2013. február 10., vasárnap

A Kutya projekt és a Vége




Elég sok idő eltelt azóta, hogy digitális naplómba írtam, és eközben már jó pár bejegyzést olvastam Ollé János Tanár úrtól, melyektől megfelelően lekiismeretfurdalásom is lett. (Például ettől: „…de blogot nem írnak és a twitterről is csak azt tudják, amit másoktól hallottak róla.”)[i]

Valóban az tény, hogy az elmúlt hónapokban komoly írói válságban voltam (ha ez az volt), még a CuriousMind-os csoporttagságom és az ott olvasott ösztönzések se segítettek rajtam. Persze ezekben a hónapokban is éltem digitális pedagógus „létemet”, minden nap olvastam a neten, megosztottam a Facebook-on (és nem csak „szemetet”), próbáltam okosan hozzászólni a „megosztásokhoz”. Bátran állíthatom, hogy sok mindennel gyarapodtam. Sokszor gondolkodtam eközben azon, hogy miért is nincs kedvem írni. Sajnos válasz nem született.

De az is tény, hogy közben, novemberben elvégeztem egy 50 órás kurzust projektoktatás és digitális technológiák az osztályteremben témakörben, köszönhetően az Educatio Nonprofit Kft-nek, az eTwinning-nek, Főző Attilának és Fehér Péternek. Remek képzés volt, sok újjal és sok megerősítéssel, de egy biztos, hogy az előző bejegyzésemben említett Meseország projekt olyan formát kapott, mely nemzetközi színvonalúvá tette. :-)
A nagy csapat
Ami ennél is fontosabb, hogy a Kutya projekt az elmúlt hónapokban is zajlott a 3.b-ben. Most lassan a végéhez közeledik.

Előző bejegyzésemben ott hagytam abba, hogy az Állatmenhelyre látogattunk. Természetesen ennek az élményeit a gyerekek megörökítették a Kutyanaplóban, majd el is mesélték egymásnak.

Azután, kicsit később, mint egyébként szoktuk, elkészítettük a „T- Diagramot” (azt, hogy így hívják, az Intel®Teach Essential képzésen tanultam). Vagyis: Mit tudunk a kutyáról? és Mit akarunk megtudni róla? (Az utolsó lépés, hogy valójában mit tanultunk meg a projekt kapcsán.) Ehhez használtuk a „digitális tolltartó” egyik eszközét, a Mindmeister-t. Ez tulajdonképpen egy gondolattérkép készítő alkalmazás, de a 3T elkészítésére is nagyon alkalmas. (Ezt mindenki eldöntheti, ha megtekinti a 3.b munkáját ITT.) Regisztrálni a saját e-mail címemmel regisztráltam és olyan jelszót választottam, melyet minden gyerekkel megosztottam. Így az informatika órán a gyerekek egyszerre tudtak dolgozni a térképen. Onnantól, hogy felvezetésre került, hogy Mit szeretnénk a kutyáról megtudni, a gyerekek lázas gyűjtőmunkába kezdtek. Végül az összegyűlt információkat bevitték a gondolattérképbe. Látszik, hogy egyszerre dolgoztak, mert néhány általános kérdésre, melyet csak egyféleképpen lehetett megválaszolni, több ugyanolyan válasz is született.


Matematika órán becsléssel kiválasztották, hogy melyik csoporttársuk körülbelül akkora, mint a választott kutyafajtájuk. Lemérték osztálytársukon a marmagasságot, tömeget, majd otthon megkeresték a neten, hogy valójában mekkorák ezek az adatok. Az adatokból összehasonlító táblázatot készítettek. (Persze itt nagyon látványos például egy diagram készítése.)

Csoportmunkában megfestették a gyerekek kutyájuk házát, egy téli kertben, karácsonyi hangulatban. Később a gyönyörűen megfestett csomagolópapírra, egyéb, nyomtatással készült képeket ragasztgattak, így nagyon izgalmassá vált az alkotás. Utoljára pedig pasztellkrétával, csak egyfajta színcsoportot használva, udvaron játszó kutyákat rajzoltak „ablakperspektívából”. Ezeket a kis képeket is a nagy csomagolópapírra tűztük.

Már a projekt elején ismerkedtünk a LapodaMese oktatási szoftverrel (melynek használatáról röviden írtam is a Közoktatási Vezető Magazinban) és a projekt során folyamatosan kisebb alkotásokat készítettünk vele. A téma befejezéseként az általuk már zsírkrétával elkészített meseillusztrációt fogják megalkotni a gyerekek a programban. Az alaptéma Grimm: A brémai muzsikusok mesejáték. Úgy veszem észre, hogy a gyerekek hallás utáni szövegértése kissé fejletlen, ezért elég sokszor hallgatunk mesét. Így ez a tevékenység könnyen beleilleszthető volt a projektbe.

És, hogy az irodalmi alkotás és a vizuális emlékezet se maradjon ki a „játékból”, egy alkalommal megnéztük a Frakk, a macskák réme című rajzfilmsorozat egyik epizódját, majd a gyerekek csoportmunkában egy rövid kis fogalmazást írtak belőle. (Azt figyelembe véve, hogy a Fogalmazás mint tantárgy csak harmadik osztályban kerül a tananyagba, egész jó szövegek készültek.) A mesék megtekinthetők ITT. És ezzel a linkkel már át is vezettem kedves olvasóimat a majdani Meseország projektbe, melyet hamarosan elkezdünk. Írok is majd róla. :-)






[i] http://blog.ollejanos.hu/2013/02/05/biztonsagos-tavolsagra-az-internetbiztonsagtol

   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése