Oldalak

2017. augusztus 6., vasárnap

IKT Mastermind nyári tábor

2017. július 31 - augusztus 3.


A tavalyi siker után az idei Balatonfűzfőn került megrendezésre.
Mielőtt még bármit is írnék, itt szeretnék köszönetet mondani a szervezőknek: Aknai Dóra Orsolyának és Fehér Péternek. Nélkülük nem valósult volna meg ilyen gördülékenyen az esemény, az ő előzetes munkájuk tette lehetővé, hogy probléma nélkül egymásra és a tudásmegosztásra tudtunk figyelni. Persze pihenésre is volt lehetőségünk, de ez mit sem számít, ha a pedagógus nyáron is tanulhat.😋😀

A balatonfűzfői Sportszállóban laktunk, a Művelődési Házban kaptunk lehetőséget (és egy termet) programunk megvalósításához. A 4 nap alatt előadásokat tartottunk, beszámoltunk egymásnak munkánkról, terveinkről az általunk megismert és használt régi és új alkalmazásokról. Bár számomra sok app ismerős volt, jó volt látni, hogy más mire használja ezeket. A nagy melegben, úgy gondolnám, hogy nehéz figyelni, mégse lankadtunk egy percig se, annyira érdekes volt a sok prezentáció.





















A témák sűrítve: 

Tippek és trükkök videófilm készítéséhez (Csányi László),  
Kritikus internethasználat, kamuoldalak (Fegyverneki Gergő),  
Scratch, ScratchJr, Micro:bit (Benedekné Fekete Hajnalka), 
Digitális történetmesélés sz alsó tagozaton - egy remek nemzetközi projekt bemutatása (Komaság Margó)  
Matematika, robotika WeDo robotokkal (Csányi Judit, Csányi László),  
Bee-Bot, BlueBot (Aknai Dóra Orsolya), 
SBrick - a programozható kocka (Antaliné Miss Lilla). 
Czékmán Balázsnak több témája is volt: A drónok világa, DiGiLiTey nyári tábor Spanyolországban, és egy remek előadást hallhattunk a kutatásmódszertani alapokról. 
Fehér Péter is több előadást tartott: Digital storytelling, a tudomány világa, AR, VR újdonságok témakörben.

Én beszélhettem torontói utamról, cserébe bemutattam a CoSpace nevű VR alkalmazást, melyet az elmúlt tanévben érintőlegesen kipróbáltunk tanítványaimmal. Most így újra átnézve, remek lehetőség 3D-s terek alkotására és tárgyak blocky vagy javascript programozására. Új trendként érintettem a Minecraft-ot (ami már nem is új), a Sensavis - t, mely a Microsoftnak egy új taneszköze, a PowerPointnak néhány lehetőségét és a WE-t.

Kattints a képre!

                                  
A táborról részletes beszámolókat (napi bontásban) ITT és ITT és ITT és ITT olvashat a kedves érdeklődő.

A 3. napon meglátogatott minket a balatonfűzfői TV és megtisztelt minket látogatásával Balatonfűzfő polgármestere, valamint vendégünk volt az IKT Mastermind Facebook oldal 800. lájkolója, egy óvodavezető kolléganő.

"Benne leszek a TV-ben..."


         

A hivatalos "beszámoló" után egy kis szubjektív.

Szeretek ezekkel a kollégákkal dolgozni. Tudom, hogy érdekes dolgokat tanulhatok tőlük, tudom, hogy közülük jó páran elkötelezett hívei annak, hogy tanítványaikat új módszerekkel, személyre szabottan, érdekesen tanítsák. Nyitottak az új dolgokra, legyen az alkalmazás, elméleti megközelítés, tanítás - tanulás módszertani eszköz. Sok dologban hasonlítunk, persze pont ugyanannyiban különbözünk. (Lásd tudásmegosztás szükségessége pedagógus körökben.)



Hajni, Gergő
Margó, Judit, Laci























Dóri...Forrás: Fehér Péter

Czékmán Balázs (egyébként csak "babás" fotóm van róla")
Izgultam, mint mindig, hogy "adhatok-e" bármi újat nekik? Ha nem is "adtam", jó volt mesélni, hiszen kiváló hallgatóság voltak.
Tőlük mindenképp "kaptam" - és nem csak az alkalmazásokra gondolok - a lelkesedést, az elhivatottságot, a szakmaiságot, a toleranciát, a jó társaságot.

Juditék WeDo bemutatója megerősített, hogy szeptemberben az Alapítványnak mindenképp be kell szereznie készleteket, hogy a mi tanítványaink készségei is fejlődhessenek "az alkotással". Lilla SBrick-je módot ad arra, hogy a Lego-t még könnyebben, még változatosabban lehessen használni. Hajni lelkesedése megerősített, hogy a programozásé (is) a jövő, a ScratchJr azoknak a tanítványaimnak is örömet szerez majd, akik a Scratch-csel kicsit nehezebben boldogultak. Dóri méhecskéi biztosan nagyon fognak tetszeni a 4.b-seknek, hiszen 3D-ben valósíthatják meg, amit PC Peti autójával már megtanultak. A tanítóknak igazi kreatív gyakorlat lehet a pályák megalkotása.
Drónt nem fogok röptetni, de lenyűgözött Balázs bemutatója, a rengeteg lehetőség, amit ez a "kütyü" hordoz. Péter AR és VR alkalmazásai remekül használhatók majd az oktatás színesítésére. (Sokat ismertem, és még többet nem, igazából használhatóságuk, majd a tanítási gyakorlatban derül ki. Persze olyan is van köztük, ami szimplán csak motiválásra való, de már azért megéri ismerni őket.)
Rengeteg alkalmazás, ami már megvolt vagy most került be Symbaloo gyűjteményembe. Hogy használni fogom-e őket, azt majd a szeptemberben kezdődő munka dönti el. (Fontos, hogy "kütyüt" mindig a tanítási célhoz jó választani, bármi is legyen az - akár például a motiváció.) Sokszor elhangzott közös munkánk során is, hogy a digitális eszközhasználat során keletkezett hozzáadott értéket muszáj mérni, hiszen, ha ilyen nem keletkezik, akkor ezek oktatásban való felhasználása felesleges.

Az alkotás számomra is mindig öröm, ezért - nem kis segítséggel - megépítettem Milo-t, sőt "be is programoztam".

                                               

A kütyük mellett a tábor emberi oldalai:
Margó digitális történetei felemelők voltak, még ha személyiségi jogokat "feszegettek" is. Nyilván a megjelenéskor erre a pedagógusok ügyelnek majd.


Gergő remek előadó, szeretnék középiskolás diák lenni a magyar óráin. Emellett érdekes volt nagyon, hogy mennyi álhír mozgatja világunkat. A teszt kitöltése során arra jutottam, hogy nagyon nehéz ezeket kiszűrni, még ha jó technikákat is tanulunk hozzá.

A feladat, amit Gergőtől kaptunk nagyon érdekes volt, álljon itt az egyik megoldás, melyet Judittal írtunk:
Stílus - a bulvár
"Megtalálták azt a 10 csodát, mellyel sikeres Mastermind tanárrá válhatsz! 
2017 júliusában Balatonfűzfőn gyűlt össze a világ 10 innovatív tanára, akik azt kutatják, hogy hogyan bővítsék csoportjuk létszámát!  
Többek között a következő csodákat sikerült elmélyült munkával megalkotniuk: 
  1. Az új tagoknak remekül kell ismerniük a Trónok Harca 8. részének kulisszatitkait.
  2. Az új tagoknak, hasonlóan a már bennlévőkhöz, legalább 8 digitális eszközzel kell rendelkezniük.
  3. Az új tagoktól elvárható, hogy legalább 1 pakisztánitól új trükköt tanuljanak.
A záró estén erős alkoholos befolyásoltság alá kerültek, ennek köszönhetően sikerült a 10 csodát tökéletesíteniük. Munkájukról kiadvány készül, melyet lapunk hasábjain is olvashatnak majd, folytatásos regény formájában!!!!!!!!!!!!!!!!!" 

Így most újraolvasva, a "pakisztáni" elvárás kicsit magyarázatra szorul: a világ innovatív pedagógus közösségeiben -jól látható -, hogy számos indiai, pakisztáni pedagógus van, ez egy bulvárlap számára igen vonzó lehet.


Forrás: Fegyverneki Gergő

Balázs Spanyolországi útja, a témák, amiket ott feszegettek nagyon érdekesek voltak, még akkor is, ha úgy tűnik, hogy vannak olyan élethelyzetek, melyekkel kapcsolatban (számomra is furcsa módon) konzervatív nézeteket vallok. Ilyen pl. a 0-8 hónapos (?) csecsemő eszközhasználati szokásai. Persze ez most elég sarkos, de ma már ezt is lehet kutatni, megoldásokat találni rá.

Kár, hogy nem tehetem ide azt a fotót, melyen Balázs gyönyörű kisfiára, Benedekre mosolyog éppen. (Tiszteletben tartva a gyerkőc személyiségi jogait, merthogy a beszélgetésben erről is szó volt.)

Helyette egy alkalmazás, amivel Beni is szívesen játszana: a majom megeszi a banánt. (Animals 4D)


A szabadidőről:
Első este valami csoda volt a 3 órás (még jó, hogy nem fél hármas 😅) "foglalkozás" a balatonfűzfői Csillagvizsgálóban. Rengeteg mindent tanultam, pl. azt, hogy az a csillag, ami 2millió fényévnyire van ide és mi nézegetjük, már lehet, hogy nincs is ott. Azt hiszem apukámtól ezt már "tanultam" egyszer, de számomra ez felfoghatatlan. (Most olvasom Anna Gavalda: Billie című könyvét, és abban a főszereplő is említi, hogy lehet, hogy már egy halott csillaghoz beszél. 😃) Életemben először láttam a Szaturnuszt és az ő gyűrűjét élőben valamint kettős csillagot. Hát....
A Csillagvizsgáló

A Naprendszerről

A Hold szabadszemmel


Távcső

A Szaturnusz

Holdkráterek - a fotót Czékmán Balázs készítette

                              


A második este 6 óra után a fűzfői strandon nyaraltunk. Kutatócsoportunk ingyenes belépési lehetőséget kapott Dóri jóvoltából. Nekem kicsit hínaras volt a tó, de ez csak ízlés kérdése. A lángos finom volt és óriási.

A harmadik nap estéje a szülinapozásé volt: a kutatócsoport még gyerekcipőben jár, 2 éves. Dóri és Péter kiváló házigazdaként fogadott minket, fél egyig mentünk a szomszédok agyára a kertben. A Margó által délután szervezett vetélkedő egyik győzteseként szert tettem egy újabb skandináv krimire. Alig várom már, hogy olvashassam.


Biztosan vannak még apró dolgok, amikre nem került sor ebben a bejegyzésben.
Így utólag is csak azt kívánom magamnak, hogy még sok hasonló élményben legyen részem!






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése