2013. augusztus 4., vasárnap

Projektek és digitális technológiák az oktatásban



Az Intel®Teach Essential képzésről



Az Intel®Teach Essential képzést az Educatio Nonprofit Kft. Digitális Pedagógiai Osztálya hirdette meg 2012 novemberében. A cél az volt, hogy a résztvevők megismerjék az IKT-val támogatott oktatási projektek kidolgozásának és megvalósításának menetét.

Látható, hogy ez egy régi történet, valahogy a mappáim között kallódott, de most, hogy újra zajlanak a képzések, úgy gondoltam megosztom a tapasztalataimat.

Mielőtt a bemutatnám a tanfolyamot, először az Intelről egy keveset. Az Intel, mint igazi informatikai nagyvállalat, a mikroprocesszorairól híres, de hivatalos európai honlapját megtekintve, látható, hogy nem csak „alkatrészek” gyártásával foglalkozik. Fő profiljába beletartozik a kutatás és innováció, az oktatás és a „public policy” vagyis a politika is egy kicsit. Ha kalandozunk honlapjukon és az oktatás fülre kattintunk, azonnal látjuk, hogy a pedagógusok képzése egyik profiljuk. Innen a név, mely „márkajelzés” is egyben: Intel®Teach. Kitűzött céljuk, hogy a pedagógus hatékonyabban tanítson, szakmailag fejlődjön és megtanulja az innovatív technikákat használni pályafutása során. (A cég Európában már 1,3 millió tanár képzésében vett részt.)[i]

Visszatérve a magyarországi képzésre, a tartalma mellett nagyon vonzó volt, hogy az 50 óra ingyenes. A költségeket az eTwinning Magyarországi Szolgáltatópontja állta. (Az eTwinning az oktatásban megvalósuló, iskolák közötti nemzetközi projektjeiről ismert.) És talán éppen ezért a követelmények szigorúak voltak. Az 50 óra 5 %-át lehetett hiányozni, de az igazi elvárás az volt, hogy minden résztvevő a teljes képzés során jelen legyen. Cserébe egy remek, adaptált programmal ismerkedtem meg és az 50 óra során, professzionális módon elkészíthettem saját projektemet. Aki részt vett az oktatáson, az bizton állíthatja, hogy olyan alapkészségek és segédanyag birtokába jutott, mellyel színvonalasabbá, érdekesebbé teheti mindennapi munkáját a 21. századi készségek, képességek segítségével.

A 4 napban mindenki elkészíthette (ki első, ki sokadik) saját projektjét, alakíthatta, bővíthette, professzionálissá tehette. Természetesen nem akarom eltitkolni, hogy ez sok befektetett munkával járt.

forrás: egyszervolt.hu


Az első nap első fele a bemutatkozással telt. Már ezen az egyszerű programon is egy újabb, a „digitális tolltartóba való eszközzel” ismerkedtem meg. Ez a TeamUp, mely csoportok alkotására, témák elosztására kiváló program. Érdemes kipróbálni osztálytermi környezetben is, miután magyar nyelvű változata is van, használata igazán egyszerű.[ii]

A képző cég egy Pendrive-val ajándékozott meg minket, melyen a teljes tananyag megtalálható. Bátran mondhatom, hogy ilyen részletesen kidolgozott, nagy mennyiségű segédletet, „mankót” és jó gyakorlatot tartalmazó oktatási anyaggal már régen találkoztam. Maga a szöveg is digitális formátumban, telepítve jelent meg gépemen, beleírhattam, kiemelhettem részeket a szövegben, jegyzeteket csatolhattam az anyaghoz és ezeket a változtatásokat el is menthettem. Így egy idő után a központi jegyzet már egyénre szabott, saját jegyzetté vált. Az Intel digitális kézikönyvnek nevezi segédletét.

A tartalomban sokszor találtam hivatkozást az Intel® Help Guide-jára, ami bizonyos feladatokat lépésről lépésre elmagyarázott. Ez a teljes kézikönyvre jellemző egyébként: ha elakadnék egy oktatási segédlet megtervezésében. melyet projektemhez akarok használni, azonnal találok egyet a „könyvben”, melyet kedvem szerint átalakíthatok vagy egy az egyben felhasználhatok.

A kézikönyv elején olvashatjuk az Intel vezérigazgatójának gondolatait is: „Az elkötelezett pedagógusok fejlesztik a fiatalok innovációs képességeit – ezzel felkészítik őket egy olyan világba való belépésre, ahol a technológia ismerete a sikerük záloga lehet. Az Intel számára a tanítás ugyanúgy szenvedély, ahogy Önnek is, hiszen tudjuk, hogy ez az alapja az újításoknak és a lehetőségeknek. Éppen ezért az Intel nevében szeretnék köszönetet mondani, amiért részt vesz ezen a tanfolyamon.”

Maga a tananyag 8 modulból áll: Projektalapú tanítás, Saját projekt tervezése, Kapcsolatok létesítése, A projekt tanulási eredményeit bemutató produktumok, A tanulói projektek értékelés, A tanulói siker tervezése, A technológia mint segédeszköz, A projektportfóliók bemutatása. Minden modul jelentős számú feladatot tartalmaz.



Számomra a két legnehezebb, de egyben a legjobb készségfejlesztő rész az a Tanulói projektek értékelése és a Tanulói siker tervezése volt.

A két modul feldolgozása során kaptam észbe, az általam használt értékelő módszerek és eszközök tárháza igen csak kicsi, és elgondolkodtam, hogy vajon módszertanilag megalapozottak-e ezek az eszközök. Amikor túl voltam a „csodálkozáson”, örültem, hogy ennyi féle értékelő segédeszközt kaptam a kezembe. Nagy segítség a Kézikönyvben az Eszközök menü alatt található Értékelés rész, mely 27 pontban ad támogatást egy saját projekten belüli értékelés megtervezéséhez, lebonyolításhoz. Ehhez társul még a már kidolgozott és megvalósult projektek tárháza, melyben komoly mennyiségű mintát, „jó gyakorlatot” találtam.

Az Értékelő modul másik nagy erénye, hogy számtalan tanulói önértékelő segédletet tartalmaz. Vélhetően a pedagógusok munkájuk során ezeket az eszközöket használják legkevésbé, pedig ezek egyfelől megkönnyítik a tanár munkáját, másfelől segítik a tanulót helyes önértékelésének kialakításában.

A Tanulói siker tervezése modul során pedig a résztvevőknek kellett létrehozni egy tanulói produktumot, melyet „sikerkritériumok” segítségével értékelni is kellett. Nehéz volt belehelyezkedni egyszerre mindkét oldal szerepébe. Remek alkotások születtek: PowerPoint bemutatók a sportról, Einsteinről, kiadványok a karácsonyról és természetesen blogok (pl.: meseblog).

A képzés végére a gyakorlat mellett a projektportfólió is elkészült, mely tartalmazta minden résztvevő gondosan tervezett, kidolgozott és leírt projektjét, a hozzá használható segédeszközöket, az értékeléseket, önértékeléseket.

Az utolsó 3 órában megismerhettük egymás munkáit, egy PowerPointos „börzén”. Így valósult meg az egymástól való tanulás folyamata is.


forrás: nepek-mesei.eu


Az Intel és az általa kidolgozott tananyag „szlogenje” a 21. századi képességek, végig jelen volt a képzés során. A résztvevők internetes közösséget alkottak, a csoportban kommunikáltak, mikroblogokat írtak munkájukról, melyekben értékeltek, önértékeltek, segítséget kértek. Szavazásokon vettünk részt a képzéshez kapcsolódó fontos kérdésekben. Állandóan jelen volt az oktatás során a csoportmunka, közös dokumentumok születtek a Google Drive segítségével, pl. A digitális tolltartóba betehető digitális eszközök gyűjteménye címmel.

1-1 nap végén üzenőfalon osztottuk meg egymással legfontosabb gondolatainkat, az alkalmazást ajánlom mindenki figyelmébe![iii]

A képzés elején még bátortalan pedagógusok is az utolsó napon feltöltődve, optimistán és egy kész projekt birtokában térhettek haza, valószínű, hogy ők már gyakrabban alkalmazzák a megtanult módszereket, színesítve ezzel saját és diákjaik életét.

Ajánlom mindenkinek a képzést! A szervezők az eTwinning Magyarország oldalán, hírleveleiben és a Sulinet oldalain hirdetik meg az időpontokat.[iv]





[i] http://www.intel.com/content/www/eu/en/corporate-responsibility/education.html
Felhasznált irodalom: Az Intel®Teach Essential tanfolyam Kézikönyve

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése