Oldalak

2018. január 31., szerda

Amerikába megyünk

Ez a bejegyzés nem a történelmi projektről fog szólni.
Holnap Amerikába "megyünk", ráadásul New Yorkba 😋. Ottani iskolásokkal találkozunk és együtt ünnepeljük a Hangos olvasás napját


Ezt tudtuk meg róluk:
We live in Oceanside, NY in the United States.
We are about 30 minutes from New York City.
We live in the suburbs. It is not as busy as the city.
We start school at 8:15am and end at 3:05pm.
We have 25 students in our class.
We like to play sports (soccer, baseball, cheer leading, dance), play video games, and hang out with friends.
We speak English. We are learning Spanish in school.
We have four seasons. Right now it is winter. It gets very cold and we have snow throughout the winter. Sometimes school gets cancelled because of the snow.
Our summer is very hot and humid. We love visiting the beach (we live a few minutes from the Atlantic Ocean) and swimming in the summer. 

Mi is írtunk már magunkról, Budapestről, az iskolánkról nekik. És nagyon készülünk a találkozóra. Rövid mesét olvasnak majd néhányan angolul, de videóüzenetet is készítettünk nekik, amelyben Bosnyák Viktória Tündérboszorkány című kötetéből magyarul olvasnak fel részleteket a gyerekek. Az angol feliratozást  Lili néni lektorálja. 

Hamarosan következik a teljes anyag, amelyen gyönyörűen olvasnak a gyerekek. 💓 A képre kattintva nézhetik meg az érdeklődők a videót.

http://csvmg.hu/sikereink_2017_18

Remekül sikerült a találkozó. (Márta néni, az angol tanár segítségünkre volt.) Az amerikai iskolások örültek a feliratozott videónak, néhány magyar kifejezést már a Skype-on keresztül is igyekeztek elsajátítani.
Szeretem ezeket a Skype-os órákat, a tanítványaim persze azt kérdezik: "A tavaszi szünetben elutazunk New Yorkba?"




  



2018. január 24., szerda

Az "öt törzs"

...és persze Álmos! Tegnap délelőtt a  6 kiválasztott gyermek "Álmost választott". Kicsi ráhatásra és a lányok belátó döntése miatt az egyetlen fiú győztes, Krisztofer lett Álmos.
Tegnap délután ("házi feladatként") a törzsfők maguk köré szervezték a törzsi tagokat. "Mily szép" is a negyedik évfolyam, ma reggelre volt 5 honfoglaló törzs és 1 Álmos. 😊😋


Ezt dokumentáltam is a ClassDojoban
(Ha jó lenne a Wifi, ha menne rajta a 26 db tablet, akkor...na, de ez itt nem panasznap!) Szóval kinéztem, hogy üres az infoterem, így 1 órát ott dolgozhattunk.
Az Office365 Teams alkalmazásába most már mindenki be tud lépni. Megtanultuk, hogyan használjuk az osztályjegyzetfüzetet. A törzsfő személyes jegyzetfüzetébe létrehozta a törzsi lapot, begépelte a törzsi tagok nevét.
A csetfalon kiosztottam az első feladatot.




A Rege a csodaszarvasról olvasmányhoz kötődött a feladat. Az első része már az infoteremben elkészült.
A második magyar óra elején, a teremben fejezték be a feladatot a gyerekek.
Még nincsenek készen, de már így is nagyon jók az offline szófelhők.






Ennek a feladatnak a befejezéseként az egész osztály együtt dolgozott, össze kellett rakniuk a részletekből az egész történetet. Nem is volt olyan egyszerű, az elejét és a végét könnyen meg lehetett állapítani, de a többi részletet nagyon odafigyelve kellett egyeztetni. Most is remek volt az együttműködés.




"Ez a mienk"
Lehet, hogy a pedagógus jobban élvezi a Teams használatát, mint a gyerekek? Szorgalmi házi feladatként még megosztottam a felületen egy feladatot, hozzá javasoltam két alkalmazást és este 7 órakor már jött is egy megoldás. Nagy örömet okozott. (Hiszen 10 évesekről beszélünk!)


Logaster
Az Órai jegyzetfüzet "Hasznos linkek" lapján a Logaster logo készítő alkalmazást és egy online rajzoló programot kínáltam fel a gyerekeknek a törzsi címer elkészítéséhez.

A gyerekek szavajárásával: nagyon klassz volt a mai nap!

2018. január 18., csütörtök

Ki legyen törzsfő?

Aggódtam, hogy a már egyszer "végigjátszott" projekt unalmas lesz majd nekem, de nagy öröm látni, hogy 4 évvel később egy másik gyerekcsapat ugyanolyan lelkesen veti bele magát a történelmi témába.

Nekem pedig azért érdekes a munka, mert új és lehet, hogy még jobb alkalmazásokat kereshetek, próbálhatok ki és közben vizsgálódom, hogy beválnak-e.

Például a törzsfők kiválasztásához most a Microsoft Forms-ot használtuk. A gyerekek egy offline játék segítségével csoportba rendeződtek. Minden csoport kiválasztott két gyerkőcöt, akiket a legalkalmasabbnak tartanának csoportvezetőnek. Az ő nevüket (11-et) vittem be a Forms űrlapra, azt a változatot választva, amikor max. 10 ponttal lehet értékelni. Megbeszéltem a gyerekekkel, hogy a neveket rangsorolniuk kell a 10 pont segítségével, az egyik pont kétszer szerepelhet, hiszen 11 névről kellett dönteniük.
Az űrlapot egy QR kódba exportáltam, a gyerekek egy mobileszközzel (sajnos a sajátjaimmal, mert a wifi problémái miatt mostanában (még mindig) a tabletjeink nem igazán kapcsolódnak a netre) leolvasták a kódot, ez elvitte őket az űrlaphoz, ezután kitöltötték azt. Egy pár gyerek a számítógépen tudta csak kitölteni, ehhez beágyaztam egy kis időre a webnode oldalamra. Végül is 22 lelkes tanulónak sikerült a rangsort beküldeni.

A Forms már menet közben elkészíti az elemzést, egyszerű százalékolással, de az adatokat excel táblába importálva, mi is mindenféle szűrést végezhetünk. (A 10 évesekre való tekintettel, ezt még én csináltam.)

Végül egy diagramba ágyaztam az eredményt, azt vetítem ki a gyerekeknek.
Megbeszéltük még a kitöltés előtt, hogy az adatelemzés után nem fogom megmutatni a rangsort névvel együtt, mert nem szeretném, ha bármelyikük is megbántódna, hiszen már az is szép, hogy az osztálytársak éppen rájuk gondoltak.
Abban maradtunk, hogy 6 tanulóra van szükségünk a projektjátékhoz, 5 törzsfőre és 1 Álmosra, így csak az első 6 helyezettet nevezem meg.
Annyit elárulok, hogy a szavazás jelmondata lehetne, hogy "Nőket a parlamentbe!", a lányok többségben vannak.

Az eredmény (titkos változatban):




2018. január 13., szombat

Megismételhető-e egy remek projekt?

...és kezdődik!
Ezen a hétfőn, ugyan még nem hivatalosan, de elkezdődött az "Itt élned, halnod kell..." történelmi projekt a 4.b osztályban.
Jó, ha az embernek van egy díjnyertes projektje, amit ráadásul még szeret is, de "azóta" eltelt 4 év és a "jó dolgokat" is aktualizálni kell.
  • Át kell nézni a projekttervet,
  • meg kell beszélni a tanítványokkal, hogy szeretnék-e, hogy projektben dolgozzunk, a keretjáték minden elemével egyetértenek-e vagy javasolnak mást, 
  • aktualizálni kell az alkalmazásokat (van, ami a 4 év alatt már megszűnt), be kell mutatni közülük néhányat, amit a munka során használni fogunk, melyekre a kezdetektől szükség lesz,
  • regisztrálni kell a tanulókat az iskolai Office365-be,
  • és van még sok más teendő.
Van már blogunk (hiszen másodikban is volt), a Teams-ben van már csoportunk, a csoportnak van osztályjegyzetfüzete, ebben már vannak közös és névre szóló lapok, egy két link is került bele.
Jövő héten ezeket birtokba veszik a gyerekek.

Ma kerestem (a régi, megszűnt helyett) új idővonal alkalmazást. Találtam egy jó párat, a nagy részüket ki is próbáltam, végül a TimelineJS-t választottam. Tetszetős, jól áttekinthető idővonalat készíthetünk úgy, hogy egy exceltábla sablont töltünk le a Drive-ba, onnan megoszthatjuk közös szerkesztésre. A sablon fejlécét nem szabad megváltoztatni, a minta szerint kell az időpontot megadni, hozzá az eseményt és a kapcsolódó média elemeket (képeket, videót) és a végén excel táblánkat közzé kell tenni a neten. A közzététel után az alkalmazás egy balról jobbra haladó vetítést készít, nagyon tetszetős formában következnek egymás után az általunk elkészített események.
Ha majd néhány időponttal feltöltjük a táblát, itt is megosztom.

A megosztott excel linkjét szintén a Teams felületén lévő közös OneNote jegyzetfüzetbe tettem bele. Itt férhetnek majd hozzá a gyerekek. Ezzel elkerülhető, hogy már akkor is nyilvános legyen, amikor még nem készült el.
Ha már "megmutatható", akkor beágyazható blogba, weblapra.

A Linoitot most információk összegyűjtésére használjuk. Házi feladatként gyűjthetnek a tanulók adatokat - jelenleg a hét vezérről.

Keresek egy jó szavazós alkalmazást, mert a Kahoot csak 4 egységet kezel, de nekem 11 nevem van (őket választotta ki az osztály törzsfőnek), ezekből kellene 5+1 gyereket kiválasztani. Remélem, találok megfelelőt!

Az ilyesmikkel így szombaton el lehet bíbelődni akár 6 órát is. 😏
Hamarosan jelentkezem a folytatással.




2018. január 6., szombat

Formatív értékelés a Vocal Recall alkalmazással

Január 2-án a Twitteren Martin Burett "csiripelt" erről az alkalmazásról. Felkeltette az érdeklődésemet, azonnal letöltöttem az iPad-re. (A GooglePlay áruházban androidos változata is megtalálható.) 
A lényeg, hogy QR kódok mögé "hangos" értékelést rejthetünk, saját hangunkon mondhatjuk el diákjainknak, hogy hogyan vélekedünk munkájukról.
Először a QR kódokat kell e-mailben megkérni, lehet 70-et, 140-et, 280-at is igényelni. Ki kell a kódokat nyomtatni. Az alkalmazáson belül ezután a felvétel ikon segítségével elmondhatjuk (max. 5 perces 😁 értékelésünket, amit a "felhőben" egy QR kódhoz rendelhetünk. Jó, ha elnevezzük a QR kódot, hogy később be tudjuk azonosítani! Az elkészült kódot a diák adott munkájához kell csatolni, mondjuk ragasztóval. A tanulók egy QR kód olvasó segítségével tudják meghallgatni az értékelést.
Hétfőn az írás füzetekbe ragasztott kódokkal fogom kipróbálni az alkalmazást, kíváncsi vagyok tanítványaim reakcióira.
Ami számomra pozitívum az appban, hogy személyes, egyéni, nem kell, hogy az "osztálytársak is hallják", elkerülhető, hogy a gyerek kényelmetlenül érezze magát társai előtt. (Természetesen az értékelés itt is akkor jó, ha korrekt és fejlesztő.)

Ez egy próbálkozás, nem nagyon kreatív, de kíváncsi vagyok a gyermekek reakciójára, amikor kiosztom holnap a félévi szövegértés felmérőt.