Elég
sok idő eltelt azóta, hogy
digitális naplómba írtam, és eközben már jó pár bejegyzést olvastam Ollé János
Tanár úrtól, melyektől
megfelelően lekiismeretfurdalásom is lett.
(Például ettől: „…de blogot nem írnak és a twitterről is csak azt tudják, amit másoktól hallottak róla.”)[i]
Valóban
az tény, hogy az elmúlt hónapokban komoly írói válságban voltam (ha ez az
volt), még a CuriousMind-os csoporttagságom és az ott olvasott ösztönzések se
segítettek rajtam. Persze ezekben a hónapokban is éltem digitális pedagógus „létemet”,
minden nap olvastam a neten, megosztottam a Facebook-on (és nem csak „szemetet”),
próbáltam okosan hozzászólni a „megosztásokhoz”. Bátran állíthatom, hogy sok
mindennel gyarapodtam. Sokszor gondolkodtam eközben azon, hogy miért is nincs
kedvem írni. Sajnos válasz nem született.
De
az is tény, hogy közben, novemberben elvégeztem egy 50 órás kurzust projektoktatás
és digitális technológiák az osztályteremben témakörben, köszönhetően az Educatio
Nonprofit Kft-nek, az eTwinning-nek, Főző Attilának és Fehér Péternek. Remek képzés volt, sok újjal és sok
megerősítéssel, de egy
biztos, hogy az előző bejegyzésemben
említett Meseország projekt olyan formát kapott, mely nemzetközi színvonalúvá
tette. :-)
A nagy csapat |
Ami
ennél is fontosabb, hogy a Kutya projekt az elmúlt hónapokban is zajlott a
3.b-ben. Most lassan a végéhez közeledik.
Előző bejegyzésemben ott
hagytam abba, hogy az Állatmenhelyre látogattunk. Természetesen ennek az
élményeit a gyerekek megörökítették a Kutyanaplóban, majd el is mesélték
egymásnak.
Azután,
kicsit később,
mint egyébként szoktuk,
elkészítettük a „T-
Diagramot” (azt, hogy így hívják, az Intel®Teach Essential képzésen tanultam).
Vagyis: Mit tudunk a kutyáról? és Mit akarunk megtudni róla? (Az utolsó lépés,
hogy valójában mit tanultunk meg a projekt kapcsán.) Ehhez használtuk a „digitális
tolltartó” egyik eszközét, a Mindmeister-t. Ez tulajdonképpen egy gondolattérkép
készítő alkalmazás, de a 3T
elkészítésére is nagyon alkalmas. (Ezt mindenki eldöntheti, ha megtekinti a 3.b
munkáját ITT.)
Regisztrálni a saját e-mail címemmel regisztráltam és olyan jelszót
választottam, melyet minden gyerekkel megosztottam. Így az informatika órán a
gyerekek egyszerre tudtak dolgozni a térképen. Onnantól, hogy felvezetésre
került, hogy Mit szeretnénk a kutyáról megtudni, a gyerekek lázas gyűjtőmunkába kezdtek. Végül az összegyűlt információkat bevitték a gondolattérképbe. Látszik, hogy
egyszerre dolgoztak, mert néhány általános kérdésre, melyet csak egyféleképpen
lehetett megválaszolni, több ugyanolyan válasz is született.
Matematika
órán becsléssel kiválasztották, hogy melyik csoporttársuk körülbelül akkora,
mint a választott kutyafajtájuk. Lemérték osztálytársukon a marmagasságot,
tömeget, majd otthon megkeresték a neten, hogy valójában mekkorák ezek az
adatok. Az adatokból összehasonlító táblázatot készítettek. (Persze itt nagyon
látványos például egy diagram készítése.)
Csoportmunkában
megfestették a gyerekek kutyájuk házát, egy téli kertben, karácsonyi
hangulatban. Később
a gyönyörűen
megfestett csomagolópapírra, egyéb, nyomtatással készült képeket ragasztgattak,
így nagyon izgalmassá vált az alkotás. Utoljára pedig pasztellkrétával, csak
egyfajta színcsoportot használva, udvaron játszó kutyákat rajzoltak „ablakperspektívából”.
Ezeket a kis képeket is a nagy csomagolópapírra tűztük.
Már
a projekt elején ismerkedtünk a LapodaMese oktatási szoftverrel (melynek
használatáról röviden írtam is a Közoktatási Vezető Magazinban) és a projekt
során folyamatosan
kisebb alkotásokat készítettünk vele. A téma befejezéseként az általuk már
zsírkrétával elkészített meseillusztrációt fogják megalkotni a gyerekek a
programban. Az alaptéma Grimm: A brémai muzsikusok mesejáték. Úgy veszem észre,
hogy a gyerekek hallás utáni szövegértése kissé fejletlen, ezért elég sokszor
hallgatunk mesét. Így ez a tevékenység könnyen beleilleszthető volt a projektbe.
És,
hogy az irodalmi alkotás és a vizuális emlékezet se maradjon ki a „játékból”,
egy alkalommal megnéztük a Frakk, a macskák réme című rajzfilmsorozat
egyik epizódját, majd a gyerekek csoportmunkában egy rövid kis fogalmazást
írtak belőle.
(Azt figyelembe véve, hogy a Fogalmazás mint tantárgy csak harmadik osztályban
kerül a tananyagba, egész jó szövegek készültek.) A mesék megtekinthetők ITT. És ezzel a linkkel már át is
vezettem kedves olvasóimat a majdani Meseország projektbe, melyet hamarosan
elkezdünk. Írok is majd róla. :-)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése