Oldalak

2017. február 19., vasárnap

A héten történt

Ezen a héten a 3.b-ben is sok minden történt. (Ebben a blogban általában csak oktatási tartalmak jelennek meg - szerencsére.💗)
Rumini után a következő kedvencünk Csukás István A téli tücsök meséi. Jó, hogy az olvasókönyvben is vannak részletek, mert már az előző osztályom is szerette ezt a bájos történetet. Ők akkor elolvasták az egészet (kötelezően 😊), a mostaniaknak csak szorgalmiként adtam fel. Természetesen jó páran már végigolvasták. Szeretem, amikor a tanítói felolvasást hallgatják, meg amikor ők olvassák hangosan a szöveget, de azért több van ebben a történetben (is).
Olvassuk le a QR kódot!

Digitális olvasónaplónk van a Padleten. Még nem publikus, mert olyan szerkesztési módot választottam, hogy közösen szerkeszthessék, hogy ha beágyazom ide, akkor mindenki hozzáférhet a felülethez. Hamarosan készen vagyunk és akkor megtekinthető lesz.
Az olvasónapló felületére már felkerült a mese elérhetősége, Csukás István rövid életrajza és néhány olvasás füzetbe elkészített házi feladat. 
Házi feladatként kapták a gyerekek az első rész önálló írásbeli feldolgozását. A szöveggel az órán megismerkedtünk, beszélgettünk róla, megbeszéltük az esetleges ismeretlen szavakat, készítettünk szófelhőt a tartalom elmondásának megkönnyítéséhez. Délután a cím felírása után ki kellett gyűjteni a szereplőket, a helyszíneket és 3 kérdésre kellett írásban válaszolni. Ezután pedig következett, amit a legtöbben szeretnek, az illusztráció elkészítése.

Másnap a csoportokban lévő gyerekek értékelték egymás munkáját és a legjobb alkotásokat (szempontsor alapján: szép külalak, kevés helyesírási hiba, esztétikus, szép illusztráció) kiválasztották. Ezután a tabletekkel lefényképezték a füzetet (digitalizálták). 

A táblán kivetített QR kód leolvasása segítségével jutottak el a Padlet olvasónaplójához és megtanulták, hogyan tudnak képet feltölteni oda. Sajnos technikai akadály ismét akadt, de sikerült elhárítani, hiszen már egyszer belefutottunk: tabletjeink saját böngészőjéből hiányzik egy bővítmény, így először a Padlet táblára való feltöltési lehetőség nem működött. A Mozillát megnyitva elhárult az akadály.

Made with Padlet


Az olvasónaplónk pedig folyamatosan bővül. Hamarosan megtekinthetik az érdeklődők.

Egy tegnapi innovatív találkozón elhangzott mondat kapcsán gondolkodtam azon, hogy tulajdonképpen az alsó tagozaton mindent meg lehet csinálni papír alapon, itt talán egyáltalán nincs értelme digitális technológiát alkalmazni a tanulás - tanítási folyamatban, de mi nagyon szeretjük. Pusztán a motiváció miatt megéri.

2017. február 15., szerda

Microsoft Matiné

2017. február 18-án újra együtt a csapat a Grafisoft Parkban, a Microsoft rezidencián. Egy kis 3 percessel készültem.



Jó volt találkozni, jó volt a program, bár nagyon pörgősre sikeredett és nagyon kevés idő volt egymásra. A prezentációt se sikerült végig megmutatnom, habitusomnál fogva mindig így járok a teachmeet-ekkel. Ennek ellenére nagyon jól éreztem magam egész nap.

A ráhangolódást Setényi János oktatáskutató kb. 1 órás interaktív előadása segítette. A prezentációból ki-ki lépve kérdezte az ott ülő Nádori Gergelyt, mit gondol az elméleti felvetésekről és ezek gyakorlatban való megvalósulásáról. Gergő profi módon kapcsolódott a kutató gondolataihoz. Jó volt hallgatni őket.
Szó volt arról, hogy a magyar diákok a nemzetközi megmérettetésben mennyire individuálisak, nem ismerik a csoportban való együttműködés fogalmát, nem tudnak ilyen munkaformában hatékonyan együttműködni. Ezért jó pár feladatban háttérbe szorulnak (természetesen a PISA felmérések kapcsán merült ez fel). Azt a lehetőséget pedig, hogy a világhálón működjenek együtt, ne adj isten  más nemzetiségű tanulókkal, nagyon kevesen aknázzák ki és ismerik. A pedagógusok között még kevesebben.  (Ezért van szükség például a Mystone típusú képzésekre a külföldi egyetemre készülő diákok körében.)
Az együttműködés lehetőségei a digitális világban pedig óriásiak. 
Csapattársak - évek óta

A prezentációban hangsúlyos volt, hogy mire is jó nekünk a digitális technológia, mire alkalmas, az oktatás során hogyan lehet elkerülni ennek öncélú használatát. Hát érdekes gondolatok indultak el bennem is.
Azt mondta Setényi János, hogy amit digitális eszköz nélkül is meg tudunk a mindennapi tanításban oldani, ahhoz ne használjunk ilyen eszközt. Csak akkor releváns ezek alkalmazása, ha a tevékenység során hozzáadott érték születik. 
Az alsó tagozaton tulajdonképpen mindent meg lehet oldani papír alapon. Ennek az elvnek mentén én szinte csak motiválásra használom az eszközöket. Meg azért, mert szeretjük, a gyerekekkel együtt. Ez elég öncélúnak tűnik, ugye?

21.századi képességek (forrás: flickr.com)


De akkor hol van a 21. századi képességek, a digitális írástudás fontossága? Szóval azt hiszem (saját gondolatomra válaszolva), mégsem öncélú a technológia használata alsó tagozaton, hiszen ezek alkalmazása számtalan szükséges kompetenciát fejleszt.
De félre a nagy szavakkal, nem unjuk magunkat halálra, megmozgatnak, gondolkodásra és alkotásra késztetnek ezek az eszközök bennünket.

Minap egy "beadandóba" írtam ezt kissé nagyképűen és lehet nem nagyon szerencsés angol nyelv használattal.
"My students don’t like if I speak a lot, but they love the cooperation, collaboration and to speak with each other."

Érezte már valaki azt egy-egy frontális munka után, hogy értelmetlen volt az egész. (Persze nem mindig van ez így.) És amikor 1-1 tabletes feladat során a tanulók egymással beszélgetnek, együtt oldják meg a kapott feladatot, mennyire más érzés? Én inkább ez utóbbit választom, még ha egy papírra is leírhatnák egyedül, magukban a megoldást.   

Került néhány szó az előadásban a DOS-ról. Szerettem Nádori Gergely reflektálását erre. 
És rengeteg jógyakorlatról vagy lehetőségről is szó volt. Csak felsorolásképpen:
  • Közösségi tanulási terek
  • Design Factory Global Network Dfgn.org
  • Skype kapcsolatartás
  • globális házi feladat megoldó cset 😀
Az angoloknál (egy 1990-es tanulmány szerint) az iskolai tanfelügyeletnek 4 fontos értékelési szempontja (is) van, azzal kapcsolatban, hogy hogyan működnek együtt egymással az iskolák. Ezek a szempontok egyszersmind fokozatok is:
    • történetmesélés/beszélgetés
    • támogatás kérés
    • megosztás
    • online együttes munka
A saját intézményben történő pedagógus továbbképzéseké a jövő. Európának nyitnia kell abban a tekintetben, hogy a különböző országokban élő diákok és pedagógusok között is hatékony tudásmegosztás legyen. Egymástól tanulásról, tanulópárokról, hatékony tanulási formákról is szó volt.
 
Szóval érdekes volt a nyitás és elgondolkodtató.
Ezután a win10 néhány szemgyönyörködtető és praktikus lehetőségéről valamint a 3D-s nyomtatásról láttunk egy-egy bemutatót. Engem mindkettő lenyűgözött.  

A program második felében piactér-szerűen kerültek kapcsolatba a Microsoft Innovatív Iskola programban résztvevő intézmények vezetői valamint azok a képzők, akik elvégezték a szintén a cég által által indított képzést. Ők elmondták mit szeretnének, mi elmondtuk mit tudunk felajánlani. Na ez az idő volt nagyon kevés. Úgy tűnik a Microsoft segíti majd a köztünk lévő további kapcsolattartást, mert most még arra sem volt idő, hogy mindenki-mindenkit legalább egyszer "megnézzen".

A napot a teachmeet-ek zárták, melyek során megint hallottam új embereket, új alkalmazásokat is megismerhettem. Csak reménykedem, hogy az én "gyorsvonatom" is hasznos volt mindenkinek!


ÉS, ahogy már írtam a Facebookon:
It has been published now, I will travel to Toronto to E2 conference. I am really looking forward to meet for the other innovative educators!


       

2017. február 2., csütörtök

Rumini

   A 3.b osztálynak másodiktól van egy könyvajánló programja. A tanulók egy űrlap segítségével tölthetik fel egy adatbázisba azokat a könyveket, amiket olvasnak, majd az irodalom óra egy részében ajánlják a könyvet társaiknak. Az adatbázisból könnyen "kinyerhető", hogy ki olvasott a legtöbbet abban a tanévben, az első 3 helyezett egy kis jutalmat is kap. Az adatbázisnak azonban a legnagyobb haszna, hogy a gyerekek új olvasnivalót kereshetnek benne.



   Így a Rumini könyvek már sok gyerek számára ismertek voltak. A 3.-os olvasókönyv külön fejezetet szentel ennek az élvezetes regényfolyamnak. A szövegek azonban elég hosszúak, és vannak olyan tanulók, akiknek egy kicsit nehezek is. Ezért (és a jó hangulatért is), bevetettük a szokásos, már jól ismert digitális eszközeinket az olvasmányok feldolgozásához. (A hagyományos feldolgozási módok sem maradtak el: volt tanítói felolvasás, önálló olvasás ismeretlen szavak gyűjtésével...)
Használtuk ismét az Answergardent és ennek kinyomtatásához a Tagxedo-t. Gondolattérképet egy egyszerű és új alkalmazással készítettünk. Ez a Google Rajzoló.

   A két tanóra végén offline munka is született. Kíváncsian várom a tartalom elmondását a készített "eszközök" segítségével.