Oldalak

2013. február 23., szombat

Gondolatok a tanítás – tanulásról 1.




Ennek a blognak a megírására Fóti Péter Tanítás és tanulás című cikke ösztönzött, mely a Tani-tani 2005/2006/3 .számának 28-37.oldalán olvasható. A dátum beszédes, a cikk elég régen íródott, de már meg sem lepődtem, hogy tartalma még ma is aktualitásokat tartalmaz. (Bár ne így lenne.)

Másfelől a mai napon éreztem először azt, hogy még egy ilyen tanulmány elolvasása, és…
Evvel csak azt akarom mondani, hogy szakvizsgás képzésem 2 éve alatt, az ott elolvasott szakirodalmakban, az órákon elhangzott tananyagokban és az általam azóta elolvasott egyéb cikkekben talán túl sokszor jelent meg a jelenlegi (akkori, régi :-)) iskolarendszer kritikája. Ezekkel még az elején többnyire egyet is értettem, néha kritika nélkül, hiszen egy gyakorló pedagógus érzi, hogy „valami gond van” az oktatásban és úgy gondolja (feltételezem, hogy igaz is), hogy akik „tanítják, azok tudják is”, hogy mi a gond. És ezzel nincs is semmi baj. Inkább csak azzal, hogy ezekhez a jól megírt tanulmányokhoz nem nagyon társul gyakorlati útmutató, hogy hogyan is lehet jobban. Valamint, hogy a „régimódi tanítási stílusú” pedagógus kép kritizálása mellé nem társul semmiféle kutatás, amely azt bizonyítja, hogy ezeknek a pedagógusoknak a  munkája eleve kudarcos. (Természetesen sok tanulmány tényként közli ezt, de alátámasztását még nem nagyon láttam.) Persze én is érzem, hogy „nem mehet ez így tovább”, de vajon azon az áron működik-e majd az új, hogy a „hagyományost” egyszerűen „kiirtjuk” és hirtelen mindenkinek modernné kell válnia. (Nem akarok nagyon előre szaladni: de a „modernné válás” szerintem egyik lehetséges módja, hogy a tanárképzésben a fiatal pedagógusokat, a megfelelő eszközökkel, modern gondolkodású és nyitott tanárokká képzik.)
Azt is megjegyzem, hogy lehet, hogy nálam már későn esett le a tantusz, ennek a gondolatsornak a megírása már egyáltalán nem időszerű, mert érzésem szerint az oktatás éppen nem a modernitás felé halad.
Fóti Péter cikke érdekes dolgokat feszeget:
A summerhilli iskola kísérlet eleve érdekes, érdemes tájékozódni róla minden pedagógusnak. Mégis számomra abszolút utópisztikus a „kérésen alapuló” oktatás képe. Még akkor is, ha én is úgy gondolom, hogy az iskolába lépő gyerekek 60%-a az első félév végére elveszíti kezdeti tanulási motivációját. Mégsem gondolnám, gyakorlatomból kiindulva, hogy ezen segíthetne az, hogy ha a gyerekek kérhetnék, hogy tanulhassanak.
Én abszolút tanító szemmel gondolkodom. Először is a gyerekeknek tudniuk kellene, hogy mit kérjenek. Tudniuk kellene, hogy mit akarnak tanulni. Míg csecsemő és óvodás korban ez szinte egyértelmű: mászni, ülni, állni, szocializálódni, játszani, rajzolni, addig a szellemi táplálék megszerzése idejében ez már nem biztos, hogy az. És most nem a nyelvtani szabályokra gondolok. Tételezzük fel, hogy azon az állásponton vagyok (és ezen vagyok :-)), hogy az alsó tagozaton a gyereket olvasni, írni, számolni kell megtanítani úgy, hogy majd alapozhasson a későbbiekben ezekre a képességeire. De ha egy gyerek még nem akar megtanulni olvasni? Elvan anélkül is jól? Tudja-e az „iskolarendszerben”, hogy őneki azt kérnie kell? Még eléggé liberális gondolkodásomat is megviseli az az elképzelés, hogy majd mindenki akkor tanul meg olvasni, amikor arra igénye van. (Szerintem azért Mária Terézia is érzékelte azt, hogy ez így nem jól van…)
Summa summárum, úgy gondolom, hogy a „kicsiknek” muszáj „kötelező dolgokat” tanítani, legfeljebb a „Hogyan”-ban tudom elképzelni a kínálat megjelenését.
2.b
Gondolataim cikáznak, de talán világosak valamennyire. A summerhilli és a Sudbury-Valley iskola igazi jó kísérletek, de a teljes közoktatásban szerintem nincs létjogosultságuk.
Fóti Péter a tanulásról felállított hármas rendszerével egyet tudok érteni. (Bár avval nem, hogy a külső motivációra épülő tanulás káros! Mindenesetre, az, hogy csak ez legyen jelen tanításunk során, nagyon is kerülendő.) Idilli helyzet az, amikor egy osztályban úgy jönnek össze a gyerekek, hogy az első két kategóriába beilleszthetők: tehát képesek egyedül is tanulni és képesek segítséget kérni mástól. (Nem feltétlen csak diáktól, de a tanártól is.) 


1.Egyéni tanulás 2.A tanuló segítséget kér egy másik gyerektől, felnőttől, vagy tanártól. (asked for help) 3.A tanuló nem kér segítséget, de mégis tanítják (unasked for help)
Belső motiváció Belső motiváció Külső motiváció


A belső motiváció nagy áldás és nagy szó. És sajnos (bár abszolút gyerekpárti vagyok), éppen ez az, ami a gyerekek egy részéből hiányzik. Az okokon mindenképpen érdemes elgondolkodni. Ezt érdemes lenne kutatni (bár tudom, hogy néhány embernek erre kész válasza van). A kutatás végén nem ártana jó megoldásokat találni a „hiány pótlására”. (Értem, hogy a szerző az általa leírt iskolamodellt lehetséges megoldásnak tartja, de talán más megoldásokon is lehet gondolkodni.)
Mióta tanulmányaim során rengeteg emberrel kapcsolatba kerültem, látom, hogy mennyi jó gyakorlat működik a jelenlegi iskolarendszeren belül is. Digitális oktatás, projektek, egymástól tanulás, sorolhatnám.
Sajnos ezek hosszú évek óta csak kísérletek, de nem általánosan elterjedt módszerek. Nem is nagyon forognak „közszájon”, bár a mostanában gyakran megrendezett konferenciákon sok ilyet látni.
nyirlugos.sulinet.hu
Itt kelnék azonban a hagyományosan tanító kollégáim védelmére. Azokéra, akik igazi tanáregyéniségek. Lehet, hogy már nem akarnak „digitális pedagógussá” válni, de ők még a legmotiválatlanabb gyereknél is elérik személyiségükkel, hogy legalább gondolkodjon a „tanulás hasznán”. (A gyerek, akinek se felszerelése, se házi feladata, mégis egy matematika órán kölcsönkéri a körzőt tanárától, és mert érdekli a téma, és „lenyűgözte” a tanár, otthon készül az órákra. Lelkesen szerkeszt a körzővel és még emlékszik is az előző óra anyagára.) A zárójeles történet persze azt igazolhatná, hogy a gyerek „tudja, hogy neki mi a jó” és éppen akkor érett meg arra, hogy a matematikai szerkesztéseket megtanulja. Annyiban igaz ez, hogy a belső motivációval nem rendelkező gyerekeket is bizonyos tanár egyéniségek, bizonyos „szerencsés csillagzat alatt” el tudják varázsolni.
És az intézményesített oktatás kapcsán valahol itt van az igazság: Hol vannak a „tanáregyéniségek”? Úgy gondolom, hogy a szerző által említett demokratikus iskolakísérletekben is ilyen tanárok vesznek részt. Azok, akik nyitottak diákjaikra, akik segítőként (közkedvelt szó mostanában: facilitátorként) képesek működni, élni, akik törődnek a tanulók igényeivel.

A jelenlegi intézményesített oktatásban valóban pocsék és elviselhetetlen, hogy „erőszakkal”: osztályzással, fegyelmezéssel, büntetéssel próbáljuk megtanítani a diákokat arra, amit előírnak nekünk, és amire esetleg a diáknak soha nem lesz szüksége. És a jó tanárok is néha ezt teszik (bár sokszor próbálnak kitörni ebből a gyakorlatból), mert a politika, az egyetemek, a szülők…elvárják, hogy így legyen.
Mit tegyünk? Mi a megoldás? Nem tudom. Nincs recept. Csak néhány elgondolásom van:
A szülői ház tartsa fontosnak, hogy a gyerek „művelt és tanult” legyen. Segítse a gyereket a nehéz úton azzal is, hogy igenis elvárásokat fogalmaz meg.
A pedagógus figyeljen a gyerekre, tudja, hogy milyen előképzettséggel rendelkezik, hogy milyen hiányosságai vannak, hol igényel segítséget. Próbálja változatossá és érdekessé tenni az iskolai környezetet, a tananyagot, az elsajátítás módját. És ha már egyszer számonkérés: az arra koncentráljon, hogy mit sikerült a gyereknek megtanulni és ne arra, hogy mit nem. Legyen segítője a gyereknek a tanuláson kívüli gondok megoldásában is, ha a gyerek igényli. Segítse a szülőket. Legyen a pedagógus „saját maga”. (Nem szeretem a hiteles szót.)
Tudom, hogy csupa közhelyeket írtam az utolsó két bekezdésben, de ahhoz képest, hogy közhelyek, kevésszer valósulnak meg, vagyis tettekben cseppet sem elcsépeltek. (Sajnos.)



2013. február 10., vasárnap

A Kutya projekt és a Vége




Elég sok idő eltelt azóta, hogy digitális naplómba írtam, és eközben már jó pár bejegyzést olvastam Ollé János Tanár úrtól, melyektől megfelelően lekiismeretfurdalásom is lett. (Például ettől: „…de blogot nem írnak és a twitterről is csak azt tudják, amit másoktól hallottak róla.”)[i]

Valóban az tény, hogy az elmúlt hónapokban komoly írói válságban voltam (ha ez az volt), még a CuriousMind-os csoporttagságom és az ott olvasott ösztönzések se segítettek rajtam. Persze ezekben a hónapokban is éltem digitális pedagógus „létemet”, minden nap olvastam a neten, megosztottam a Facebook-on (és nem csak „szemetet”), próbáltam okosan hozzászólni a „megosztásokhoz”. Bátran állíthatom, hogy sok mindennel gyarapodtam. Sokszor gondolkodtam eközben azon, hogy miért is nincs kedvem írni. Sajnos válasz nem született.

De az is tény, hogy közben, novemberben elvégeztem egy 50 órás kurzust projektoktatás és digitális technológiák az osztályteremben témakörben, köszönhetően az Educatio Nonprofit Kft-nek, az eTwinning-nek, Főző Attilának és Fehér Péternek. Remek képzés volt, sok újjal és sok megerősítéssel, de egy biztos, hogy az előző bejegyzésemben említett Meseország projekt olyan formát kapott, mely nemzetközi színvonalúvá tette. :-)
A nagy csapat
Ami ennél is fontosabb, hogy a Kutya projekt az elmúlt hónapokban is zajlott a 3.b-ben. Most lassan a végéhez közeledik.

Előző bejegyzésemben ott hagytam abba, hogy az Állatmenhelyre látogattunk. Természetesen ennek az élményeit a gyerekek megörökítették a Kutyanaplóban, majd el is mesélték egymásnak.

Azután, kicsit később, mint egyébként szoktuk, elkészítettük a „T- Diagramot” (azt, hogy így hívják, az Intel®Teach Essential képzésen tanultam). Vagyis: Mit tudunk a kutyáról? és Mit akarunk megtudni róla? (Az utolsó lépés, hogy valójában mit tanultunk meg a projekt kapcsán.) Ehhez használtuk a „digitális tolltartó” egyik eszközét, a Mindmeister-t. Ez tulajdonképpen egy gondolattérkép készítő alkalmazás, de a 3T elkészítésére is nagyon alkalmas. (Ezt mindenki eldöntheti, ha megtekinti a 3.b munkáját ITT.) Regisztrálni a saját e-mail címemmel regisztráltam és olyan jelszót választottam, melyet minden gyerekkel megosztottam. Így az informatika órán a gyerekek egyszerre tudtak dolgozni a térképen. Onnantól, hogy felvezetésre került, hogy Mit szeretnénk a kutyáról megtudni, a gyerekek lázas gyűjtőmunkába kezdtek. Végül az összegyűlt információkat bevitték a gondolattérképbe. Látszik, hogy egyszerre dolgoztak, mert néhány általános kérdésre, melyet csak egyféleképpen lehetett megválaszolni, több ugyanolyan válasz is született.


Matematika órán becsléssel kiválasztották, hogy melyik csoporttársuk körülbelül akkora, mint a választott kutyafajtájuk. Lemérték osztálytársukon a marmagasságot, tömeget, majd otthon megkeresték a neten, hogy valójában mekkorák ezek az adatok. Az adatokból összehasonlító táblázatot készítettek. (Persze itt nagyon látványos például egy diagram készítése.)

Csoportmunkában megfestették a gyerekek kutyájuk házát, egy téli kertben, karácsonyi hangulatban. Később a gyönyörűen megfestett csomagolópapírra, egyéb, nyomtatással készült képeket ragasztgattak, így nagyon izgalmassá vált az alkotás. Utoljára pedig pasztellkrétával, csak egyfajta színcsoportot használva, udvaron játszó kutyákat rajzoltak „ablakperspektívából”. Ezeket a kis képeket is a nagy csomagolópapírra tűztük.

Már a projekt elején ismerkedtünk a LapodaMese oktatási szoftverrel (melynek használatáról röviden írtam is a Közoktatási Vezető Magazinban) és a projekt során folyamatosan kisebb alkotásokat készítettünk vele. A téma befejezéseként az általuk már zsírkrétával elkészített meseillusztrációt fogják megalkotni a gyerekek a programban. Az alaptéma Grimm: A brémai muzsikusok mesejáték. Úgy veszem észre, hogy a gyerekek hallás utáni szövegértése kissé fejletlen, ezért elég sokszor hallgatunk mesét. Így ez a tevékenység könnyen beleilleszthető volt a projektbe.

És, hogy az irodalmi alkotás és a vizuális emlékezet se maradjon ki a „játékból”, egy alkalommal megnéztük a Frakk, a macskák réme című rajzfilmsorozat egyik epizódját, majd a gyerekek csoportmunkában egy rövid kis fogalmazást írtak belőle. (Azt figyelembe véve, hogy a Fogalmazás mint tantárgy csak harmadik osztályban kerül a tananyagba, egész jó szövegek készültek.) A mesék megtekinthetők ITT. És ezzel a linkkel már át is vezettem kedves olvasóimat a majdani Meseország projektbe, melyet hamarosan elkezdünk. Írok is majd róla. :-)






[i] http://blog.ollejanos.hu/2013/02/05/biztonsagos-tavolsagra-az-internetbiztonsagtol