Irma az Anyahajóról beszélt.
.


A konferencia mondanivalójában, a bemutatott (főleg digitális) technológiák tekintetében nem hozott újat, de jó volt látni és hallani a finn oktatás területéről érkezett szakembereket és pedagógusokat.
Irigykedve hallgattam az egyik előadásban felsorolt OECD eredményeket, melyek a finn társadalom előkelő helyezéseit mutatták be. Ezek nem csak a finn oktatásról szóltak, hanem pl., hogy a finnek mennyire boldogok (legyen ez a szó számomra bármilyen megfoghatatlan is).



A leghitelesebb "arc" Pekka Peura matektanár volt. Előadásában és a workshopon is szimpatikusan, lényegre törően mondta el, hogyan és miért szeret tanítani.


Arról most nem beszélt, amit végül Klacsákné Tóth Ágotától tanultam meg, aki figyelemmel kísérte már korábban is Pekka munkáját, hogy milyen (számomra) szenzációs és egyszerű önértékelési és együttműködésre ösztönző eszközt fejlesztett egy excel tábla segítségével. Szóval ezért az (számomra) új dologért már megérte elmenni.

Forrás: http://maot.fi/author/ppeura/

Gondolatok, amiket érdemesnek tartottam lejegyezni:
  • Vörös szőnyeggel tervezték várni a pedagógusokat, mert fontos az ő megbecsülésük. (Bombera Krisztina)
  • A finn oktatás felvirágoztatása fontos kormányzati döntés volt. (Bombera Krisztina)
  • 100 oktatási innováció van jelen egyszerre a finn oktatásban. (Leena Pöntynen)
  • A finn iskolák között nagyon kicsi a színvonalbeli különbség. (Leena Pöntynen)
  • Magasan képzett pedagógusok dolgoznak, akik most például a fiúk "lemaradását" kívánják csökkenteni a lányok eredményeihez képest, mert Finnországban ez tapasztalható jelenleg. (Leena Pöntynen)
  • Nem elégedettek, most dolgozzák ki a stratégiákat arra, hogy hogyan csökkenthető az iskolán belül az egyes osztályok közötti különbség. (Leena Pöntynen) 
  • A kollégák közötti tudásmegosztás az egyik legfontosabb tényezője az oktatásnak (legyen ez tantestületen belüli vagy tantestületek közötti). (Leena Pöntynen)
  • A legfontosabb a tanári szabadságom, hogy emberi módon taníthatok. (Pekka Peura)
  • A matematika órán egy-egy témakör teljes tananyagát megadja a tanítványainak előre, ezzel éri el náluk az önszabályozás képességének fejlődését. (Pekka Peura)
  • Szükség van a kollektív pedagógiai mítoszokkal való leszámolásra, hogy újfajta szemlélettel legyünk képesek tanítani. (Pekka Peura) Ezt annak idején M. Nádasi Mária professzor is hangsúlyozta előadásaiban.
  • A tanórát mindig a gyerek kezdi, az ő kérdéseiből, problémáiból indul az óra. (Pekka Peura)
  • A legnagyobb különbség a magyar és a finn oktatás között, hogy míg  nálunk innovatív pedagógusok dolgoznak elszórva, az ország különböző pontjain, néha nem is tudva egymásról, Finnországban innovatív tantestületekkel dolgozik együtt az oktatási kormányzat. (Setényi János)



A program a workshopokkal zárult, ahol a kollégák (finnek, magyarok) bemutathatták munkájukat.



 

 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése