Oldalak
2023. október 25., szerda
2023. október 6., péntek
II. Code Week Magyarország Konferencia
2023. október 7.
A konferencia hivatalos oldala
A prezentációm:
Tanulási lehetőségek tanári tanulócsoportokban a Code Weeken | |
2019 óta 7 kurzus, az idei lesz a 8. | |
|
2023. június 11., vasárnap
Infoparlament 2023
Az Infoparlament az Infotér által
szervezett, az Országházban és a Várkert Bazárban zajló nívós esemény, idén
tizennegyedszer került megrendezésre. Blogomban már többször is tudósítottam a
konferenciáról.
A 2023-as rendezvény legfontosabb,
bevezető gondolatait ITT találjuk, és ezek
voltak azok a szavak, ami miatt nagy várakozással készültem az eseményre.
Ugyanis az idei rendezvény fő témája a
Mesterséges Intelligencia volt. Bármerre nézünk – politika, külpolitika,
egészségügy, oktatás, ez ma a vezető hír. Hogyan „jutottunk idáig”, mit
kezdjünk a MI-val, féljünk-e vagy örüljünk a térnyerésének?
A plenáris
előadásokat az Országházban hallgathattuk meg, a Várkert Bazárban pedig kiváló,
érdekes témákat több szempontból boncolgató kerekasztal beszélgetésekre került
sor.
A konferenciát
Soltész Attila az Informatika a Társadalomért Egyesület elnöke nyitotta
meg, a fenti linken el is olvashatjuk bevezetőjét. Elmondta, hogy előadásának
egy szakaszát a CHATGPT és a Google fordító használatával írt. Nem lett rossz a
szöveg, bár néhány tárgyi tévedés került bele és egy kissé sematikus lett a
mondatszerkezet. A következtetés tehát az, hogy kell az ember a mesterséges
intelligencia felülbírálásához. Előadásának kulcsszavai voltak még: „Mátrix,
Orwell 1984, a kezünkben van a jövőnk.” Ő is, mint szinte minden előadó
beszélt arról, hogy sürgető probléma a mesterséges intelligencia előretörésének
idején, hogy meg kell védeni a polgárok adatait, magánéletét. Ahogy a
technológia folyamatosan fejlődik, a törvényeknek lépést kell tartania ezekkel
a gyors változásokkal. Utalt a digitális szakadék meglétére, felhívta a
figyelmet arra, hogy a technológia gyors fejlődése óriási egyenlőtlenségeket is
teremthet a társadalomban.
A második előadó,
Fábián Gergely kormányzati szempontból vizsgálta a mesterséges
intelligenciát és annak hatékonyságát.
Ő említette a Hype görbét is,
mely most a ChatGPT-nek köszönhetően felfelé ível. (A ChatGPT rendkívül
népszerű volt minden előadónál. 😊) Kitért
arra is, hogy a most megjelenő generatív AI merőben más, mint az eddigiek,
számtalan előnye van és lesz, de számtalan kihívást is tartogat. Előadásának
egyik diája egy 5 évvel ezelőtti kutatás eredményét mutatta.
Ezután Kaszás Zoltán
előadása következett, ami számomra a délelőtt legérdekesebb része volt, annak
ellenére, hogy az OTP-nél történő fejlesztések ismertetése sok-sok adatot,
számot tartalmazott. A felszólalás azzal kezdődött, hogy mind a terem, mind az
MI nagy - nagy alázatra kötelez bennünket. Itt is szóba kerültek az 5 évvel
ezelőtti jóslások, találgatások, amik nem váltak igazán valóra, mert senki sem
jósolta a mesterséges intelligencia ilyen mértékű előretörését akkoriban. A
megjelenő transzformatív technológiák eddig is átalakították és ezután is át
fogják alakítani az életünket. Kezdetben minden ilyen technológiához
szkeptikusan vagy félelemmel viszonyultunk, majd lassan „elsimultak” a dolgok.
Az AI-jal se lesz ez másképp. Lassan a gazdaság mindennapjaiba is beépül a
mesterséges intelligencia, de ha nem ismerjük jól a működését, számos problémánk
lehet belőle. Ezért az OTP-nek feladata a munkatársak szemléletformálása, a képességek
fejlesztése. Itt az előadó párhuzamot vont az oktatással is.
Megismerhettük
az OTP legújabb fejlesztését, amit egy 5 milliárd dolláros amerikai startuppal
együttműködve végez, nagy hangsúlyt fektetve a magyar nyelvi modellre. Első
lépésként a Gyűrűk urát tanították meg az MI-nek magyarul, kipróbálva, hogy mit
eredményez ez. 😁
Kérdés,
hogy magyar nyelvi vagy nemzetközi modelleket kell-e építeni? – ezt a kérdést
tette fel Kaszás Zoltán. Feltétlen fontosnak tartja a magyar nyelvi modelleket,
ezért együttműködnek ebben a projektben az ELTÉ-vel és a Szegedi
Tudományegyetemmel is. Azt is elmondta, hogy a ChatGpt – nek óriási
infrastruktúra igénye van, az OTP modellnek 25 és 30 milliárd paramétere lesz. És,
hogy miért nem a ChatGpt-t használja az OTP? Mert így a saját rendszerben lévő
adatokat kontrollálni tudja, és az adatok is pontosabbak lehetnek.
Budai Gergő, a
Vantage Tower cégtől igen szemléletes módon a mesterséges intelligenciát
kiszolgáló hazai mobil infrastruktúráról beszélt, hasonlóképpen Rakoncza
Zsolthoz, a DELL képviselőjéhez.
Az utóbbi előadó előadásában
volt azonban 2 igen elgondolkodtató dia, mely ugyan a vállalkozásokat
vizsgálta, de nem tudtam megállni, hogy le ne fordítsam az oktatásra is ezek
mondanivalóját. (Sajnos a két fotó nem lett túl jó, de talán értelmezhető.)
Kübler - András Judit,
cége az AWS munkáját ismertette.
Ezután következett Porkoláb
Imre dandártábornok a Védelmi Innovációs Kutatóintézettől, akinek az
előadása szintén nagyon érdekes volt. Talán ez a dia összefoglalja, hogy mit is
csinálnak ők a kutatóintézetben és a hadseregben:
Elnyerte tetszésemet a „digitális
katona” kifejezés. Most éppen a VR szemüvegek kipróbálása következik egy
kiképzés során.
A Microsoft sem hiányozhatott
a plenáris előadásról. Képviseletében Szabó Péter elmondta azokat az új
fejlesztéseket, amikről előző nap egy fiatal IT szakembertől is hallhattam a
Microsoft Innovatív Iskola zárórendezvényén. A Parlamentben hallhattunk az
OpenAI-ról, a ChatGPT-ről, a CoPilotról, ami kiváló segítő lehet egy
prezentáció elkészítésében, az excel kezelésében, a párhuzamos értekezleteken
való részvételben. (Sajnos a Copilot az oktatásba még nem érkezik meg, pedig
ott is nagy hasznát tudnánk venni.) Az előző napi Microsoft Iskolás
rendezvényen szóba kerültek azok az oktatási alkalmazások, amiket viszont már rég
óta használhatunk, hogy megkönnyítsék a tanulók, pedagógusok munkáját.
(Immersive Reader, Searching Coach, Learning Accelerator, Insight).
És, hogy miért most? Ezt
talán elmondja a kép:
A délelőtt utolsó előadásában
Balla Attila beszélt a Neumann 2023. eseménysorozatról, melyről ITT is tájékozódhatunk.
A hajókázás és a kiváló ebéd
után következett két kerekasztal beszélgetés, melyek közül én csak az egyiken
vettem részt.
Igazából nehéz feladat lenne
szavakkal leírni az egész beszélgetést. Csak a benyomásaimról tudok beszámolni.
Kiválóak voltak a kérdések, az élet számos területéről érkeztek a beszélgetőpartnerek.
Engedték egymást kibontakozni, meghallgatták egymás véleményét, és persze más
volt a megközelítése a Google, a Microsoft szakemberének, egy oktatási
szakembernek, egy pszichológusnak, egy egyházi képviselőnek, de abban
egyetértettek, hogy a mesterséges intelligencia csak egy eszköz és rajtunk múlik,
hogy hogyan használjuk. Ha a kérdés elment a kicsit már közhelyes félelmek vagy
a „hypolás” irányába, akkor is válaszaikkal helyes útra terelték a
beszélgetést. Nagyon élveztem, még hallgattam volna tovább is.
És az talán megbocsájtható,
hogy leginkább az oktatási szakember gondolatai fogtak meg, bár ő igyekezett
nem csak az oktatás szemszögéből megközelíteni a kérdést.
Setényi János néhány gondolata
ragadt meg bennem:
1.
A mesterséges intelligencia működéséhez rengeteg
infrastruktúrára, szerverre van szükségünk. Ezeket az óceánok fenekén tárolják manapság,
mert hűteni kell őket. Egyfelől segít minket ez a transzformatív technológia,
másfelől felmelegíti az óceán vizét. (A téma kapcsán gondoltunk már erre?)
2.
Többször is elmondta, ő külön is, hogy ez csak
egy technológia és nem lehet a haladás útjába állni. Kár már – már közhelyesen „parázni”
attól, amit egyébként az ember alkot, hoz létre.
3.
És végül nagyon megfogtak a zárásképpen,
mégiscsak az oktatásról elmondott mondatai (amit, lehet sokan nem bocsájtanak
meg majd nekem, hogy lejegyeztem), amik így szóltak:
Arra
a kérdésre, hogy milyen szakmák fognak megszűnni a mesterséges intelligencia
hatására, ezt válaszolta: „A tanári pályán azok a tanárok lesznek bajban a
mesterséges intelligencia miatt, akik 45 percen keresztül rezegtetik a
hangszalagjukat és a könyvet tanítják, de azokat, akik a mesterséges
intelligenciát is használva Szókratészi vitákat, értekezéseket folytatnak a
diákjaikkal, nem fenyegeti az AI veszély.”
2023. április 16., vasárnap
Robotika, kódolás kisgyermekkorban konferencia 6.
RKK6 - ahogy becsületes rövidített nevén emlegetik a konferenciát.
2023. április 14-én került sor az ELTE Tanító- és Óvóképző karán a már hagyományosnak számító konferenciára. Előtte való nap érkezett a hír, hogy szekcióvezető leszek. :)
A konferencia témája 2017 óta az algoritmikus gondolkodás fejlesztése, a kódolás alapozása és a robotika alkalmazása 3-10 éves korosztályban.
<A plenáris előadást 3 nagyszerű előadó prezentálta és a témák is izgalmasak voltak.
Dr. Nagy Enikő egyetemi docens az Óbudai Egyetemről az Ember-gép interakciók szerepe a tanulási folyamatokban - fókuszban a NAO humanoid robot címmel tartott előadást. A robotot élőben, működés közben is megtekinthették az résztvevők.
Novák Károly tanító, fejlesztő támogató profilú mesterpedagógus, a Ceglédberceli Eötvös József Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanára, az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar oktatója előadása MI lesz? MI van! - A mesterséges intelligencia használatának lehetőségei az iskolában címmel a mesterséges intelligencia gyakorlati megközelítéséről szólt.
Dr. Lénárd András az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának egyetemi docense, dékánhelyettes Robotika az alsó tagozatos tankönyvekben címmel az első tanítási tapasztalatokról beszélt.
Dr. Lénárd András |
Novák Károly |
Hogy a teljes kép meglegyen a rendezvényről, a 3 szekcióban elhangzott előadások címét is idemásolom (forrás: a résztvevőknek kiküldött levél), hiszen csak 1 szekciót láttam teljes egészében, amiről szubjektíven be is számolok. A szervezők ígérete, hogy hamarosan megjelenik egy tanulmánykötet, amiben az absztraktokat is olvashatják.
1. Szekció Élményközpontú oktatás - szubjektív beszámoló
Dr. Farkas Károly Óbudai Egyetem: Játékos Robotika
Élvezetes előadása a robotokról és a kisgyermekkori játékról szólt, ez volt mondandójának a vezérfonala is. Merészen egészen a görögöktől indult, majd Offenbach Hoffmann meséin keresztül jutott el a mai robotokig. Megtudtuk, hogy az emberiséget mindig is foglalkoztatta, hogy vajon milyenek lehetnek a humanoid "gépek". Láthattuk a prezentációban Atlas robotot, aki képes a Dirty dancing kedvenc slágerére táncolni. Hallottunk a JIO-ról, a játékos informatika oktatásról, az értelem és érzelem kapcsolatáról, arról, hogy a gyermeknek át kell élni a programozást, csak azután tudja kognitív képességei segítségével megvalósítani azt. És végül, de nem utolsó sorban megismerkedtünk Alpha minivel és Yanshee robottal, akiket "gazdájuk", az előadó szuper dolgokra volt képes programozni (például a nyelvtanulás területén).
Dr. Czékmán Balázs Kispesti Puskás Ferenc Általános Iskola: A programozás tanulásának körülményei általános iskolában
Balázsnak, amellett, hogy igazgatóhelyettes, informatika tanár, a fő profilja a kutatás. Most is az aktuális kutatása részeredményeiről számolt be a hallgatóságnak, akiket nagyon is érintenek ezek az eredmények. A digitális kultúra tantárgy bevezetésével, már alsó tagozaton nagy hangsúlyt kapott a robotika tanítása. A kutató a megvalósíthatóság körülményeit, az iskolában meglévő vagy hiányzó eszközöket vizsgálta, kutatásának másik része pedig a gyerekek robotikával, digitális kultúrával kapcsolatos attitűdjével foglalkozik. (Az eredmények értékelése még zajlik, ez utóbbi egy másik konferencia témája lesz majd.) Az előadó prezentációja, sok - sok adattal a Facebookon szakmai csoportokban elérhető. Elmondta, hogy a szülők, ha az iskola nem is adja meg gyermeküknek a digitális eszközökhöz való hozzáférést, mindent megtesznek, hogy megteremtsék gyermekeik számára ennek a feltételeit. Akár fizetős szakkörökbe, tudásközpontokba is beíratják gyermekeiket. Erre azért is szükség lehet, mert a kutatás részeredményei is bizonyították, hogy iskolák és iskolák között valós különbségek vannak például eszközellátottságban. Elmondta, hogy az infrastruktúra hiányában, a tanárképzés hiányosságaiban és a pedagógushiányban mutatkoznak meg a negatívumok, és csak néhány pozitívum tudja az eszközellátottságot bővíteni. Ezek azonban csak időnként megjelenő lehetőségek, mint a Meet and Code pályázat, a piaci szereplők belépése a folyamatba vagy a vándorrobot programok. A kutató előadásában méltatta a digitális kultúra tantárgy megjelenését alsó tagozaton, valamint a 3-8. osztályos tankönyveket is.
Dr. Czékmán Balázs |
Ezután a szekción belüli szekció következett. Nem csak azért, mert csupa kiváló fiatalember mondta el gondolatait, de azért is, mert mindhárman digitális élményközpontból érkeztek.
Novák Sára Anna Edu&Fun Digitális Élményközpont: Vizuális kultúra és technológia az Edu-ban
Jómagam is részt vehettem elsős és ötödikes gyerekekkel az Edu&Fun foglalkozásain, melyeket Sára tartott, tapasztalatból tudom tehát, hogy mennyire élvezik a gyerekek.
Sára arról mesélt, hogy mi is az az Edu&Fun élményközpont. Majd szemléletesen mutatta be, hogy hogyan lehet a vizuális történetmesélést összekapcsolni a technológiákkal. Az ő előadása is az "ősöktől" indult, mi pedig lelkesen éltük meg az "AHA" élményt, amikor arról mesélt, hogy hogyan rajzolták a figurákat a Disney központban, mi volt az a Zootróp, a Flipbook vagyis a pörgetős füzet. Hiszen a tanórákon (unalmunkban) mi is rajzoltunk ilyesmiket a füzetlapok sarkára és lelkesen pörgettük azokat, kezdetleges rajzfilmet készítve ezzel.
A jelen azonban nagyon komoly egy-egy ilyen foglalkozáson: littlebits-eket kapcsolnak össze a tanulók és ezekkel a kis áramkörökkel teremtik meg a történetmesélés alapjait. Majd thaumatropot is készítenek, ami 2 körből áll, melynek mindkét oldalán képek vannak, a littlebits segítségével pedig mozgóképpé változnak. Ezenkívül mesélt a Flipaclip, a Stopmotion, Greenscreen technológiáról is, amiket a gyerekek mind-mind kipróbálhatnak az élményközpontban. Az előadó szemléletesen, élvezetesen beszélt ezekről a tevékenységekről, öröm látni, amikor nem csak a gyerek, hanem a tanár is élvezi, amit csinál.
Novák Sára Anna |
Varga Levente Edu&Fun Digitális Élményközpont: Micro:ökológia-képességfejlesztő nyári tábor digitális eszközökkel
Levente szintén az Edu&Funból érkezett. Máshol, máskor hallottam őt már beszélni a Maker's Red Box-okról, emlékszem azt is élvezettel hallgattam. Most egy ötnapos nyári táborról mesélt a hallgatóságnak, a táborról, ami tevékenykedtetésre épül, a globális célokkal is foglalkozik, blokkprogramozás tanít a gyerkőcöknek és számos készséget fejleszt. Ami nekem a legkedvesebb volt az előadásában (persze a bemutatott eszközökön kívül), az az, hogy a tanulók, akik sokféle helyről érkeznek, csoportokban alkotnak, megismerik egymást az öt nap alatt, sőt közösen hoznak létre "terméket". A tábor napjai alatt zajló petákgyűjtés végén a csapatok egy teljes projektet vásárolhatnak meg, amit azután együtt valósítanak meg. A gyerekek 21. századi készségei teljes mértékben ki vannak aknázva.
Varga Levente |
Fekete Ákos Digitális Tudásközpont Veszprém: Digitális élmény- és tudásközpontok szerepe az algoritmikus gondolkodás fejlesztésében
Ákos a digitális tudásközpontok szerepéről és arról beszélt, hogy ezek hogyan tudnak részt venni a gyerekek algoritmikus gondolkodásának fejlesztésében. Prezentációjában kitért arra, hogy többféle tudás és élményközpont is van, amik hasonlóképpen működnek: hétköznap a köznevelési intézmények diákjait fogadják (bármilyen korosztályt ezen belül), hétvégén pedig a családok érkeznek hozzájuk. Igyekeznek a közoktatás kiegészítése lenni, egyelőre ingyen biztosítják a hozzáférést a drága eszközökhöz. A tudásközpontok filozófiája STEAM megközelítésű, tehát nagyon fontos, hogy nem csak a természettudományos tárgyak, de a művészetek is megjelennek alkotótevékenységeikben. Az ő előadását is végig kísérte az a vezérfonal, hogy a játék kisgyermekkorban mennyire fontos.
Fekete Ákos |
Fári János Kecskeméti Katona József Gimnázium: A CsámoborGo algoritmizálást segítő készlet bemutatása
Fári Jánost nagyon rég óta ismerem, sokszor hallottam már előadni, többek között itt a TÓK-on is. Előadásai attól különlegesek, hogy népzenész lévén az elején mindig megénekelteti és táncoltatja a közönséget. (Most egy kicsit visszafogottak voltak a résztvevők.) Nevéhez fűződik a Robotcsámborgás kezdeményezés, ami BeeBot robotokat utaztat az ország iskoláiba, hogy mindenhol kipróbálhassák azokat. De többféle robot nyelvén is "beszél". Most egy unplugged kódolós játékot talált ki, modellezve a gyerekek élő kódolós játékait, amelyben "csak" az előre-hátra-jobbra-balra irányokat használhatják. A játék leírása remélem hamarosan megjelenik, mert a csomag már útrakész, hiszen ez a csomag is csámborogni fog. Amit, egyelőre laikusként megértettem, hogy a színek nagy szerepet játszanak a "kódsorban", és az ismétléseket és programcsoportokat dobókockák segítségével tudják majd modellezni a gyerekek.
A szekcióm fergeteges volt, nagyon sok új dolgot láttam, hallottam kiváló kollégáimtól.
2. Szekció Robotika, kódolás az óvoda világában
Liszkai Anikó Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Könd utcai Telephely: ArTeC robot az óvodában
Sölétormos Éva Esztergomi Honvéd Utcai Óvoda: Kódolás az óvodai mindennapokban
Máté Hajnalka Edu&Fun Digitális Élményközpont: Kerettörténetre alapuló projektek kicsiknek
Tolnai Zsuzsanna Nyirádi-Ángyánné Cserna Viktória, Szeiler Mónika Enyingi Szirombontogató Óvoda: A robotika integrálása az óvodai nevelés különböző területein
3. Szekció Kódolás és robotika az iskolában
Kiss András Egri Balassi Bálint Általános Iskola: A versenyek szerepe az algoritmikus gondolkodás fejlesztésében, az Országos Méh-Ész Logikai Verseny eddigi hat évének bemutatása
Józsa Tímea PTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium 1. Számú Általános Iskolája: Társasjátékok padlórobotokkal
Tóthné Orgován Zsuzsa Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola: Scottie és Pottie kalandjai az űrben – Kódolás és algoritmikus gondolkodás fejlesztése kisiskoláskorban
Oszoli-Pap Márta PTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium 1. Számú Általános Iskolája: Népmesék kódolva
Csányiné Guszter Lídia Noémi Móra Ferenc Általános Iskola és EGYMI: TANAKodók és a robotok
Antaliné Miss Lilla DUE Bánki Donát Technikum: Bánki Kódmentor, avagy tanítva tanulunk kódolni
A konferencia ideje alatt a Stiefel Eurocart Kft. robotjait, robotpályáit, egyéb termékeit és az Abacusan Stúdió épített robotjait tekinthették meg az érdeklődők.