2017. október 22., vasárnap

DOKK

A Digitális Oktatási Konferencia és Kiállítás a régi Interaktív Tábla Konferenciákat idézte fel bennem.
Nívós helyszín, remek workshopok, sok-sok előadás ("szövegelés"). Ez az a konferencia, ami után egy "interjúban" (tudom, szerénytelenség) azt mondtam, hogy már "kormányzati szinten van"...és reméljük, hogy így van...

                                      



Rengeteg ismerős arc és sok kiállító, akiknek a standjánál az ember csak "csöpöghet".  Félreérthetetlen EFOP és VEKOP pályázatok, mégis helytelenül közvetített információk, így a standokon állva az egyszeri pedagógus egy kis ideig azt hihette, hogy az ő iskolája is hozzájuthat ezekhez a csoda dolgokhoz. Mára már kiderült, hogy "marad az alapítvány".

 
















 


Nagyon sok ismerős, innovatív kolléga a worshopokon, előadóként, de (szerintem) kevés kolléga ezek közül az "én hogyan csinálom" bemutató órákon. (Ki tudja, miért?)

Tóth Kati: Tankocka
Lego WeDo


3. osztályosok

Barsy Annáék a Mozgásjavító Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, EGYMI és Kollégium diákjaival iskolaújságot szerkesztettek, melybe beleszerkesztették a látogatók helyben leadott kérdéseit is. Az eredmény nagyon látványos lett.
Mozgássérült diákok mutatták be, hogy hogyan lehet azonos projekten, párhuzamosan együtt dolgozni egyszerre több helyszínről, valamint ehhez kapcsolódó speciálisan mozgássérültek által használt eszközöket is láttam.


















Zsigó Zsolt diákjaival saját fejlesztésű robotjukat mutatta be egy standon.
A vízalatti kutatórobot alkotói Zsigó Miklós, és Tóth Bence olyan távirányítható eszköz kialakítására törekedtek, mely a víz alatti infrastruktúra állapotáról ad hiteles, élő felvételt. "Interjút" is készítettem a diákokkal a helyszínen, így azonnal kiderült, hogy nem csak a kognitív, de kommunikációs képességük is igen fejlett. Le a kalappal!




Rendkívül látványos volt az Alba Innovár Digitális Élményközpont futurisztikus standja a kedves, nagyszemű robottal és a különböző interaktív felületeivel. Jó hír, hogy Budapesten is lesz egy ehhez hasonló látogatóközpont.

                             
Az eTwinning standon játékkal (puzzle-lel) apró nyeremények várták a látogatót, ezzel is népszerűsítve a pedagógusok közötti együttműködéseket.

A kisszínpadon ismét "kalandozhattam" Novák Károly segítségével a Minecraft világaiban.
 

21. századi eszközök, 21. századi nézeteket valló pedagógusok kavalkádja...mire lesz ez jó egy KMR-ban lévő, konkrétan egy budapesti iskolának? Várom a fejleményeket!

Kis színes: A Mozabook digitális standjánál Deutsch Tamás, a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos tetszését fejezte ki a programmal kapcsolatban. 😕

Az egyik szekcióban a KRÉTÁ-val kapcsolatos pedagógus kérdésre olyan magasröptű, adatkezeléssel kapcsolatos választ kaptunk, amit én, mezei pedagógus nem értettem. Azt megtudtam, hogy a Education technology data scientist egy külön szakma, és ez nyilván így is van.

A legnagyobb pozitívum: olyan kiállítót találtam - a CraftUnique KFT.-t -, aki segíti a 21. századi készségek fejlesztését iskolánkban egy 3D nyomtató kihelyezésével. Még azelőtt felajánlotta a segítséget a cég, mielőtt kiderült volna, hogy mindhárom alapító a mi iskolánkba járt. 😊 Nekik is köszönhető, hogy az EU CodeWeek eseményein diákjaink nagy létszámmal vesznek részt.



Összegezve: pozitív volt a két nap, érdemes volt kilátogatni. A friss, aznapi jegyzeteim szerint is így volt.😊

Jó társaság! A fotót készítette: Fehér Péter






2017. október 21., szombat

eTwinning szeminárium Budapesten

Szeptember végén részt vehettem az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pontja által szervezett szakmai továbbképző és partnerkereső találkozón. Lassan október vége van, de az eseményről írni csak most van időm. Aktualitása így tán már elveszett, annál is inkább, mert készült a programról egy igen jó összefoglaló, mégis úgy érzem, hogy a szemináriumnak blogomban is helye van.



Hotel Hungaria
Hotel Hungaria
                                          
Hotel Hungaria


Remekül éreztem ugyanis magam. Találkoztam ismerősökkel, de megismerkedtem a környező országokból érkezett magyar anyanyelvű pedagógusokkal is. (Könnyebbség volt, hogy a szeminárium magyar nyelven zajlott, nem kellett hiányos angol tudásommal bajlódni.) A harmadik nap végére szinte "közeli" kollégákká váltunk, hiszen kiderült, hogy hasonló elképzelésekkel jöttek a pedagógusok és az is, hogy hasonló gondokkal küzdenek. Megismertük egymás projektötleteit, tervezgettünk, hogy hogyan tudnánk ezekhez kapcsolódni. Ehhez szolgáltat felületet az eTwinningLive.




A "tanulnivalók" közül sok mindent ismertem már, de számos új dologgal találkoztam. Továbbfejleszthettem Scratch és "robotika" ismereteimet, és még mindig tanultam új alkalmazásokat.
Az előadások, workshopok színvonalasak, figyelemfelkeltők voltak, ámulva hallgattam az eTwinning nagyköveteket, amikor saját projektjeikről beszéltek.


 
                                     

  


 


Az ellátás, a szabad programok - szokás szerint - kiválóak voltak. Pestiként életemben először vehettem részt idegenvezetős budapesti városlátogatáson. A hajózás során pedig ismét azzal szembesültem, hogy Budapest gyönyörű este.






Köszönöm a szervezőknek a lehetőséget!

2017. szeptember 23., szombat

Scratch Konferencia 2017


Mitchel Resnick a Scratch atyja (MIT)

A konferenciáról már csak emlékeim vannak, mert az iskolakezdés engem is beszippantott. De az emlékek kellemesek, jó őket felidézni, még ha a "pillanat már el is szállt".
Kedvenc innovatív pedagógus közösségem jó pár tagja részt vett az eseményen és hozzájuk csatlakoztak újak is. Jó volt találkozni, a szünetekben beszélgetni arról, hogy kinél hogy zajlik a "back to school", ki mit tervez az új tanévre.

Regisztráció

A 0. napon az Elte Informatika Karának (T@T Háló) családok számára is nyitott programjain vehettem részt.
Programjaik voltak:
- Teszteld magad, tudsz-e informatikusként gondolkodni.
- Kóstolj bele az interaktív plakátkészítésbe.
- Készíts alkalmazást Kinecthez.
- Irányítsd a robotokat különbözőképpen.
- Tapasztald ki hogyan viselkedik a mesterséges intelligenciával rendelkező      házőrző kutyánk.
- Betekinthetsz a Bitcoin működésébe Csokigyáron keresztül
- Digitális nyomokat is hagyhatsz virtuális faliújságunkon 

EV3
AR





















Az első naptól kezdve pedig érdekes előadásokat és workshopokat látogathattunk, és nem csak magyarul, de angolul is tanulhattunk számos ország pedagógusaitól.
A legfontosabb gondolatot (számos egyéb mellett) Mitchel Resnick fogalmazta meg nyitó előadásában: A Scratch közösségben (csakúgy, mint a tudományos közösségekben) elfogadott kell, hogy legyen más munkájának a továbbépítése. (Van olyan tag, aki nem örül, hogy munkáját mások továbbfejlesztik, de a Scratch atyja erre ösztönöz minden felhasználót.)


A tanuláshoz (is) szükséges 4 legfontosabb dolog


Gyerekek által készített projekt










Elmondta még, hogy 24 millió Scratch projekt létezik a világon és ezt még bővíteni szeretnék. A lineáris tanulás helyett az "egyszerre tanulást" kell preferálni, a megtanult tényeket be kell építeni egy folyamatba,  erre nagyon jók a különböző projektek. A legújabb fejlesztés a Scratch 3.0 lesz, bővíteni kívánják a közösséget és fejleszteni a projektek kereshetőségét. Az óvodákat is bekapcsolják a rendszerbe valamint a mobil infrastruktúra fejlesztését is végzik.
Prezentációja rendkívül informatív volt. Néhány saját készítésű fotó is álljon itt előadásáról:

Óvoda


A fizikai világ összekapcsolása a Scratchcsel




A Lifelong Kindergarten Resnick könyve, A Lifelong Kindergarten csoport célja pedig egy játékos, kreatív, folyamatos megújulásra képes emberekkel teli világ, ahol ezek az emberek a közösség javát szolgálják új és újabb ötleteikkel.
"Egész életen át tartó óvoda"
Az első nap délutánján a Közép-európai régió kollégáitól hallhattunk előadásokat, melyek elméleti és gyakorlati munkájukról szóltak, valamint különböző workshopokon vehettünk részt.

https://events.epam.com/events/scratch-conference-2017/talks/3716










https://events.epam.com/events/scratch-conference-2017/talks/3720











Arduino alapú építő

Lego robotok




































A második nap nyitóelőadásai komoly kérdéseket feszegettek.
Az ENSZ két munkatársa a programozás, kódolás esélyegyenlőségben játszott szerepéről beszélt, Genevieve Smith-Nunes a roehamptoni egyetem oktatója pedig egy rendkívül látványos és lélegzetelállító innovációt, a tánc kódolását valamint a viselhető technológiát mutatta be.

Kódolás és esély

Kódolt balett

Viselhető technológia
















































A szekciókban gyakorlati dolgokat tanultam Blénessy Gabriellától, Koren Balázstól, Váradi Gyulától, Bognár Amáliától.
Tudom, hogy sokszor fejezem így be, de valóban remek 3 nap volt.



















2017. augusztus 27., vasárnap

Újra MIE Expert lettem



Tarné Éder Marianna from Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnázium Selected as Microsoft Innovative Educator (MIE) Expert
Recognized as global leader in using technology to transform education


On the 27th of August, Tarné Éder Marianna from the Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnázium, was announced as a Microsoft Innovative Educator (MIE) Expert joining the more than 6,700 educators in the MIE Expert program worldwide. Each year, Microsoft selects innovative educators to share ideas, try new approaches and learn from each other as a global community dedicated to improving student outcomes through technology.
As an MIE Expert, educators build their capacity for using technology in both the classroom and curriculum to improve student learning, advise Microsoft and educational institutions on how to integrate technology in pedagogically sound ways and be an advocate at conferences, events and trainings for how Microsoft technology can improve learning.
“Microsoft Innovative Educator Experts are inspiring examples of educators applying new ways of teaching and learning in their classrooms that motivate students and empower them to achieve more,” said Anthony Salcito, Vice President, Worldwide Education, Microsoft. “We celebrate and support the work they do every day!”
To learn more about the MIE Expert program, you can find out more here. If you are an educator and interested in joining the MIE program, you can begin by joining the Microsoft Educator Community, where you can learn and grow professionally, exchange ideas and learn from others, and make connections globally and earn recognition.
😊