2016. május 16., hétfő

Tabletek a Falu projektben

   Az történt, hogy volt, ugye "ez a" Digitális témahét. Ennek apropóján, ez előtt és után zajlik a 2.b osztályban A falu projekt. Majdnem ezzel egyidőben a CsVMG alapítványának kuratóriuma úgy döntött, hogy beszerez az iskolának 26 db tabletet. (Nem túl drágát, de jól használhatót.) A 2.b-s gyerekek ez előtt is használtak eszközöket a tanórákon (többnyire az iskolában kölcsönkérteket vagy a tanító nénijét), de ettől kezdve kinyílt a világ.


Eszter és a tablet

   Már a polgármester választást is a tabletekkel bonyolítottuk, no meg a Kahoot alkalmazással. Az eszköz ki- és bekapcsolásában, az alkalmazások megnyitásában a gyerekek valóban profik, vannak azonban, akik kifejezetten félnek a használatuktól. Ez attól függ, hogy ki az, aki otthon is rendszeresen használja a szülei eszközeit. (Néhányan, bár még csak 8 évesek, a sajátjukat.) Még nem adtam mindenki kezébe egyénileg 1-1 eszközt (az 1-1 technológia majd jövőre), hanem csoportban dolgoznak a tanulók a tableteken. A szabály az, hogy a feladatok során mindenkinek hozzá kell jutnia az eszközhöz, ezt a hivatalvezetők koordinálják. (Hivatalvezetőink: a polgármester, a főorvosasszony, a postavezető kisasszony, a rendőrkapitány és főszerkesztő. Bővebben a fent már linkelt projektoldalon.)

No, ki legyen?

   Remek szolgálatot tettek az eszközök az olvasmányok feldolgozása során. Gyűjtöttünk kulcsszavakat az Answergarden alkalmazással. A gyerekek nagyon élvezték, ahogy a digitális táblán megjelentek a tableten "beküldött" szavak, és annál nagyobbak lettek, minél több csoport ítélte úgy, hogy az olvasmány szempontjából fontosak.

   A Skype-os óráinkon, ahol is a palotási gyerekekkel teremtettünk kapcsolatot és dolgoztunk velük együtt a faluhoz kapcsolódó témákon, gyakran használtuk a tableteket jegyzetelésre. Többnyire a linoit.com alkalmazásban cetliken gyűjtöttük a testvérosztály gyerekeitől "begyűjtött" információkat. A kis cetliket még csiszolgatnunk kell, mert a gyors gépelés során becsúszott néhány helyesírási hiba. Szépen halad ezek javítgatása.

   Amit a legjobban élveztek eddig a gyerekek, a legutóbbi QR kódos "információ kereső" játékot. A Cseresznyevirág meséje című olvasmányhoz kötődtek a QR kódok (konkrétan a szereplőkhöz). Kicsit nehezítette a játékot, hogy elrejtettem a kódokat a teremben és a termen kívül, és kakukktojás információk is megjelentek a kódokban. A "kincsek" megtalálása, leolvasása, kiválogatása után már egyszerű volt a feladat: sorba rakni a képeket és segítségükkel elmesélni az olvasmányt. Helyes feladatmegoldásért 5 pontot kaphattak a hivatalok.





 









 





A következő mondatok hangzottak el:
"Megvan, 8 kódot találtam!"
"Marianna néni nagyon jó volt a magyar óra!"
"Máskor is lesznek ilyen feladatok?" (Voltak, lesznek...)










    Azért nehézségek is akadnak, például a QR kódot sikerül leolvasni, de a tablet nem kapcsolódik a netre, mert ingatag a WIFI. Ekkor bevetünk más eszközöket, a rendszergazdát, a B tervet (a nyelvtan munkafüzetbe dolgozunk vagy olvasunk). De ezeket egy-egy sikeres feladatmegoldás után elfelejtjük.  

   A 26 db-ot még nem próbáltam egyszerre, tartva az internetkapcsolat korlátaitól. Erről kollégáim írhatnának, akik szintén használják, nagyobb gyerekekkel, matematika, rajz, nyelv- és egyéb órákon.

   



A falu projekt projektportfóliója megtalálható az NKP-on, a jógyakorlatok között.


 

2016. március 10., csütörtök

A varázsképek

Régóta érdekel az AR technológia (emlékszem az első (?) Digitális nemzedék konferenciára, amikor Turcsányi Szabó Márta mutatta be az ELTE IK-n folyó munkálatokat...a prezentációját azóta is őrzöm...majd kedves IKT Műhelyes csoporttársaimra, akik erről tartottak szintén egy konferencián előadást), és most Fehér Péter inspirálására újra (vagy először komolyan) kipróbáltam. 
Jelesül az Aurasma alkalmazást, most éppen az iPad-en.
A varázsképet vagyis az életre kelő fotót a neten, az Aurasma Stúdióban készítettem el (könnyebb volt a billentyűzetet használni és az egeret, mint az érintő képernyőt), kinyomtattam és az irodalom órán a gyerekek kezébe adtam. Nagyon élvezték. 
Miután még mindig csak a saját eszközeimet vethettem be, csoportban dolgoztak, és továbbadták az eszközt.
De már van egy osztálynyi tabletünk, így hamarosan akár egyénileg is kipróbálhatják.
Ez az Aurasma például plusz feladatnak, a gyorsabban dolgozóknak differenciálásra alkalmas. A képzelőerőre bízom, hogy hogyan!

Az alap:
Forrás: mora.hu

Hogy mi lett belőle? Ahhoz le kell tölteni az Aurasma applikációt. 

És a gyerekek:





De ezzel még nincs vége:

Közeledik március 15-e, nemzeti ünnepünk. Az igazság az, hogy olyan sok beteg gyerek volt ezen a héten, hogy kedden 10-en voltunk az osztályban. Komoly dolgot nem tanultunk, hogy a betegeknek ne kelljen sokat pótolniuk, kicsit gyakoroltuk a szépírást, de valami még kellett. Reggel 15 perc alatt szétdobtam Petőfi Nemzeti dal című versének első versszakát QR kódokba, kinyomtattam és elhelyeztem az osztályban különböző helyekre.
Két csoportot alakítottunk: fiúk, lányok (5-5)
Ismét kölcsönadtam a tabletet és a telefonomat a gyerekeknek (annak a kevésnek), akik leolvasták a verssorokat. Amikor egyet megtaláltak, le kellett írniuk egy papírra. Végül számozással sorba állítottuk a sorokat és elszavaltuk a verset. A két csoport versenyzett egymással, hogy ki lesz először készen.
Azt mondták, hogy "jó vóót"! 





A lányoknak a végén kicsit kellett segíteni a lejegyzésben, mert vége lett az órának.




2016. március 5., szombat

Szövegfeldolgozás AnswerGardennel és Pinteresttel

Újra él a digitális énem (egyre gyakrabban).


Irodalom órán Janikovszky Éva: Már iskolás vagyok című könyvének a részletét olvastuk. Két oldal az olvasókönyvben, lehet, hogy a másodikosoknak ez egy kicsit hosszú. (Bár az osztálykám szerencsére nagyon jól olvas.)
Hagyományos módszerrel: részekre osztottuk, elolvastuk, megértettük, 1-1 kérdést fogalmaztunk meg minden részhez, ezekre a kérdésekre válaszoltunk. Lehet, ennyi elég is lett volna, mert a kisgyerekek nagyon rendesen dolgoztak így is. De szerettem volna ha, (velem együtt) ők is jól érzik magukat a tanórán. Hát összeszedtem az összes mozdítható digitális eszközt a közelemben, és kölcsönadtam nekik. (Hamarosan lesznek tabletjeink, akkor már erre nem lesz szükség).

iPad

saját laptop

az osztályban lévő számítógép a táblával

az igazgató néni laptopja


A különböző eszközökről a gyerekek az AnswerGarden alkalmazás segítségével kulcsszó gyűjteményt készítettek, melyet közösen a Wordle szófelhő készítőbe exportáltak.

Itt érhető el:




Így néz ki:



AnswerGarden szógyűjtemény

Wordle szófelhő

A szófelhőt kinyomtattam, beragasztottuk az olvasás füzetbe. Kiírtuk a szereplőket, helyszíneket, hogy a szépírást is gyakoroljuk. Ezt az oldalt használhatják vázlatnak a gyerekek, amikor mesélik a történetet.

Az olvasmányban a különböző figyelemfelhívó táblákról van tulajdonképpen szó, ezért készítettek sajátot, a Pinterest oldalamon. Témája a kutya és a park. :D
Ez így sikerült:




A történetmesélésből már született egy ötös osztályzat.  Rövid közvélemény kutatásom eredménye az lett, hogy nagyon élvezték a munkát. A ClassDojoba jó értékelést is választhattak maguknak.

2016. február 28., vasárnap

Az AnswerGarden használata kulcsszavak gyűjtésére




Az AnswerGarden igazából egy nagyon egyszerű, megosztható felület. Arra alkalmas, hogy ötletbörzét indítsunk tanítványainkkal vagy kulcsszavakat gyűjtsünk vele. Nem különösebben szép a felülete, de számtalan lehetőség van arra, hogy az elkészült művet konvertáljuk, széppé tegyük vagy megosszuk.
Nem kell regisztrálni, a felületre lépve azonnal megkezdődhet a munka: https://answergarden.ch/
A főoldal
A főoldalon a jobb felső sarokban lévő négy gomb a fontos, bár az oldal alján megtalálható az útmutatót, akár el is olvashatjuk. Sőt tutoriálokat, képernyővideókat is találunk az oldalon. A használata annyira egyszerű, hogy azonnal érteni fogjuk az angol nyelvű segédleteket is.
A + gomb az igazán érdekes, mert azzal hozhatunk létre új szógyűjteményt.
Elsőként a kérdést vagy a címet kell beírnunk, amihez a szógyűjteményt készítjük. (Pl. a Kisbence titka címet, ha azt az olvasmányt dolgozzuk fel.)

Ezután kattintással különböző módozatok közül választhatunk, hogy miként szeretnénk használni a felületet. A Classroom beállítás nekünk megfelelő.

Megadhatjuk, hogy milyen hosszú szöveget engedünk beírni és egy jelszót is az oldalunkhoz.
Végül beállíthatjuk, hogy mennyi ideig tegye láthatóvá az oldal az általunk létrehozott szógyűjteményt. (IP cím alapján lokalizálja a helyünket és ennek alapján találják meg a felhasználók a munkánkat. Hosszabban a súgó beszél erről.)

Ha ezzel is készen vagyunk, a create szóra kattintunk.

A legfontosabb, hogy az url címet megosszuk tanítványainkkal, akik ezután, akár otthonról is tudnak válaszolni a kérdésünkre vagy gyűjthetik a kulcsszavakat.
Ha készen vagyunk, akkor több lehetőségünk is van a gyűjtemény tárolására megjelenítésére.

Megoszthatjuk:

Exportálhatjuk:

Itt lehet a kinézetét is szépíteni, mert ha a Wordle lehetőséget választjuk, akkor pl. így nézhet ki:

QR kódot varázsolhatunk belőle és így ágyazhatjuk be oldalunkra:

Az Admin gomb választásával visszajutunk a kezelőfelületre, ahol módosíthatjuk az addigi beállításainkat.
A Refresh gomb használata után megjelennek a legutóbbi frissítés óta beírt szavak is.
Az AnswerGarden egyszerű és látványos alkalmazás.

2016. január 7., csütörtök

MarvellousMe - Mi volt ma a suliban?

  Ha időd van, alkalmazást is találsz. Ez lassan valamiféle szállóigévé fog válni nálam. Találtam az egyik kedvenc megosztó felületemen, a Twitteren egy újabb...hát nem is tudom, mit? Formatív értékelésre alkalmas, kicsiknek való, online, sőt interaktív értékelő felületet? De lehet, hogy még ennél is többet.
  A neve MarvellousMe. Nagyon hasonlít a ClassDojo-ra, amiről már írtam, amit évek óta használok is, de mégis más. Ez először nem is derült ki, hiszen úgy "mutatja be magát" a program, hogy használatával elkerülhetik a szülők a "Mi volt ma az iskolában?" (mellesleg rendkívül idegesítő kérdésükre) azt a rendkívül idegesítő választ, hogy "Semmi.". Tehát azt gondoltam, ez egy szülőknek szóló alkalmazás.
  Mint azonban kiderült - tévedtem. Regisztráláskor és majd a bejelentkezéskor három opcióból választhatunk: pedagógus, szülő és iskolai adminisztrátor. Tehát (és ez a ClassDojoban is megvan) intézményként is bejelentkezhetünk.
  Én maradtam a pedagógus regisztrációnál, hiszen egyetemista gyermekeimnek a fenti kérdést már régen nem teszem fel.
  Az alkalmazásnak bejelentkezés nélkül is barátságos az oldala a repülő szörnyecske avatárjaival, de miután a ClassDojonál ezt már megszoktam, megszerettem, kíváncsi voltam mi van "beljebb".
A bejelentkező felületen fontos információkat találnak a pedagógusok (ezekből talán el is dönthetik, hogy szeretnék-e használni a felületet):
  • A program alkalmas: posztolásra (információk megosztására) fotók, bejegyzések, videók megosztásával - egy együttműködésre alkalmas felületet hozhatunk létre vele.
  • Alkalmas értékelésre - kitűzőket (badges-eket) osztogathatunk, osztogathatnak a tanulók is maguknak.
  • Üzenetváltásra van mód akár plenárisan, akár személyesen a szülő és a pedagógus között.
  • A program alkalmas kimutatások/statisztikák készítésére, pl. hány szülő tekintette meg az aktuális bejegyzést, stb. 
  • Ami nagyon fontos, hogy sokféle eszközzel kompatibilis.

...és a szülők:

  • Mobiltelefonjukon kezelhetik az alkalmazást - azonnali jelzést kapnak, ha gyermekükkel bármi történik a felületen.
  • Azonnal visszajelezhetnek, reagálhatnak, és mire gyermekükkel találkoznak délután, már mindent tudnak, meg se kell kérdezniük, hogy "Mi volt ma az iskolában?" 
  • Természetesen ez az opció erősen függ a pedagógus aktivitásától (no és a gyerekétől). 

  A főoldalon azt is megtudhatjuk, hogy az iskola az alkalmazást egy egyszerű webnaplóként is használhatja. (Osztályokhoz pedagógus rendelése, közös értékelés, stb.)

No és akkor lépjünk be!


  Az osztály létrehozása, a tanulók "felvitele" könnyű és ismerős volt a ClassDojoból. Itt is szörnyecske vagy "szuperhero" avatárt lehet a gyerekek mellé rendelni. Amit nem tud: a gyerekek saját jogon nem férnek hozzá a felülethez, és az avatárjukat nem szerkeszthetik. A szülők a tanító meghívására kóddal lépnek be. 
Amit viszont tud a program, hogy az osztályon belül csoportokat is létre lehet hozni, a csoportokhoz gyerekeket lehet rendelni.

  Ezután az Activities fül alatt, úgy értelmeztem, hogy a tantárgyakat lehet megadni (vagy azokat a területeket, amiket majd értékelni szeretnénk). A felkínált tantárgyak angol nyelvűek, de könnyen megváltoztatható a nevük, magyar szavakat is beírhatunk.
Ezután szerkeszthetők a "díjak", melyek a ClassDojoval ellentétben (amelyben pozitív és negatív értékelést lehet adni) hierarchikusan, fokozatokat jelenítenek meg. DE a "legrosszabb" fokozat az ezüst. A díjaknak csak az ikonja (ezek előre meghatározottak) és a neve szerkeszthető, pontokat rendelni hozzájuk nem lehet.

  Ha ezek szerkesztésével megvagyunk, akkor "taníthatunk". A teach szóra kattintva megjelennek a tanulók kártyái, és ha az egyikre rákattintunk, akkor képet, videót, hangot csatolhatunk a gyermekhez valamint díjat kaphat, üzenetet küldhetünk neki és a szülőjének.



  Ha a diáknál kattintunk az Activities fülre, alatta kompetenciaterületenként vagy tantárgyanként adhatunk a tanulónak szöveges értékelést. 
   Valahogy úgy képzelem ezt az egészet, hogy a gyerkőc elszavalja az Esik a hó című verset gyönyörűen, amiből mi hangfelvételt készítünk, majd ezt a szöveges értékelés mellé csatoljuk, és amint posztoltuk az értékelést, a szülő azonnal hallja/látja, hogy gyermeke aznap milyen klasszul teljesített.

   Talán ennyi ízelítő elég lesz, hiszen az alkalmazás nem túl bonyolult. Végig lehet gondolni, hogy jó-e ez nekünk, alkalmas-e arra, hogy osztályunkban a formatív értékelést, ezzel párhuzamosan a szülőkkel való kapcsolattartás formáit színesítsük.

2015. augusztus 20., csütörtök

Learnist, egy újabb tartalommegosztó

   Ajánlásra próbáltam kis a Learnist alkalmazást. Az alkalmazás a Printerest-hez hasonlít, úgy ahogy gondoltam és olvastam a leírásban. A tartalommegosztás táblákon történik, de számtalan, már kész táblát találunk a felületen is. Ezek ugyanúgy tematizálva vannak, mint a Printeresten. 
   Regisztrációval kezdődik a folyamat, a szokásos módon e-maillel, Facebook-kal, Twitterrel regisztrálhatunk.
A profilképünk egészen addig Einstein fotója, amíg személyre nem szabjuk. Ez igen megtisztelő.
   Ha Chrome böngészőt használunk, akkor egy kiterjesztést helyezhetünk el ebbe, és így könnyen beilleszthetünk tartalmat bármilyen weboldalról, hozzáadhatunk táblákat a saját táblánkhoz vagy a felületünkhöz, azonnal szerkeszthetjük is ezeket.


   Új táblát a Create a board gombbal készíthetünk. Ha több táblánk van már, az ún. Falon találjuk meg ezeket. (Dashboard) Ez hasonlít a Netvibes - hírgyűjtő alkalmazáshoz. 

A táblakészítés menete:
  1. Címadás
  2. Kép beszúrása a táblára - azt mondja a Súgó, hogy ez legyen figyelemfelkeltő, a témához illeszkedő. A képet beszúrhatjuk link segítségével vagy draggelhetjük a számítógépünkről. Ha beszúrtuk a képet, két lehetőségünk van: új képet beszúrni és a meglévőt kicsit szerkeszteni. Ez azt jelenti, hogy nagyíthatjuk vagy kicsinyíthetjük, attól függően, hogy mennyit szeretnénk a képből megjeleníteni. Ez elég kezdetlegesnek tűnt, így arra a következtetésre jutottam, hogy érdemes a képet már a gépünkön megszerkeszteni.
  3. Alkosd meg a saját leckédet! 4 féle lehetőségünk van:
  • szöveg írása (ez a felületen is, egyszerű módon szerkeszthető, link is beszúrható a szövegbe),  
  • link, 
  • kép 
  • és youtube videó beszúrása.
   Amikor mindezt szépen végigcsináltuk, akkor még kiír néhány figyelmeztető üzenetet: pl. az egyik részből hiányzik egy kép vagy nem adtunk meg kategóriát táblánkhoz.
Végül a Publish szóra kattintva kapunk egy linket, melyen megjelenik a táblánk. A táblát többféle módon pl. közösségi oldalakon is megoszthatjuk.

   Ami biztosan nincs: a szerkesztésben visszavonás, és ez nagyon zavaró. Nem tudom, hogyan töröljem a képet, ha nem azt akarom, csak újra lehet cserélni vagy újrakezdeni a táblát. A beszúrt linket nem lehet "levenni" a szövegről, csak a szöveget lehet kitörölni. Megjelenítéskor az egyes egységek közé "reklámot" tesz, ahol a felületen lévő táblák jelennek meg. Lehet, hogy ezek nem is olyan nagy nehézségek, és csak kezdő mivoltomra utalnak.