2015. július 23., csütörtök

Kollaboratív fehér tábla

   Ha nyár, akkor alkalmazások feltérképezése, kipróbálása. Kedvenc Twitter oldalamon, az ICTMagic-en találtam ezt az egyszerű alkalmazást. Szó szerint egyszerű, nem sokat tud, könnyű használni, mégis tetszett.


   Könnyen használható az úgynevezett asztali böngészőkön, de az iPaden is. A szlogenje az, hogy könnyű "rajta" tanulni és tanítani a társakat. Ezért tetszett meg.
Nem kell regisztrálni, a főoldalról a Launch a classroom gombbal nyithatunk új osztályt. 

   Elsőként megkérdezi a nevünket, ide bármit beírhatunk (teljes nevet, becenevet), majd az Adobe flash player ablakban (vagy a böngészőnk címsora alatt megjelenő kérdésre válaszolva) engedélyeznünk kell a mikrofonunkat és a webkameránkat. 

Ezután megjelenik a tulajdonképpeni fehér táblánk.


Az asztali böngészőben


   Az asztali böngészőben lehet, hogy kicsinyíteni kell a nézetet, hogy a jobb alsó sarokban látható ikonok ne csússzanak össze. Az iPad-en ez nem szükséges.
Fehér táblánk 3 részre tagolódik: bal oldal, ahol funkciógombok vannak, jobb oldal, ahol a rajz eszköztár található és balra lent a csetelő ablak.

A bal oldal eszközei soronként fentről lefele haladva a következők:
  1. a legfelső: eltünteti az eszköztárat
  2. alatta: megosztások: meg lehet osztani a fehér táblánkat a Facebookon, a Twitteren és e-mailben
  3. a harmadik sor: alakzatokat tudunk beszúrni a táblára, vonalat tudunk húzni - még nem voltam elég kreatív, hogy kitaláljam, hogy ez mire is jó
  4. Kép feltöltése
  5. a következő kis ikon nagyon izgalmas: ennek segítségével tölthetünk fel képet (sajnos csak azt) nagyon sok helyről a táblánkra. Ha rákattintunk, megjelenik egy fekete kereszt és ennek a táblán húzásával  megadhatjuk a kép méretét. Ha ez megvan, akkor jelenik meg a feltöltő ablak, melynek a bal oldalán a kép beszúrására  sokféle lehetőséget találunk. Próbaképpen a Picasa lehetőséget választottam, megtalálta a gmail-hez kapcsolódó fotóalbumomat, hozzáférést kért, és ezután sikerült az upload-dal képet feltenni a felületre. Amit hiányolok, hogy a kép "csak" kép lehet, nem lehet linket csinálni belőle, nem tudtam videót feltölteni pl. a táblára.
  6. a képfeltöltés ikon alatt: a tábla teljes tartalmát tudjuk törölni
  7. végül a legutolsó a sorban: a mikrofon ikon: ezt nem tudtam kipróbálni. Magammal csetelni tudtam, de beszélgetést kezdeményezni nem. Érdekes kérdés, szeptemberben mindenképpen kipróbálom, hogy ahhoz a számítógéphez kell-e csatlakoztatni mikrofont vagy webkamerát, amelyikre a digitális tábla van installálva? Így lehet majd konferencia beszélgetést indítani a meghívottakkal, ahogy a leírás ígéri? Ez a funkció kipróbálás alatt van.


Lássuk a jobb oldalt!

A jobb oldalon a rajzeszközöket találjuk. 
  1. Szabadkézi rajzot az egérrel igen nehéz készíteni, de a digitális táblán a "tollal" nyilván könnyebb lesz majd. A toll színét az eszköztár alatt változtathatjuk, összesen 6-féle szín áll rendelkezésünkre. 
  2. A ceruza ikon alatt található "gombbal" gépelt szöveget is bevihetünk a táblára. Betűtípust nem választhatunk sajnos.
  3. A következő ikon a "cipelésre" szolgál. Ezzel kijelölhetünk bármit a táblánkon, és azt mozgatni tudjuk. 
  4. Az alatta lévő X jel a kijelölt elemet kiradírozza.
  5. Az ez alatt lévő két gomb értelemszerű: oda vissza lehet a lépéseket törölni, visszaállítani.

Végül a színpaletta alatt újabb oldalakat (táblafelületet) tudunk az első táblánkhoz hozzáadni, és a nyilakkal ezek között tudunk navigálni. 

   Utoljára maradt a bal alsó sarokban található cset lehetőség. Ha linken keresztül megosztjuk a táblánkat, akkor aki megkapta a linket, a saját nevével "rá" tud lépni. Ekkor a neve megjelenik itt a csetszobában. Innentől kezdve tudunk egymásnak írogatni. Én két névvel léptem be, így magammal csetelhettem.

   A táblánk címsorban megjelenő linkjét érdemes elmenteni valahova, mert ha csak a http://stoodle.ck12.org címet írjuk be legközelebb, akkor a megfelelő gombra kattintva teljesen új táblát nyit majd nekünk az alkalmazás.

Nekem tetszik. Szeptemberben kipróbálom azokkal a gyerkőcökkel is,akik éppen hiányoznak, feltéve ha van valamilyen eszközük otthon, mely alkalmas erre. 

És az eredmény:



  

2014. július 16., szerda

A "könyvjelzőzés" tudománya

    Nyár van, uborkaszezon, ráérek, így hát nézelődöm. A teraszon, az utcán, a boltokban, na és a neten.  A napokban, amikor böngészőm kezdő oldala megjelent, eszembe jutott, hogy az évek során hányféleképpen "könyvjelzőztem" vagyis gyűjtöttem az engem érdeklő internetes oldalakat. A legutóbbi módszerem a Symbaloo, melyet egy kedves kolléganőmtől tanultam. Esztétikus, nekem nagyon tetszik és pikk-pakk feltölthető linkekkel. Ennek kapcsán gondoltam végig, hogy vajon az archiválások során hány bookmarks.html fájlt készítettem a Mozilla Firefoxban elmentett könyvjelzőimből. Persze nem kezdtem el keresni az összes CD-re kiírt fájlt, csak a jelenlegi állapotot vizsgáltam meg. Megnéztem, hogy hány aktív könyvjelzőzött oldalam van. Hát nagyon sok. 2010-ből is találtam a gyönyörűen rendszerezett mappáimban elmentett oldalakat. (Akkor például egyetemi tanulmányaimhoz, a szakdolgozatomhoz gyűjtöttem mindenfélét.)
    Egy teljes napomba telt, amíg átnéztem a böngészőm Könyvjelző eszköztárát. Amit érdemesnek tartottam, azt átemeltem a Symbaloo-nak egy külön erre nyitott oldalára.
    Megtanultam, hogy az azonos témájú oldalakat csoportba is lehet rendezni (egyszerű "ráhúzással"), egy csoportba 4 link fér bele. A csoportok ikonja egy kis ajándékdoboz, ebből tudható, hogy több link található az ikon alatt.
    A Symbaloo-mban már több oldalam is van, de ezt az oldalt ide beágyazom, felajánlva ezeket a linkeket további felhasználásra. Ha bárkinek kérdése van az alkalmazások  használatáról, szívesen segítek. Sok linket magam fedeztem fel, de nagyon sokat köszönhetek például a Tanárblognak; két üzemeltetőjétől, a két remek pedagógustól nagyon sokat tanultam. Ezenkívül komoly ismeretekre tettem szert az összes Facebook-on szerveződött szakmai csoportban, mint például a Virtuális Egyetem képzésein, a WEB2 és az IKT eszközök módszertana, a 21. századi pedagógus, az IKT Műhely szakmai csoportokban, de még hosszan sorolhatnám, hogy az évek során ki mindenkitől tanultam. A linkgyűjteményt elsősorban azoknak a pedagógusoknak ajánlom, akiket érdekel az IKT oktatásban való alkalmazhatósága.

2014. március 20., csütörtök

Matematika gyakorlása Quizlettel

A Quizlet egy flash alapú web kettes alkalmazás. Gyakorló kártyákat készíthetünk vele, melyeket azután többféle módon felhasználhatunk.
Regisztrálni kell a használatához, majd többféle opció közül választhatunk: az ingyenes változatot használhatjuk vagy fizethetünk érte. Az ingyenes alkalmazás is nagyon sok mindent "tud", de például a kártyákra képeket csak az alapértelmezett képek közül választhatunk, a fizetősben már saját képet is feltölthetünk.
A kártyák egyik oldalára írjuk a kérdést, a másik oldalra pedig a választ. Ha elkészültünk az összes kártyával, akkor ki kell választanunk, hogy hogyan tanuljanak vele a gyerekek. Ha a "kártya" funkciót választjuk, akkor a kérdés látszik, majd a kártya megfordításával jön elő a válasz. Ha a "tanulás" lehetőséget használjuk, akkor megjelenik a kérdés és egy beviteli mező a válasznak. Ha begépeltük a választ, azonnal le is ellenőrizhetjük. A gyerekek találatait egy pontozótáblában számolja a program. A "teszt" funkció a legbőségesebb, ott kiválaszthatjuk, hogy milyen típusú feladat készüljön a kártyákból. Például lehet feleletválasztóst játszani. A "scatter" lehetőségnél tulajdonképpen a kártyák párját kell megkeresni. Itt a játék már időre megy. A "race", verseny funkciót használva egy valódi gyorsasági versenyben vehetnek részt a gyerekek. A kártyák "elúsznak" előttük, ők pedig addig adhatják meg a helyes választ, amíg a kártyákat látják.
Egy próbálkozás elérhető itt példának.

2014. március 9., vasárnap

Szabó Lőrinc: A rádió

Mire is jó a HotPotatoes? Például keresztrejtvény készítésére. (Ez egy szabadon letölthető program. (Például innen.) Készíthetjük munkánkat teljesen önállóan, a fekete mezőket is megadva, de nem biztos, hogy mindannyian született keresztrejtvény készítők vagyunk, ezért megadott szavakból a program képes keresztrejtvényt generálni. Nem nehéz, és látványos HTML oldallá konvertálható, melyet színessé is tehetünk. Megadhatjuk, hogy a megoldásra hány perce van a kitöltőnek. Saját háttérképet is generálhatunk hozzá. A weblapként a böngészőnkben megjelenő keresztrejtvény nyomtatható is, ha offline szeretnénk használni.
Szabó Lőrinc: A rádió című versének "kulcsszavas" feldolgozásához fogom használni. Megírom majd, hogy milyen sikerrel.

Úgy fejeztem be, hogy írok még a tapasztalataimról. (Vagyis reflektálok... :-) )
Szóval ez a keresztrejtvény kicsit nehéz volt a gyerekeknek. Talán azért, mert nem nagyon töltöttek még ki keresztrejtvényt eddig, de úgy vettem észre, hogy a meghatározásokat is néhányan nehezen értették. Ettől függetlenül a játéknak mindenki örült, a végén együtt írtuk be, amit nem tudtak. Jó tapasztalat volt mindenesetre.

Szabó Lőrinc: A rádió

Keresztrejtvény

1                           
                           
2                          3 
                           
4                           
                           
5                           
                           
6                7           
                           
8                           
                           
                           
                           
    9                       
                10    11       
    12                       
                           
            13               
                           

Vízszintes

2Lóci ezt csinálta a rádióval, csavarhúzó kell hozzá.
4Lóci ezt is csinálta a rádióval, félt, hogy édesapja megharagszik.
5A történet végén Lóci megnyugodott és...
6Örömében tette ezt a kisfiú, amikor megtudta, hogy édesapja elrontotta a rádiót.
8Egyszer csak felderült az arca.
9Piszkált, más szóval.
10Ez alatt feküdt a kisfiú.
12Felnőttek, más szóval.
13Az apukáját kellene..., mondta az anyukája.

Függőleges

1Ezt tettem a rádióval, hogy megjavítsam.
3A kisfiú...lázban égett.
7Betegségtől, gyógyulástól egyformán...
9Most nem volt baj, hogy hozzányúlt a rádióhoz. Nem ...
11Ez gyötörte a kisfiút. Keserű anyag.

2014. március 4., kedd

Szövegértés PhotoPeach-csel

A PhotoPeach képszerkesztő program sokszínűségébe tartozik, hogy kvízt lehet vele készíteni. Gondoltam, az unalmas szövegértési gyakorlatokat felváltom egy egyszerű, de mégis érdekes változattal. Remélem, hogy a gyerekek is majd osztják véleményemet, és tetszeni fog nekik ez a kis alkalmazás. A tapasztalataim is hamarosan itt következnek. 

Móra Ferenc: Mindennapi kenyerünk on PhotoPeach

2014. február 24., hétfő

Kompetencia térkép a Pearltrees-zel

A Pearltrees alkalmazást az IKT Műhely pályázat első képzésén tanultam.
Most kompetencia ábrát készítünk a gyerekekkel Miben vagyok nagyon jó? címmel. Az alábbi ábra az alapja. Ezt még én készítettem. A gyerekek saját magukhoz rendelnek gyöngyöket, megmutatva a többieknek pozitívumaikat. A feladat nem öncélú, mert utolsó projektünk során használni fogjuk ezt. A gyerekek egymástól kérhetnek segítséget, felhasználva egymás kompetenciáit.

4b_201314 and 4b_201314 / Keindl Balázs / Kantuly Nikolett / Jeviczky Botond in (4b_201314)

Collect what you like from your Android devices thanks to the Pearltrees' app

2013. október 30., szerda

ClassDojo

  A ClassDojo-ról, mint annyi minden másról, Tanbácsitól hallottam. Tanbácsi remek előadásokat tart konferenciákon, jelen van a Twitteren, Preziben szerkeszt tananyagot, blogot ír vagyis igazi IKT-t használó pedagógus. (Nem merem digitálisnak titulálni, hiszen egy konferencián megegyeztünk, hogy digitális pedagógus "nincs".)

  A ClassDojo, ahogy én látom, tulajdonképpen egy virtuális osztályterem, jópofa szörnyecskékkel. Közvetlen kapcsolattartásra, azonnali eszmecserére ugyan nem alkalmas, de alsó tagozaton, szöveges értékelésre azonban remek. Olvastam valahol, hogy akár gimnáziumi osztályban is javasolják kipróbálásra; szívesen megnézném, hogy annál a korosztálynál hogy működik.

  A pedagógus regisztrál, a szokásos módon kap egy visszaigazoló e-mailt a postafiókjába és máris használhatja a rendszert. Természetesen ennél az alkalmazásnál is, mint a legtöbbnél a profilunk beállításával érdemes először kezdeni. Megadhatunk magunkról sok vagy kevés adatot és választhatunk egy, a profilunkhoz legjobban illő szörnyet, aki majd minket testesít meg. Mert az egyenrangúság "kötelező", itt a pedagógus is szörnnyé változik.

Forrás: classdojo.com
  Ha a saját profilunkat már "eligazgattuk", akkor nekikezdhetünk osztályunk megalkotásának. Ha felső tagozaton tanítunk vagy alsóban több osztályban is, arra is van lehetőségünk, hogy több osztályt is létrehozzunk, csak a "Create a class" gombra kell kattintanunk. Minden tanítványunkhoz rendelhetünk egy szörnyecskét. Ez annyiban kissé nehéz folyamat, hogy 28 főnél nagyon kell figyelni, hogy 28 különböző szörnyet válasszunk ki. Arra is van lehetőség, hogy ha a bemutatáskor mégis két egyforma figuránk van, akkor az egyik gyerek választhat magának mást. Először aggódtam, hogy egyszemű, háromszemű furcsa figurák: vajon mit szólnak majd a gyerekek (és esetleg a szülők) a választásomhoz, ezért nagyon figyeltem a reakciójukat. Úgy tűnik, hogy minden kisgyereknek tetszett a saját alakja, egymásén és a sajátjukon is persze jókat nevettek, a szülőktől sem kaptam negatív visszajelzést.


   A kiválasztott jeleket kicsinyítve kinyomtattam, lamináltam őket, így névjegykártyájuk is lett a gyerekeknek. 
Ha belépünk a fiókunkba, a kezdő oldalon találunk egy kis videót, amely ugyan angolul, de nagyon látványosan igyekszik elmagyarázni a gyerekeknek, hogy mire is jó nekik ez a program. Érdemes a gyerekeknek megmutatni.

  Ugyanezen az oldalon található az alkalmazás amdroidos változata, melyet mobiltelefonunkra is letölthetünk. Én nem használom, de van már olyan lelkes tanítványom, aki otthon a szüleivel a telefonjára is letöltötte az alkalmazást.

   Ha az osztály tanulóit megalkottuk, jöhet a következő lépés (legalábbis nálam ez volt a menet), az osztály beállításait adhatjuk meg. Mit és hogyan szeretnénk látni? Megjelenjen-e a negatív értékelések száma is vagy csak a pozitívoké. (Erre majd az értékeléseknél kitérek.) Vezeték- vagy keresztnevük alapján legyenek-e névsorban a gyerekek, stb.  Itt adhatjuk meg, hogy aznap ki van jelen, ki hiányzik, a hiányzó gyerekek nyilván aznap nem kapnak értékelést. Rendelkezésünkre áll egy stopper óra, melyet használhatunk feladatvégzéshez. A Random gombbal véletlenszerűen választhatunk ki egy tanítványt, akár válaszadásra, feleléshez (nem kell lapozgatni az osztálynaplót :D). Ha az egész osztálynak ugyanazt a dicséretet szeretnénk adni, arra is lehetőségünk van, de az értékelést egyesével is végezhetjük.

   Ugyanitt, az osztály szerkesztésénél adhatjuk meg értékelő mondatainkat. Ezek lehetnek pozitív vagy negatív megállapítások. 16 kis ikon áll rendelkezésünkre mind a pozitív mind a negatív oldalon, ezekhez 16 értékelő mondatot alkothatunk. Nagyjából ez elég is, én a negatív értékeléshez sokkal kevesebbet tudtam írni, mint a pozitívhoz, ide lehet, hogy kellett volna még egy pár ikon. Mielőtt az értékelést elkezdenénk, feltétlen ismertessük meg tanítványainkkal a mondatokat. Mi megbeszéltük, hogy elfogadható-e számukra, szeretnék-e ha még valami más is bekerülne a sorba. Értékelni pedig értékelhetünk feladat közben, óra végén, nap végén.


   A legjobb az egészben, hogy a gyerek is és a szülő is kap egy belépési kódot a rendszerhez, mellyel regisztrálhat és máris az osztályterem tagja. A gyerek látja a saját, a szülő pedig a gyerek aznapi értékelését. A videóban azt is láthatjuk, hogy megjegyzést is írhat mellé, de mi még ezt nem próbáltuk ki. Statisztikát készíthet az aznapi vagy heti tevékenységéről, ugyanezt mi is megtehetjük az egyes tanuló, de az egész osztály esetében is. Ha esetleg a tanuló vagy a szülő elveszti, elfelejti a belépési kódot, akkor osztályfőnökként tudjuk ezt korrigálni.
Nehéz dolga van persze azoknak a diákoknak, akiknek otthon nincs internet elérhetőségük. Ők a reggeli vagy a délutáni órákban az osztály számítógépén léphetnek be felületükre és nézhetik meg az értékelést. Persze a tanulók tudják, hogy milyen értékelést kaptak aznap, mégis szeretik látni, sőt a kördiagramot is nagyon szívesen nézegetik.
Amit a legjobban szeretnek az az, hogy belépéskor változtathatnak a szörnyük kinézetén, mindenféle jópofa átalakítást végezhetnek rajta.


Forrás: classdojo.com


Most készítek egy kérdőívet számukra a Google Drive segítségével, kíváncsi vagyok, hogy valóban motiválja-e őket ennek az alkalmazásnak a használata.