Oldalak

2015. július 23., csütörtök

Kollaboratív fehér tábla

   Ha nyár, akkor alkalmazások feltérképezése, kipróbálása. Kedvenc Twitter oldalamon, az ICTMagic-en találtam ezt az egyszerű alkalmazást. Szó szerint egyszerű, nem sokat tud, könnyű használni, mégis tetszett.


   Könnyen használható az úgynevezett asztali böngészőkön, de az iPaden is. A szlogenje az, hogy könnyű "rajta" tanulni és tanítani a társakat. Ezért tetszett meg.
Nem kell regisztrálni, a főoldalról a Launch a classroom gombbal nyithatunk új osztályt. 

   Elsőként megkérdezi a nevünket, ide bármit beírhatunk (teljes nevet, becenevet), majd az Adobe flash player ablakban (vagy a böngészőnk címsora alatt megjelenő kérdésre válaszolva) engedélyeznünk kell a mikrofonunkat és a webkameránkat. 

Ezután megjelenik a tulajdonképpeni fehér táblánk.


Az asztali böngészőben


   Az asztali böngészőben lehet, hogy kicsinyíteni kell a nézetet, hogy a jobb alsó sarokban látható ikonok ne csússzanak össze. Az iPad-en ez nem szükséges.
Fehér táblánk 3 részre tagolódik: bal oldal, ahol funkciógombok vannak, jobb oldal, ahol a rajz eszköztár található és balra lent a csetelő ablak.

A bal oldal eszközei soronként fentről lefele haladva a következők:
  1. a legfelső: eltünteti az eszköztárat
  2. alatta: megosztások: meg lehet osztani a fehér táblánkat a Facebookon, a Twitteren és e-mailben
  3. a harmadik sor: alakzatokat tudunk beszúrni a táblára, vonalat tudunk húzni - még nem voltam elég kreatív, hogy kitaláljam, hogy ez mire is jó
  4. Kép feltöltése
  5. a következő kis ikon nagyon izgalmas: ennek segítségével tölthetünk fel képet (sajnos csak azt) nagyon sok helyről a táblánkra. Ha rákattintunk, megjelenik egy fekete kereszt és ennek a táblán húzásával  megadhatjuk a kép méretét. Ha ez megvan, akkor jelenik meg a feltöltő ablak, melynek a bal oldalán a kép beszúrására  sokféle lehetőséget találunk. Próbaképpen a Picasa lehetőséget választottam, megtalálta a gmail-hez kapcsolódó fotóalbumomat, hozzáférést kért, és ezután sikerült az upload-dal képet feltenni a felületre. Amit hiányolok, hogy a kép "csak" kép lehet, nem lehet linket csinálni belőle, nem tudtam videót feltölteni pl. a táblára.
  6. a képfeltöltés ikon alatt: a tábla teljes tartalmát tudjuk törölni
  7. végül a legutolsó a sorban: a mikrofon ikon: ezt nem tudtam kipróbálni. Magammal csetelni tudtam, de beszélgetést kezdeményezni nem. Érdekes kérdés, szeptemberben mindenképpen kipróbálom, hogy ahhoz a számítógéphez kell-e csatlakoztatni mikrofont vagy webkamerát, amelyikre a digitális tábla van installálva? Így lehet majd konferencia beszélgetést indítani a meghívottakkal, ahogy a leírás ígéri? Ez a funkció kipróbálás alatt van.


Lássuk a jobb oldalt!

A jobb oldalon a rajzeszközöket találjuk. 
  1. Szabadkézi rajzot az egérrel igen nehéz készíteni, de a digitális táblán a "tollal" nyilván könnyebb lesz majd. A toll színét az eszköztár alatt változtathatjuk, összesen 6-féle szín áll rendelkezésünkre. 
  2. A ceruza ikon alatt található "gombbal" gépelt szöveget is bevihetünk a táblára. Betűtípust nem választhatunk sajnos.
  3. A következő ikon a "cipelésre" szolgál. Ezzel kijelölhetünk bármit a táblánkon, és azt mozgatni tudjuk. 
  4. Az alatta lévő X jel a kijelölt elemet kiradírozza.
  5. Az ez alatt lévő két gomb értelemszerű: oda vissza lehet a lépéseket törölni, visszaállítani.

Végül a színpaletta alatt újabb oldalakat (táblafelületet) tudunk az első táblánkhoz hozzáadni, és a nyilakkal ezek között tudunk navigálni. 

   Utoljára maradt a bal alsó sarokban található cset lehetőség. Ha linken keresztül megosztjuk a táblánkat, akkor aki megkapta a linket, a saját nevével "rá" tud lépni. Ekkor a neve megjelenik itt a csetszobában. Innentől kezdve tudunk egymásnak írogatni. Én két névvel léptem be, így magammal csetelhettem.

   A táblánk címsorban megjelenő linkjét érdemes elmenteni valahova, mert ha csak a http://stoodle.ck12.org címet írjuk be legközelebb, akkor a megfelelő gombra kattintva teljesen új táblát nyit majd nekünk az alkalmazás.

Nekem tetszik. Szeptemberben kipróbálom azokkal a gyerkőcökkel is,akik éppen hiányoznak, feltéve ha van valamilyen eszközük otthon, mely alkalmas erre. 

És az eredmény: