Oldalak

2017. április 30., vasárnap

III. Innovatív pedagógus konferencia - Miskolc

2017. április 29.
Jó ideje tagja vagyok a Microsoft Innovatív Tanári Közösségének, ezért egyértelmű volt számomra, hogy a III. konferencia is megrendezésre kerül és, hogy ott leszek. De az megtiszteltetés volt a szervezőktől, hogy szekcióvezetőnek is felkértek.
A konferenciát Miskolcon, a Lévay József Református Gimnázium és Diákotthonban rendezték meg. A megnyitó beszédet (nem kevés humorral átszőve) Ábrám Tibor az iskola igazgatója mondta el. A rendezvény felelőse, az iskola tanára Skultéty Katalin volt.



A nyitó előadások Setényi János, Nádori Gergely és Tar József nevéhez kötődnek. 

Nádori Gergő az AKG-ban bevezetésre került Digitális Iskoláról mutatott be 4 rövid videót, melyek most a megjelent "Tabletet kap minden 5.-es" idejében igazán releváns tapasztalatokat tükröznek.

A "nagyelőadásokat" követően szekciókba tagozódott a nagylétszámú pedagógus közösség.


A szekciók jógyakorlatokat, alkalmazásokat mutattak be. Az alkalmazások főleg a Microsoft Office 365 appjai voltak, de láthattunk számos más programról is kiváló előadásokat. A Scratch Junior, a Micro-bit, az eTwinning, az Edutainment, a Sway, a Yammer és az Office365 mostani "üdvöskéje" az Office Team bemutatása nagy érdeklődésre tartott számot.

Olyan szekciókba is beülhettek az érdeklődő pedagógusok, ahol az alkalmazások 1-1 kiváló projektet segítettek. Ezekben a szekciókban nem egy alkalmazás bemutatása történt, hanem az appok projekt során használhatósága került előtérbe.

Nem volt lehetőségem megnézni Tóth Éva előadását, de a prezentációja olyan részletesen kidolgozott, hogy a benne található alkalmazásokról kiválóan kiderül, hogy egy-egy projekt során hol használhatók jól.
Nagy sikert aratott Benedekné Fekete Hajnalka Scratch Junior-ja, az ebből kiinduló projektjei, hiszen a programozás az általános iskolában egyre inkább trenddé válik.
Lehetőségem volt személyesen tanulni Novák Károly kollégámtól a Yammer-ről, mely az Office 365-ben teszi lehetővé zárt közösségek számára, hogy védett közösségi oldalt hozzanak létre. A felület rendkívül hasonlít a Facebook felületére, így a diákok számára is vonzó lehet.
A 3D nyomtatásról, Nemes - Nagy Erika által vezetett szekció, mint mindig lenyűgözött. A nyomtató egy érdekes és hasznos eszköz, de igazából a tárgyak megalkotása a különböző megismert programokkal, fejleszti igazán a diákok térszemléletét és kognitív képességeit.

A fenti válogatás egy kicsit szubjektív, de a pedagógusoknak lehetősége van saját véleményük kialakítására, hiszen az összes szekcióelőadás prezentációja elérhető.

Már péntek este együtt volt az innovatív pedagógusok egy része, örömmel vacsoráztam és beszélgettem az ország különböző pontjáról érkezett kollégáimmal, akikkel a hétköznapokban legfeljebb csak a Facebookon van módom erre.





Végül el kell, hogy mondjam, hogy a város, az iskola, a kollégium, ahol laktunk csodaszép hely. Méltó helyszíne volt egy pedagógus konferenciának.

A konferencia zárása az Avasi Református Templomban pedig igazán megkoronázta az eseményt.



2017. április 27., csütörtök

Robotika, kódolás kisgyermekkorban konferencia


2017. április 28-án került megrendezésre a Robotika, kódolás kisgyermekkorban konferencia.


A plenáris előadásokat Horváth Ádám és Lénárd András tartotta, az utóbbi előadó részletesen kitért a jelenlegi kerettantervre és a készülő NAT-ban várható változásokra.

Ezután a szekciók következtek, melyekben a robotika, kódolás oktatásában már jártas előadók mutatták be jógyakorlataikat. Önálló szekciója  lett a Bee-Bot "méhecskének", sajnos ezt nem volt lehetőségem személyesen meglátogatni, mert éppen egy másik csoportban tartottam előadást saját gyakorlatomról. De sokat hallottam már innovatív kollégáimtól a "Robotcsámborgásról" vagy akár a méhecske SNI-s és halmozottan sérült gyermekek oktatásában való hasznáról.




A saját szekciómban lenyűgözött Sarbó Gyöngyi előadása, mely a Bee-Bot robot programozásától a Kodu "játszótér" megalkotásáig tartó folyamatot mutatta be. Nagy-nagy érdeklődéssel hallgattam a "szomszéd" iskola két pedagógusát (Szőnyi Zsuzsannát és Knotz Ildikót) az FLL robotverseny tantárgyakba illeszthetőségéről. Hiszen a robotverseny nem egyszerűen a Lego robot programozásáról szól, hanem terepasztal építésről, csoportfeladatról/együttműködésről és például környezetvédelemről. Nagy örömmel nyugtáztuk, hogy az iskolák közelsége miatt könnyen követhetjük nyomon egymás munkáját.
Hasznosak ezek a konferenciák, remélem, hogy egyre több pedagógus alkalmazza mindennapi gyakorlatában is az itt látottakat!


2017. április 7., péntek

Digitális témahét 4 nap

A 4. nap, a Digitális témahét utolsó napja, de nem a Meseprojekt utolsó napja. Sőt! Nagy lendülettel kezdtünk, és ez reméljük kitart még 2-3 hétig. Sajnos a kedves érdeklődőnek a végső produktumra, vagyis a saját mesére még kb. annyit várnia kell. A projekt során végig velünk fognak dolgozni a csokonais harmadikosok és a palotási gyerekek is.

A negyedik nap "offline diliházzal" kezdődött 😋 és ehhez csatlakozott még a technika ördöge, akiről mind tudjuk, ha egyszer beteszi a lábát, jaj nekünk. Haldokló wifi (a Mindenről van véleményem rovatban majd egyszer megírom a kormányzatnak, hogy előbb kiváló eszközök, azután..., bár így legalább hőssé válhat az ember), megosztott dokumentumot meg nem jelenítő tabletek (egyetlen böngészőben sem), éppen nem működő appok. De mégis, ennek ellenére sikerült megvalósítanunk, amit mára terveztünk. A 8 évesek egyenesen hősök voltak. 💓


A ClassDojoban (ahol megalakultak hivatalosan is a mesecsoportok) egy új értékelés született: "Türelmesen, higgadtan dolgoztatok." 



A nap elején elmondtam nekik, hogy csatlakozunk egy másik pedagógus (Tóthné Bán Gyöngyi) országos projektjéhez, mely Magyarországot népszerűsíti. Projektünkkel, a népmesékkel, az éppen tanult Benedek Elekkel könnyen be tudtunk kapcsolódni a programba. 



Elsőként hangos olvasásunkat és a népmeséket népszerűsítettük. Podcastokat készítettünk (a technika ördöge miatt) a saját telefonommal. De, hogy kerek legyen a történet, Benedek Elekről is gyűjtöttünk, a tableteken olvasva végül is papír alapon. (Bár kicselezve a technika ördögét, egy gyerkőc végül is begépelte a legjobb mondatokat egy OneDrive doksiba.)


Azokat a gyerekeket, akik a hangfelvételen olvasnak, diákjaim maguk választották ki a csoportjukban lévő gyerekek közül egy szempontsor alapján.

A podcastokat a Windows Movie Maker segítségével fűztem össze, a youtubra töltöttem fel és így tettem fel a Tóthné Bán Gyöngyi által megosztott padlet felületére. 



Novák Karcsi kollégám a fenti közös projekthez kapcsolódva a Flipgrid felületét választotta, Magyarországot népszerűsítő videók készítéséhez, ide rövid felvételeket készítettünk. Ehhez az Ipad-emet használtuk. (Tabletjeinket már nem mertük bevetni.) 
A videó szövegét vagyis arra a kérdésre a választ, hogy "Mit jelent nekem Magyarország?, az olvasás füzetbe kellett megírni, majd a csoportok tagjai egymást meghallgatva kiválasztották azt az 1 legjobb fogalmazást író gyereket, akit érdemesnek tartottak a szöveg bemutatására. Természetesen 8 éveseknél ezek a szövegek még rövidek (az idő is szűkös volt), így az 5 gyerkőcnek sikerült kb. 3 percnyi szöveget összerakni. Remélem ennek ellenére vagy pont ezért színessé tettük a megosztott felületet. (Szándékosan nem avatkoztam bele a tanulók kiválasztásába, bár a feladat előtt adtam meg szempontokat.)

A Flipgrid felülete
Nem sok feladat egy napra, de megdolgoztunk a sikerért. Hétfőn folytatás következik.





2017. április 6., csütörtök

Digitális témahét 3. nap

Ma a tudásmegosztás napja zajlott.
8 órakor bejelentkeztünk a testvér osztályhoz Skype-on.  (Sajnos a hanghoz "fordító" kellett, mert valahogy ma hozzánk nem jött el rendesen a palotásiak hangja.)

Ünnepélyes keretek között, sorsolással bevettük őket a mesecsoportjainkba.
Meséltünk projektünk indulásáról.
Éééés, bemutattuk "Mikrobit". Szegény a Skype-on annyira nem tudott érvényesülni, de a személyes találkozó reményében, megígértük, hogy élőben is bemutatjuk.
A mai napra "csak" ennyi jutott. 💁😄

Bejelentkeztünk

Sziasztok, velünk lesztek!




 



2017. április 4., kedd

Digitális témahét 2. nap

Mit is csináltunk a második nap? Annyi minden történt és azóta is, hogy próbálom rendszerezni.


Ma elsőként a házi feladat alapján képeztünk csoportokat. (Az egyforma házi feladatot készítők kerültek egy csoportba.) Bemutatták egymásnak munkáikat, véleményezték egymás munkáját, tanácsot adtak egymásnak a jövőre nézve. Sok ötöst kiosztottam, hiszen a verstanulók megérdemelték ezt az osztályzatot, és azok is kaptak az e-naplóba ötöst, akik arról írtak, hogy hogyan képzelik el Meseországot. Mindenkié kiváló lett (kicsi szülői segítséggel). (Befényképezés később.) Akik rajzot készítettek is remekeltek és a csoportdossziék is kiválóan sikerültek.



Az állatmesék lezárásaképpen, importáltuk az kulcsszó gyűjteményünket egy szófelhőbe.


Ezt a tevékenységet nagyon szeretik a gyerekek. Nem ment könnyen, túl sok lett a "szóból", a szófelhő készítő alkalmazások nem nagyon bírták a ritmust.

Ezután elmaradt lépéseket pótoltunk még mindig az állatmesékkel kapcsolatban: befényképezték a gyerekek az Olvasóiskola segítségével az olvasás füzetben feldolgozott olvasmányokat. Közben értékelték egymás munkáját. Előtte "összedobtunk" egy ellenőrzőlistát is, ennek ellenére a fényképezés még nem megy tökéletesen.









Előkészítették a mesecsoportok a holnapi feladatukat. Kéréseket fogalmaztak meg a palotási gyerekeknek a holnapi Skypeoláshoz. Átolvastuk egyszer A csillagszemű juhász című mesét, délután gyakorolják még, hogy holnap nehogy szégyenben maradjunk a testvérosztály előtt.



Ééééés a mai nap legérdekesebb része az osztály "Mikrobi"-jának (először így nevezték el 😀💓) programozása. Abban a szerencsében volt részem, hogy Torontóban egy nagyon érdekes workshopon szert tehettem 1 db micro-bit-re. Először megismerkedtünk a mini számítógéppel. Mindenki megnézte elejét-hátulját, a ki és bemeneteket, egy picit beszélgettünk a működéséről. Majd miután sajnos csak 1 darab van, az osztályban programoztuk. (Szegény micro-bit agya azonnal tele is lett sok dologgal.) Először egy kis írólapon, az 5x5-ös ledsort figyelembe véve, a gyerekek elképzeltek, lerajzoltak különböző meseszimbólumokat. Próbálták papíron programozni "Mikrobit".


Ezután a digitális táblánál a micro-bit oldalán megalkottuk az objektumsort. Megtanultuk, hogy hogyan használjuk a különböző "puzzle darabokat", néhányan még az angol szavakkal is elboldogultak. 



Közösen találtuk ki az algoritmust: ha megrázzuk az eszközt, kiírja Meseország jelmondatát. (Sajnos az ékezetes betűket nem kezeli, így ez lett: Meseorszag a meseirol hires. Ezután több ledes felületet is egymáshoz illesztettünk, ebbe a gyerekek "beleírhatták" saját ötleteiket, és ha sok gyereknek tetszett, megvettük az ötletet. Sok ötletet megvettünk: lett logo, egy M, kard, pajzs, korona, vár, jogar, és még számos jó dolog. Próbáltuk a sárkányt is, de sajnos az nem lett olyan kifejező. 😔

A kard

Mi készül?


Ezután következett a nap fénypontja: egy 5 főből álló követség (minden csoportból 1-1 tanuló) vendégségbe ment a 3.a osztályba, ahol népszerűsítették "Mikrobit", elmagyarázták az ásoknak a működési elvét és egyben meghívták őket jövő hét keddre az informatika terembe. Azon az órán majd megmutatják nekik az összes programozós oldalt, ahol eddig jártunk.


A lányok is...

Büszkén hordtam karomon ma egész nap "Mikrobit" és büszkén mutogattam kollégáimnak tanítványaim munkáját.

 
Nagyon várjuk már a holnap reggel 8 órát, amikor is jelképesen felvesszük a mesecsoportokba a palotási gyerekeket.

2017. április 3., hétfő

Digitális témahét 1. nap

A Meseprojekt



Már három hete kis megszakítással alakítgatjuk a gyerekekkel a Meseprojektet. Azonnal megszavazták, hogy új projektet indítsunk, azonnal elfogadták, hogy ez a mesékről szóljon. Remekül illeszkedik a téma ugyanis, az általam kissé átalakított irodalom tananyaghoz.

Kerestük az osztály legbátrabb mesehőseit, akik majd az 5 mesecsoport élére állhatnak. Ehhez több feladatot is el kellett végezniük a gyerekeknek. A feladatokra pontokat kaptak és az 5 legmagasabb pontszámot kapott tanuló lett a "főnök". 
Dolgoztunk az olvasás füzetbe: meseszereplők fotóiból kellett kitalálni a képen szereplők nevét. 
Az állatmeséket (megismerésük után) az "Olvasóiskola" segítségével, önállóan kellett feldolgozni az olvasás füzetben, valamint illusztrációt kellett készíteni hozzá. 

Majd egy Mesevizsgát is kitöltöttek a gyerekek a Microsoft Form segítségével. Ez egy remek program, mert nagyon egyszerűen lehet pontozni a tanulók válaszait, majd excel táblába lehet kinyerni az adatokat.


Ezt a Mesevizsgát angol nyelvre fordítva torontói utamra is elvittem, bemutatni a kollégáknak.




A három fő rész pontozása után megtaláltuk az 5 nyertes mesehőst - 4 lányt és 1 fiút. 😁
A győztesek megrajzolták csoportjuk címerét, melyet fénymásolással sokszorosítottunk. Az osztály tanulói ezekből húztak, és így, véletlenszerűen kerültek a mesecsoportokba.
















Mára tehát készen voltak a mesecsoportok. A gyerekek mostantól, a projekt során így dolgoznak majd együtt.
Megbeszéltük, hogy a produktumaink, eredményeink gyűjtőhelye egy Padlet tábla lesz, hiszen ezt már ismerjük, könnyen boldogulunk vele, sőt a tabletjeink is jól kezelik ezt a felületet.

A padlet tábla fotója

Padlet
A csoportok nevet adtak maguknak, egész jó nevek születtek: Mosolygós nyalókák, Mesések, Frakkok, A pajzsosok, A király és 4 lánya

Csoportfeladat volt még Meseország jelmondatának megalkotása. 5 jelmondat született, a Kahottal, két lépésben szavaztuk meg a végleges jelmondatot: Meseország híres a meséiről.





Végül a mai sűrű napon összefoglaltuk az állatmeséket egy Answergardenben elkészített kulcsszó gyűjteményben.
Kulcsszavak az olvasott mesékhez
Ötféle házi feladatot kaptak a gyerekek, melyeket szépen, közösen megbeszélve osztottak el egymás között. (Tényleg nem volt veszekedés.)
  1. A csoport dosszié dekorálása
  2. A didergő király című verses mese első versszakának megtanulása kívülről
  3. A kulcsszó gyűjtemény bővítése otthonról
  4. Rövid leírás megírása, a téma: Milyennek képzeled el Meseországot?
  5. Illusztráció készítése: Milyennek képzeled el Meseországot?

A csoportok a ClassDojoba is bekerülnek, a gyerekek a projekt során csoportos és egyéni értékelést is kapnak majd. A csoportok között természetesen verseny zajlik, melynek végén a győztes csoport nyereménnyel gazdagodik. 👌

A második óra végén még a melléknevek összefoglalására is volt egy kis idő.
Projektünk nem zárul le a Digitális témahét alatt, szokás szerint hosszabb (kb. 15 órás), de ezen a héten is példát adunk majd digitális írástudásból, együttműködésből (szokásos partnereink: Skype-on és offline, a szomszéd termekben most is megvannak).






Holnap ugyanitt, újra! 😊